Coryene på Berget (side 4)

Sant det, Sølvi...plutselig dukker noe opp ut av "ingenting", har opplevd det selv Og det hender vel at lynet slår ned to ganger på samme sted...
Da er de første 10 skjønnhetene på plass. De var en smule i ørska etter en laaaang flytur fra sitt hjemland, ikke lett å komme rett fra elva og til så uvante forhold. Men etter en times tid i karet var alle "oppe" på brystfinnene (jeg liker ikke når de ligger på magen), og sjekket ut omgivelsene en smule. Noen var til og med fremme og tok røde mygglarver. Og i natt har det visst vært aktivitet, det er masse små runde krater i sanda. De har noen skikkelige "borrehoder"...hodet går nedi til over øynene


[External Image]

[External Image]
Wow..Kjempeflotte er de Silver
Akvariet ditt blir kjempefint
Tusen takk, Dinnaz Fowleri'ene er nydelige, det syns iallfall jeg. Tydelig at de ikke har vært borti "hard" mat før, de sluker og tygger på en liten bit, spytter ut, tar den tilbake og tygger litt til Og blir biten borte, leter de frenetisk i sanda for å finne den igjen.
Sølvi Gullaksen
Tror det var snille jenter og du skal se det dukker opp noe plutselig :)


Nice girls go to heaven, bad girls go everywhere!

Men snille jenter får til flotte akvarier
Wouldn't you rather be in heaven than everywhere ? *G*
Akvariet er jo uferdig enda...det ser så "jomfrunalsk" ut uten noen alger og tefarget vann Venter også litt før jeg begynner å sette inn fler 'varige' planter.
PS.: Hyggelig at du titter innom. Sigmund
Nå liker jeg egentlig ikke langsnutete noe særlig ,men synes disse var flotte
For ni dager siden gjorde jeg et "impulskjøp" av 5 VF Brochis splendens på auksjon. De fikk gå i karet til Scleromystaxene. De var ikke i spesielt god form, virket bleke og sløve. To dager senere døde den svakeste. Men de andre 4 har kommet seg en god del nå, de har begynt å spise godt og ser mye sprekere ut.

Fowleriene har også blitt bedre til å spise, men rører ikke noe tørrmat. Lurer på hva de holder på med om natten, for noen morgener er det sand overalt på planter og innredning .. Ellers er de totalt fredelige med hverandre, og plasserer seg helst med litt avstand i karet...ikke i "haug" som mine andre coryer.




[External Image]
Brochis-gjengen



[External Image]
Scleromystax-frokost
Hvordan går det her da? Begynner karet å modne litt?
Vet jeg ikke har vært flink med tråden, Torbjørn
Fokus har desverre ikke vært så mye på hobbyen den siste tiden, da helsa ikke har vært særlig sprek. Det har for det meste blitt redusert til vannbytter og kontrollmålinger/gjødsling.

I karene er alt bra. Mistet en av fowleri'ene av ukjent årsak, men resten har det bra og har blitt rundere. Scleromystax-barna vokser og gror, og Brochisene ser ut til å trives selv om de er litt for få. Jeg skulle ha ordnet noe mer fisk til det store mallekaret, men har ikke hatt ork og fremdrift nok til å tenke på slikt nå. Det får komme når jeg er på beina og får tilbake kreftene igjen
Huff og huff...her trengs det vedlikehold ! Skitne ruter og gjengrodd av planter. Men Scleromystax-barna og Brochisene trives i villnisset Får ta et skippertak når jeg kan bruke høyrehånda igjen...*sukk*

[External Image]
Rare greier...coryer er ikke lette å bli klok på. Fowleriene har vært veldig dempet i oppførselen...bare seiler majestetisk rundt på bunnen. I går senket jeg pH littegrann, og flyttet en 5-6 stykker av Scleromystax-ynglingene over dit. Dem er skikkelig fart i, det hadde tydeligvis en viss smitte-effekt. Og i dag er det liv i leiren...tydelige tilløp til lek på fowleriene, selv om ikke alle er involvert. Mye stiming opp og ned langs glasset, og forsøk på T-posisjon. Jaja, vi får se om det bare er et blaff
Det hadde vært fantastisk artig om du hadde fått lek på fowleri, jeg krysser fingrene
Har studert dem litt nå, Rita...det virker som det er ett par som tar seg eneretten her. Undrer meg på om dette er vanlig hos langsnutene, at kun de mest dominante leker ?
Åh for et nydelig kar silvershade. Jeg elsker corydoras men eier ingen. Håper at min 85 liter som står til modning (den du hjalp meg med valg av pumpe til) skal ha en liten gruppe corydoras. Det er ihvertfall drømmen min. Jeg kommer til å følge denne tråden ihvertfall håper du blir frisk snart
Tusen takk, fru Tveterås
Det er et fint kar i så måte at det gir masse flott bunnareal til coryer uten å inneholde svære mengder vann. Da blir vannbyttene mere overkommelige, og det er enkelt å komme til oppi karet.
Klart du må få deg en gruppe coryer...det er "bare" å sørge for sandbunn og riktig pH/GH. Og selvfølgelig, et skikkelig innkjørt filter...Sikker på at du blir fornøyd med filteret ditt, som du kanskje ser har jeg "eldstebroren" til dette i mallekaret mitt. I et annet og mindre cory-kar har jeg forgjengeren, Eheim 2222. Det filteret har jobbet feilfritt for meg siden 80-90-tallet.
Hehe, godt det rusler og går
Spent på hvordan det lange karet går seg til med LED-lyset.

Fikk du tak i noen røde planter til det egentlig? Tror det kunne blitt meget bra som kontrast til den lyse sanda.
Torbjørn : Nei, har ikke satt inn noen røde planter enda, jeg har ventet på litt varmere vær slik at det går an å bestille akkurat det jeg vil ha. Har blinket meg ut noen arter Echinodorus, bl.a.
Karet har nå, i tillegg til de opprinnelige plantene, noen Cryptocoryne- og Aponogeton-arter og noen Nymphoides sp. "Taiwan". Det vokser riktig bra, og særlig Crinumene har blitt digre. En del av de hurtigvoksende plantene er fjernet. Lyset er jeg super-fornøyd med. Hadde litt tilløp til grønnskjær på sanda i begynnelsen, dette er borte etter som plantene har vokst og jeg passer på innfall av sol fra vinduene. Med litt ekstra sirkulasjon og et badehåndkle som dekket langsiden mot vinduene forsvant det ganske kjapt. Men Sicce Voyager strømningspumpa i dette karet er for kratig, så jeg kan ikke kjøre den hele tiden. Må kjøpe en til av den minste modellen som jeg har i 120-literen, det burde bli passe.
Moro når en skal bytte vann og putter vannslangen i tønna...og blir så opptatt av å plukke andemat at en glemmer tønna. Jaja, det ble en ufrivillig "vask" av badegulvet...

Tok en raus i mallekaret i dag og luket masse planter. Alt av hurtigvoksende, som vasspest, gulrotgress og Bacopa, er nå borte. Da er det klart for å få inn noen sverdplanter, tenker jeg. Tror noen cryptocoryner må vekk også. De får flytte til lillekaret.

Alltid liv i mallekaret etter vannbytte, da. Artig å se en gruppe fowleri stime avgårde med en gjeng Scleromystax-ungdom som haleheng
Julenissen kom veeeldig tidlig i år ! TomC hadde noen ekstra fowlerier som han ikke lenger hadde plass til, og han spurte meg om jeg ville ha dem. Klart at de skulle komme hit og leve livet sammen med min gruppe ! Så i går var jeg en snartur over på den andre siden av fjorden og hentet dem.

Og stor overraskelse : han hadde lagt med en gjeng Nannostomus mortenthaleri som han visste at jeg ønsket meg Kjempeflotte fisker...og tusen takk til Tom ! Noen mennesker er bare fantastiske


[External Image]

"Here's looking at you, kid !"


[External Image]


Nannostomus mortenthaleri


[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap