Coryene på Berget (side 5)

Så flott at det finnes sånne fantastiske mennesker ,grattis med nye flotte fisker
Ja, ikke sant, Sølvi ? Han har mye av æren for at jeg har de fiskene jeg ønsket meg så lenge

I går ble det også en gruppe Pseudomugil furcatus med hjem, fra Dahl's. De får fungere som dither-fisk i brochis-karet. Det er nok litt kjølig for dem, men de pleier å være ganske tilpasningsdyktige, så jeg krysser fingre for at det går bra.
Fine fisker det og ,begynner å kjenne behov for litt nytt i karene mine og
Av og til er det moro med noen nye "impulser"

Har sittt og bare stirret på fiskene i dag. Til min store overraskelse er de største Scleromystax-ungdommene nå nesten like store som fowleriene ! Her et et bilde til sammenligning...fowleri bakerst og CW038 foran. Dårlig, uklart bilde, men man ser da størrelsene..

[External Image]


[External Image]

Dette er Uanstendige Frøken Fowleri, en hunn fra Tom som er på flørter'n med en av mine hanner.
Da er nye planter bestilt fra Tyskland...håper virkelig at de klarer turen til Norge. Dette er kun Echinodorus, 4 forskjellige arter, 2 røde og 2 grønne. Jeg håper og tror det går bedre med dem enn det gjprde med enkelte av de mer finbladete plantene jeg bestilte fra England for 2 år siden (som smeltet på veien)
Jeg har bestilt planter fra Tyskland to ganger. Det gikk sånn fifty/fifty. Ene gangen var tidlig på våren, og jeg bestilte hovedsaklig planter av Echinodorus slekten. Det gikk fint. Plantene var hele og fine da jeg fikk dem, bare å plante.

Neste gang var det blitt midt på sommeren og fryktelig varmt. Skulle tro de oppbevarte postpakkene utendørs i solsteika, for da jeg fikk den pakken med planter, var alle helt råtne.

Ikke greit å vite hva man kan forvente altså Men ønsker deg lykke til med din pakke, nå er det iallefall ikke for varmt ennå

Hei Mona...hyggelig at du svinger innom
Jeg har ventet til nå med å bestille nettopp pga. temperaturen. Nå burde det være ikke for kaldt og ikke for varmt. Midt på sommeren blir nok planter kokt, ja...det er ikke få varmegrader som kan oppstå i en lukket lastebil.
Pakken burde være her i Norge nå, så jeg venter spent. Det er jo ingen norske websider som har særlig utvalg av Echinodorus-arter, desverre. Og hvis de tar inn noen, så får man ikke vite det, siden de ikke fører "plantelister".
Da kom endelig plantene...de ble en smule forsinket pga. 1.mai og helg.
Fikk en diger pappeske og gjorde store øyne. Oppi var det pakket utrolig fint. Hver plante hadde plast rundt slik som potteplanter har. Rundt hver plante var det så bobleblast. Alle enkeltpakkene var så pakket i en stor plastpose....og så var esken foret med masse bobleplast. Supert ! Til tross for over 1 uke i pakken var plantene friske og fine...bedre enn mange jeg har fått i dyrebutikken. Kan absolutt anbefale Aquarienpflanzen-Shop til dem som vil ha "noe ekstra" som ikke alltid er lett å få tak i her.


[External Image]
Samlet

[External Image]
Parviflorus Black


[External Image]
Red Diamond
Her er de siste tre artene :


[External Image]
Argentinensis

[External Image]
Dschungelstar no.2 Kleiner Bear

[External Image]
Red Flame

En gratisplante var det også i pakken, forresten
Nå får vi bare se hvordan det går når de er plantet og får vokst seg til.
Ser kjempefine ut ,har lagt siden til som favorit
Det kan du trygt gjøre, Sølvi...de er også supergode på oppdateringer på mail. Plantene bestilles ferske fra produsent når man legger en ordre, (i dette tilfelle Dennerle, men man kan også få Tropica-planter). Det tok derfor 5 dager fra jeg bestilte og til pakken ble postet. Ville nok ikke kjøpt finbladete planter med så lang frakt, kanskje, men rosettplanter er ideelt. De har f.eks. masse cryptocoryne-arter. Ypperlig kvalitet på de jeg fikk, vil jeg si.
Nå har jeg plantet dem, litt av en jobb å klargjøre alle disse men gode røtter på alle. Mangler bare å få ned noe rotgjødsel til dem. Blir spennende å se når de begynner å skifte form
Det høres bra ut ,liker godt cryptocoryne-artene
Måtte jo knipse noen bilder av de nye plantene i dag. Da kan jeg lettere følge med på hvordan de utvikler seg.

Her et snitt fra høyrekanten, med E. Red Flame i forgrunnen og E. Red Diamond bakerst i hjørnet.

[External Image]

Måtte ha med E. Kleiner Bear, som jeg er veldig spent på. Helt bakest skimtes en E. argentinensis og E. parviflorus black. Dominerer gjør en av mine Crinum calamistratum...de trives utmerket og har blader som er 40 cm lange. Og en linselus av en fowleri som bare måtte posere for å bli med på bildet

[External Image]
Da har det gått litt over halvannen måned, og plantene har etablert seg, kan man trygt si. Noen har "smeltet" en del overvanns-blader, men jeg er overrasket over hvor bra det har gått med overgangen til undervannsliv. Hurra for Dennerle...kvalitetsplanter !!

Nå vokser det så det knaker her. Frem til nå har det vært tilstrekkelig med N-P-K-næring fra rot-kapsler og tilført mat, men nå er det slutt med det ! Jeg har dog tilsatt mikro-næring etter hvert vannbytte. Men etter siste vannbytte målte jeg alle parametere, og til og med nitrat var litt lite. Jern, kalium, fosfat...alt var så godt som tomt. Så da var det frem med gjødsel-posene og vekten for å få korrekte nivåer igjen.
'
Fiskene ser ut til å ha det bra, og Nannostomus'ene er vakrere enn noen gang. Både Scleromystax og fowleri spiser godt, og de tre SAE'ne har vokst masse. Tror de er flinke og gjør jobben...det er ihvertfall knapt nok en alge å se. Noen bilder fra i dag :

[External Image]

Hele karet


[External Image]

Detalj med Echinodorus Kleiner Bear, Crinum calamistratum og Nymphoides sp. "Taiwan". E. parviflorus "black" helt ved bakveggen.


[External Image]

Echinodorus Red Flame, med E. Red Diamond til høyre.





Aiaiai, smashing! Virkelig flott akvarium med vakre planter
Tusen takk, Kuledrøm
Det er godt en ihvertfall har noe å vise for seg når en liksom skal hjelpe andre å få til akvarier og planter...heheh.. Så endelig har jeg rotet meg til å legge inn 3 av karene mine i profilen også, jamen på tide !
Takk for det, Sølvi...vet ikke hvor mye som er ren flaks her..
SilverShaded
Takk for det, Sølvi...vet ikke hvor mye som er ren flaks her.. :-)


Jeg mistenker at det er mindre enn 1 % flaks og mer enn 99 % akvaristens kunnskap og innsats som her gjør utslaget

Edit: jeg syns det var skikkelig fint med den hvite sanda - hvordan klarer du å holde den så ren og pen? Mye slamsugings?
Hehe, takk for tilliten Kuledrøm...litt kunnskap og innsats hjelper...men man skal ha litt flaks også

Faktisk er det ikke noe mer jobb med denne sanda enn det er med Rådasand i de andre karene. Fordelen er at det er veldig lett å se "rusk og rask" ! Og det er ingenting som ramler "nedi" sanda, alt blir liggende oppå. Jeg bare vifter litt med heverten, så får jeg opp det meste. Veldig kjapt gjort...tar en bøtte eller to. Og jeg "støvsuger" faktisk ikke hver uke heller...med såpass store (50%)og hyppige vannbytter blir det ikke så mye rusk. Faktisk syns jeg dette er et veldig lettstelt kar !

En annen ting er at jeg må passe på å 'dra for gardinen' hvis sola skinner...ellers får jeg grønt belegg på sanda. Med såpass sterk LED-belysning over dette lave karet skal det ikke så mye ekstra-lys til før det blir grønt. Lav lystid har jeg også. Det er en tynn linje mellom 'passe' og 'for mye'...
Tilfeldig bekjentskap
© Janka Skogstad
Reklame for plussmedlemskap