Coryene på Berget (side 8)

Det blir en slags mix av smågrus (2-3mm), sand og torv. Underst legger jeg litt Eheim Substrat som jeg har til overs. Kaos, som sagt

Snakket forøvrig med Richard på Zoohjørnet i dag...kjøpte noen planter der. Han skulle bestille fra Imazo igjen neste uke og har ivantsoffi på lista..
Blir spennende å se fremover hvordan dette blir til slutt. Følger ivrig med på tråden her

Greide ikke finne navnet/planta det var snakk om da :-P
Hvilket navn var du ikke fant, Skattebo ?
ivantsoffi

Kan jo si at jeg er til tider ei skikkelig kløne da :-P

Åja...det er Pseudomugil ivantsoffi, en art som Kuledrøm har tatt sikte på
Takk.
Ikke rart jeg rotet :-P

Det er jo en fisketype og ikke plantetype.

Like før vi må slå sammen trådene våre nå, så det blir sammenheng i det vi skriver - "Silver og Kules skravletråd" X'D Har ivantsoffi på lista = har tenkt å bestille den fra imazo?? Jeg har prøvd å sende e-post og FB-melding med spørsmål om pris, men ikke noe svar ennå. Men neste uke er jo en stund til Imazo er nok et meget fordyrende mellomledd. Dahls importerer direkte fra Asia.

Jeg venter i spenning på å få se paros-kaoset! Hva er egentlig pH i rent RO-vann?

Den labyrint-boka på 600 sider hørtes fin ut! Jeg ønsker meg noen flotte akvariebøker å lese i, og slike spesialiserte og omfattende bøker er jo mest interessante. Har de et utvalg av gode bøker hos Dahls? Kulefisk-"bibelen" fra Aqualog er altfor kortfattet, med bilder som ser ut som de er tatt på 70-tallet - kornete og grelle farger...


Ja, tenkte på litt av det samme jeg...de to trådene har blitt litt "sammenfiltret" etter hvert ) Men det gjør vel ingenting...vi kan gjøre som vi vil i våre egne tråder, hahah.. Og det er da opp til hvem som helst å hive seg innpå !

pH, ja...pH-meteret arriverte for et par dager siden. Da jeg skulle teste/kalibrere den, var det null reaksjon. Tenkte kanskje batteriene var tomme, men oppdaget at det ikke var batterier i den i det hele tatt. Skarp melding sendt til selger, og nye batterier på vei. Dermed får jeg heller ikke noe riktig mål på pH i RO-vannet, men det er ihvertfall greit under 6 ! Så det ser ikke ut som jeg får så kjempestore problemer med å få lav nok pH

Boka til Linke er flott, ja...full av nydelige bilder, ikke bare av artene men også alle sp.-varianter...og i lek til og med ! Tror ikke Dahl's selger bøker, dette var Thor sin private. Relativt ny bok også, og ikke lett å få tak i. Amazon har den ikke, hverken i USA eller UK. Kan bestilles her, men koster en arm og et bein
Etter mye om og men kom da karet opp i dag. Har overlevd oppbinding av planter også, det aller værste jeg vet innenfor akvaristiske sysler. Rotet frem fra glemselen på loftet en gammel lystopp som er akkurat karets lengde, med ett T8-rør. Så får det være slik til de nye lampene kommer.

Vanskelig å få til noe vettugt med innredningen, siden den er beregnet på at hver avdeling skal deles senere. Og en del av torven (Eheim) fløt opp. Synker det ikke, er det lett å håve bort....og eventuelt finne på en annen metode. Ikke værst at det også var en nett-pose oppi torv-pakken ! Noen bilder...bakgrunn mangler, karet er ikke fyllt opp enda, og heller ikke ferdig plantet.

[External Image]
Sånn så det ut med det ene skilleveggen installert


[External Image]



[External Image]
Slenger med et par bilder til...for godt mål.


[External Image]


[External Image]

Hei SilverShaded

Fin tråd! Har lest litt her og sett på dine nye kar, kjempefine! Blir spennende å se hvem lakriser som flytter inn hos deg. Kjekt å se hvordan du har lagd skilleveggene, det gav nyttige tips. Jeg har et litt langt og lavt kar som jeg tenkte dele opp...det kan jo dukke opp flere lakriser etterhvert
Litt sløvt i tråden min, men..lakrisene har flyttet inn og ph er sakte synkende, 6,2 nå.
Vet ikke hvordan gjemmesteder du skal bruke? Her har jeg små keramikk krukker og en sort filmboks. Hr lakris har okkupert filmboksen og vokter den iherdig! Han har farget ut noe voldsomt og er bare kjempetøff!
Tenkte det var lurt å ta med dette om skilleveggene...i tilfelle det kunne tipse noen. Som du ser, kan jeg sikre dem øverst med rynkebåndskroker

Har mini-krukker i keramikk på vei i posten, så det skal bli huler. De er ikke stort større enn filmbokser. Arter er som du skjønner ennå i det blå, men jeg er mer opptatt av å få karet ferdig slik jeg vil ha det (noenlunde) før det blir alvor og fiskekjøp. Blandt annet skal det en hel del eikeløv på bunnen, og litt mer "kaos".

Så fint at det går bra med lakrisene dine Du må nok ned i pH, og sikkert TDS også, for å få yngel. Eggene overlever rett og slett ikke i for høye verdier. Ta noen bilder av hr. Lakris, da...?
Ja, virkelig bra med de skilleveggene

Ph skal ned ja, må bare ta det litt forsiktig siden jeg føler meg ganske grønn på området. TDS er jeg også ganske grønn på, har bestilt TDS måler fra det store utland, men det tar jo vinter og vår før jeg får den! Leser en del på parosprosjekt sidene, men blir litt forvirret innimellom Har inntrykk av at de som har styrt med dette noen år, bruker torv og regnvann.
Har siklet etter boken til Linke i et år nå, tror den blir mitt neste pengesluk, hehe
Karet her ser ganske "kaos" ut nå, har noe torv, masse eikeblader og noen catappa blader...så det er litt vanskelig å ta bilder av Hr lakris Har forsøkt da, men ikke hatt tid til å se på bildene på pcn.
Kaos er fint... blader, pinner og greiner Torvkulene til Eheim er altså fine, men de minste flyter (ihvertfall foreløpig). Tror jeg skal prøve å se hvordan de reagerer hvis jeg legger dem i kokende vann først. Vurderer også om jeg skal legge på et lag sand over blandingen som er der nå. Catappa-blader skal også i karet.

Tar litt tid å få måle-enheter fra Asia, ja ! Men de er bra på pris Etter oppsett med ca. 50/50 kranvann/RO-vann hadde jeg TDS på 84. Den vil jo stige, men etterhvert som jeg går over til rent RO-vann bør det gå greit å holde TDS på rundt 40-50, som er akseptabelt. Tror folk bruker regnvann fordi de ikke har RO-anlegg...
Har brukt noe torv jeg har hatt liggende lenge, under vanlig biltemasand. Vurderte å bruke elvegrus, men i det karet jeg har hatt dette før i hadde jeg en jevn GH på 3-4, mens kranvannet viser O.
Veldig usikker på RO anlegg, hva type av dette har du? Driver å snuser på nettet etter noe. Skal på "fisketur" til Gøteborg denne helgen, kanskje jeg finner litt billigere torv og stæsj der
Elvegrus kan inneholde kalk, ja...ikke så ideelt i lakriskar.

Mitt RO-anlegg er lite og greit...du finner det her, hvor jeg handlet fra (billigst). Ble litt forvirret og overveldet til å begynne med, da jeg pakket det ut...men det er faktisk enkelt Kan anbefale dette...selv om jeg ikke har hatt det lenge, virker det helt supert til oss som ikke behøver så svære mengder vann. Skulle du finne på å kjøpe dette, kan jeg forklare oppsettet så du slipper alt bryet jeg hadde med å finne ut av det hele. Manualen var ikke til stor hjelp, egentlig...

Så du skal på fisketur i broderlandet ? Hvilke butikker har du tenkt å besøke ?
Åh, takk!!! Blir nok innkjøpt på neste lønning, så kan jeg rope om hjelp da

Skal innom tre butikker, er planen da..Jeg er ikke helt sikker men tror de heter Nols, zoomessan og den siste husker jeg ikke. Veldig spent på hva jeg kommer hjem igjen med, hehe! Kan sjekke om de har lakriser!
Åja...jeg har jo nevnt her i tråden...man kan bestille fra Akvarielageret gjennom dem Etter videoene fra butikken å dømme, har de MYE fisk og god kunnskap. Men hovedsaklig på ciklider, da. Hadde tenkt å bruke dem hvis jeg bestiller fra Akvarielageret noen gang....men akkurat nå er det litt tynt med lakriser på lista. Er en bra bit utenfor Gøteborg, men sikkert verdt turen ! Du får spørre etter lakriser, ja

Lager en liten hjemmestrikka bruksanvisning til deg hvis du kjøper den RO-enheten, siden bruksanvisningen er dårlig...ikke noe problem. Aqua Medic er jo et bra merke også !
Sier tusen takk til bruksanvisning!!) Roper sikkert HJELP, når jeg har det i hus

Ja, så det med bestilling av fisk, denne turen kom litt brått på meg da, så jeg får bare myse og se hva de har. Første gang jeg er der, så jeg skal dokumentere alt med kamera Så de hadde noen betta arter, liker mange av dem også, men har ikke sett noen "live".
Fins mange flotte betta-arter, ja...veldig vakre hvis de holdes riktig. Noen er munnrugere, til og med...sjekk B. macrostoma ! Ta masse bilder hos Nols...det er supert
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap