Jeg har et mysterie i akvariet mitt. Jeg vet fra før at det ikke foregår oppdrett av denne fisken (ikke dokumentert iallefall). Jeg skal ikke påstå at fiskene mine har ynglet i akvariet mitt, men jeg har en ekstra fisk. Altså starten på historien:
For ganske nøyaktig 1 år siden flyttet vi inn i nytt hus. I flytteprosessen av akvariet døde desverre mine 3 siamesiske algespisere. Siden det nesten er en uunværlig fisk, kjøpte jeg 3 nye fisk.
Vi har pusset opp hus, har barn og hverdagen går i 110 kmt, så akvariet har ikke fått annet enn nødvendig oppmerksomhet det siste året.
Idag da jeg ga fiskene mat la jeg merke til en ekstra SAE. Den er merkbart mindre enn de andre og oppfører seg som en ung-fisk. Den forsøker å stime litt med de andre, men er mer skvetten og gjemmer seg litt unna. Ser ut til å ha litt sterkere sort farge.
Jeg har ikke kjøpt noen nye fisk siden forrige sommer. Jeg prøver og prøver å huske om jeg kjøpte 4 SAEr (noe som er mest sannsynlig), men føler meg så sikker på at jeg kjøpte 3. Og den er jo så mye mindre enn de andre.
Det jeg lurer på da er om noen vet: Hvor raskt vokser en SAE? Kan den bli ca 3 cm på ett år?
Hvis jeg kjøpte den sammen med de andre forrige sommer, er det da mulig at den ikke har blitt større enn 3 cm på ett år? (Da må den vel ha vært veldig liten da jeg kjøpte den?)
På det ene bildet ligger den på Eheim pumpa, avstanden mellom hullene er 3 cm.
(Lover å følge bedre med i akvariet i tiden fremover altså)