Coryene på Berget (side 7)

Artig, ja...gikk kjapt og livlig for seg ! Jeg var heldig som så det, for det sto ikke på så lenge. Hvem vet, de kan ha lekt før uten at jeg har sett det. Kun den dominante hannen som hadde seg med to hunner.

Jeg vet for lite om kulene til å komme med noe som helst "gode råd" for lek. Men er hannen(e) overhode interessert i damene, da ? En ser vel litt på fargeprakten/mønsteret om de er amorøse ? Javamose ?
Hannene får en mørk stripe/kjøl nedover magen og blir mørkere i fargen når de er på flørter'n. Det har ikke Lillegull vist tegn til ennå (som jeg har sett). Han ser fortsatt ut som en ungdom, egentlig, så kanskje han er litt sent utviklet? :-P Han liker godt å egle seg innpå den hissigste hunnen, da. Her om dagen sto de stille tett ved siden av hverandre leeeeenge, på en rar måte jeg aldri har sett før. Men det var sikkert bare en stillingskrig! Jeg tror han er håpløst forelsket i henne... Det er litt mose inni der, men den vokser dårlig (som alt annet), så den danner liksom ikke noe mer enn hårete fjon på røttene. De vil sikkert ha en myk seng, men har nå sett filmer der de tar til takke med grov grus

Ja ja, jeg har jo ingen intensjoner om oppdrett, det hadde vel bare blitt stress. Men hadde vært moro å være vitne til det.

Hva med furcatusene dine, har de lekt?
Aner ikke hvor fort kuler blir kjønnsmodne, men de trenger vel litt tid på seg kanskje ? Enten det, eller så er det ett eller annet de savner (eller har for mye av). Det er jo du som er ekspert på kerala-biotopene...fins det noe data om TDS, f.eks ? Er det mulig de trenger litt mer humus-stoffer i vannet ? Jeg vet de lever i klart vann, men klart vann kan også ha farge. Et catappa-blad ?

Nei, ingen furcatus-lek som jeg har iakttatt. Jeg har jo bare 1 furcatus-hunn, og hun er relativt liten og spjælete. Planen er å få inn noen flere, har bare ikke kommet så langt. De er liksom bare dither-fish her...men jeg er som sagt blitt veldig begeistret for dem. Ikke har de vel optimale betingelser her heller, litt surt vann for dem, men de er nå friske og spreke (og sultne) nok
Nå måtte jeg konsultere diverse kilder på nett, artikkelsamlingen min og min egen "kulebok" der jeg samler all info jeg finner - nå også med TDS-data Dvergkuler er funnet i pH ca 6,5-8, men jeg har inntrykk av at så høy pH som 8 ikke er naturlig, jeg mener å ha lest at så høy pH i disse elvene ofte skyldes forurensing. Men de lever altså med det. GH er lav, rundt 2. Få kilder oppgir TDS. En artikkel gir vannverdier for et funnsted for C. travancoricus: 40-73 ppt (de fant mest av dvergkulene i pre-monsun-perioden, da TDS var høyest). Jeg har også data for andre dvergkule-elver, men jeg vet ikke om dvergkuler er funnet der de har målt: pH 5,5-7, ofte rundt 6,5, og TDS meget variabel, 19-2083 mg/l.

I fangenskap har dvergkuler lekt i både lett surt og lett basisk vann (og hvem vet hva mer), og GH ihvertfall opp i 7-8. I artikkelen der C. imitator er beskrevet (en veldig nært beslektet art til C. travancoricus, lever i noenlunde samme habitater), lekte de til og med i svakt brakkvann. Noen av habitatene lengst ute ved kysten vil antakelig være brakkvann i perioder. Ferskvannskulefisk stammer fra havet, og tåler salt godt.

Jeg tror pH og GH, og temperatur, er helt innafor hos meg, TDS vet jeg jo ikke noe om. Kosthold kan jo også spille inn, det blir nok litt for ensidig, men jobber med å få opp sneglebestanden.

Huh, nå ble det mye kuleprat i corytråden din!! Men la oss si det egentlig var vannverdi-prat
Alt er tillatt her når det gjelder emner, så lenge det har sånn noenlunde med akvaristikk å gjøre. Biotoper, vannverdier, analyser, planter, arter....alt dette er helt "innafor" ! Og selv om tråden heter det den heter, betyr ikke det at jeg ikke har andre fisk og prosjekter som hører til på Berget. Og jeg syns alle som "nerder" med biotop-studier og ønsker å gjøre det bra for fiskene sine, er interessante å diskutere med

Hvis kulene lever med lav GH, er sjansen stor for at vannet er relativt fattig på andre mineraler også. Det stemmer vel også med mangelen på vannplanter i selve vannet (begrenset til kant-vegetasjon). Tenker bl.a. på filmen med kuler som svever over en bunn med bare noen nedfalne greiner.Kan peke mot relativt lav TDS. Og at de kan leve i en stor variasjon av vannverdier er jo en ting, en helt annen sak er hvilke verdier de vil ha for å formere seg !
Jepp, det er nok helt sikkert at de ikke finner seg i hvilke som helst vannverdier, men veldig kresne er de ikke, slik jeg forstår det. Jeg leste en gang om en som prøvde alt mulig for å få dem til å leke (bl.a. å senke pH), lite hjalp, inntil de fikk masse javamose å boltre seg i. Men paret i denne søte videoen bryr seg lite om det. De tar seg god tid, også!

Hvor går grensa (i tall) mellom lav og "mindre lav" TDS, hva er vanlig TDS i elver der den er "lav"?

Edit: forresten så har jeg aldri sett hunnene mine så feite som hun i denne andre videoen fra samme akvariet, så da tviler jeg egentlig på at de noensinne har vært rognstinne.
Lavest TDS finner man i typiske sortvanns-biotoper. Torvmyrene på Borneo og Sumatra har gjerne 0 KH/GH TDS på 20 og et lite stykke oppover...og det er lavt. Nærmer seg destillert vann Samme typen vann fins også i Sør-Amerikanske sortvannsbiotoper, f.eks der Apistogramma lever. Ledningsvannet her har lav GH (2-3) og nesten ingen KH, likevel ligger det på 125-135. Vanskelig å trekke noen bastant grense mellom "lav" og "mindre lav" TDS...men vi er vel ikke på "lav" lenger når det nærmer seg 200.

Rare greier med disse fiskene og lek, det kan være bittesmå ting som gjør at de ikke trigger. Mente også å ha hørt om kule-suksess med javamose ett eller annet sted for lenge siden. De leker jo garantert ikke midt i åpent vann, så det er rimelig at de søker til tett vegetasjon langs vannkanten. Ellers er det jo lett match å skaffe seg en TDS-penn, koster en slikk og ingenting på EvilBay....hvis man er litt nysgjerrig, da.

Driver og sjekker hva Rådasand gjør med rent ledningsvann her...foreløpig (etter 1 døgn) har TDS steget fra 124 til 150. Og det med et substrat man trodde ikke påvirket vannet... Tro da hva som skjer hvis det kommer i et kar med pH 4.5... *river seg i håret*
Hvilken enhet på TDS bruker du?

Kanskje du skulle hatt et annet substrat? Går det an å ha noe slags torv-substrat i stedet for sand?
TDS kan måles enten i ppm eller microSiemens. Målingen er den samme, bare med en omregningsfaktor. Men jeg syns det er greit å bruke microS, det er som regel den enheten det refereres til i biotopbeskrivelser.

Trodde jo at jeg kunne bruke Rådasand som jeg har på lager, men som du skjønner...nå er jeg i sterk tvil om det er særlig lurt. En eller annen form for torvsubstrat hadde gått fint nok, men hva ? Måtte bli ren torv eventuelt, siden alle tilsetninger er fy-fy til Paros. Og det ville være biotop-riktig forsåvidt. Men ser ikke helt for meg å ha torv som flyr rundt omkring i akvariene... Har noe smågrus liggende også, får teste den etterhvert.
Filtrere skiftevann gjennom torv? Tiur leverer ren torv uten tilsettingsstoffer.
Ja, det skal jeg, Sigmund Dilemmaet er bunnlag som ikke øker TDS.
Da er Paros-karet i hus, og det meste av annet stæsj...så nå mangler det ikke så mye.

Er ikke 100% fornøyd med karet...litt søl og hastverkspreg her og der. Dekkglassene er like tjukke som selve akvarieglasset, og kantene er nok ikke polert i det hele tatt. Det første jeg gjorde var å skjære meg på dem. I tillegg er det 0.5 cm glippe mellom dem, som jeg ikke syns det burde vært. Jaja, da vet jeg det.


[External Image].
Dagens jobb : Vært på Bygger'n og kjøpt hobbyplate til "underetasjen i mallekaret...god plass til Paros-karet der. Nå har jeg lekt snekker og saget ut 2.5 x 2.5 cm hjørnene så porsa-beina får plass. Fikk også tak i nødvendig overgang fra 3/4 til 1/2 tom's rør så jeg får koblet på vannet til RO-anlegget.

Siste oppgave er å klargjøre til to ekstra skillevegger i karet. Til det har kjøpt enkle binderygger til papir og stive plater i broderings-plast med hull. Ryggene fester jeg med bittelitt silikon oppe og nede, så er det bare å skli på plass platene når det måtte behøves. Sånn har jeg to, tre eller fire kar i ett.

[External Image]
Spennende! Også så smart med den broderingsplasten! Jeg hadde aldri kommet på noe sånt! Jeg er ikke så bevandret i broderingens verden heller, da... Men litt synd at karet ikke var helt to da max. Hva slags lys skal du ha på dette, da?
Høh...brodering er absolutt ikke meg heller, har ikke brodert et sting siden håndarbeidstimene på barneskolen. Men det var dette materialet som var best egnet til formålet Kan ikke egentlig tenke meg at det er så behagelig å brodere på, faktisk, siden det er så stivt. Fant på dette etter å ha sett på ferdiglagede tankdelere som fins på markedet...syns de var stygge og klumpete, med sugekopper og veldig synlige kanter. Gjenstår selvsagt å se om det funker som jeg tror, da..

Jeg har bestilt og betalt et par Boyu Clip-on lys fra Aquamanias...maken til dem du har, muligens ? Men har ikke fått dem enda...veldig somlete, er snart en måned siden jeg betalte for dem ...arghhh

Så var det RO-enheten, da....! Der som de tre slangene skal festes (kranvann, spillvann og RO-vann) sitter det tre propper. Er et lite triks med å fjerne dem. To fikk jeg ut etter oppskriften uten problemer, men den siste sitter bare FAST. Jeg klarer ikke å få den ut...dobbelt-arghhh....

Edit : Nå fikk du meg til å prøve en gang til...og nå fant jeg på noe smart, og det virket ! Da er det klart for produksjon av RO-vann i morgen...og fylling av akvariet
Bra du fikk det til! Jeg har ikke Boyu lys, men Aquael leddy etellerannet, tror det faktisk er 8500 K. Gleder meg til å se karet ditt når det er satt opp!
To små LED-lamper, dette her...bare 1.5W i hver. Disse fiskene skal ha skikkelig dunkel belysning, og det er heller ikke mange planter som kan klare seg i et slikt miljø. På planteområdet må jeg eksperimentere litt....men planter er absolutt ikke en viktig del av av dette oppsettet. Fiskene har omtrent ikke planter i sine naturlige biotoper.

Skyllte gjennom RO-enheten og fikk ut masse svart vann...kullstøv fra karbon-delen av filteret. Binderyggene er limt inn, så må bare klippe til plast-platene.
Ja, jeg har sett på de clip-on fra Boyu før, i tilfelle 15-literen skal få et lys. Der er det bare naturlig dagslys, og plantene klarer seg faktisk helt fint. Lys er oppskrytt! Haha, neida :-P
Dagens shoppingrunde har innsamlet både en del små-ved, termometere, varmekolber og planter. Røtter er skrubbet og grus vasket...så nå skal karet opp. Ble litt sent i dag, liker å ha plenty dagslys...så imorgen er dagen. Jeg starter med en 50/50 blanding av kranvann og RO-vann, med pH i underkant av 6. Så er det greit å ta det langsomt ned til riktige verdier når fisker kommer i karet.

Hadde en lang og hyggelig prat med Thor i dag på Dahl's. Jeg visste han var glad i i labyrinter, men ikke at han nærmest er paros-spesialist Han har vært flere ganger på fangst-turer til Sumatra/Borneo...også med guru Horst Linke. Så vi kikket i Linke-bibelen ("Labyrinth Fish World")...en fantastisk bok på nesten 600 sider og 2.8 kilo. Og muligheten for fisk er absolutt til stede !

Lysene fra Aquamanias ble jeg lei av å vente på, siden de sannsynligvis ikke kan skaffes i overskuelig fremtid. Så noen litt større LED clip-ons er bestilt fra England. Eneste jeg egentlig mangler nå, er Ceratopteris, og kanskje noen crypts.
Hva endte du opp med som bunnlag til paroskaret?
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap