Tetratec ex 1200 problemer

Hei

Er det noen som har dårlig erfaring med tetratec Ex 1200 filteret?
Etter at jeg tok en rengjøring på det i dag, lekker det som ei sil.
Boksene er satt riktig i forhold til pila osv, satt det sammen igjen 3 ganger nå, men vannet bare renner nedover filteret når jeg starter det. Selve filteret står i en plastbeholder og den fylles opp med vann på under 10 minutter.
Dette er det andre EX 1200 filteret jeg har som lekker, er det noen som har hatt samme problem og hva kan evt gjøres?
Hvis jeg må kjøpe nytt filter, hva anbefaler dere til 375L akvarie.
Jeg har et annet filter til gående sammen med tetratec filteret i sammen kar og det er jeg glad for nå når det andre lekker og jeg ikke kan bruke det.
Har sett på Eheim 2075 og Eheim 2080, erfaringer?

Mvh
Wenche
Plussmedlem
Hvor er det vannet kommer fra?
Fra "prime"-knappen? Fra slangeadapteren? Eller mellom motorhuset (toppen) og filterhuset?

Jeg har hatt EX1200 i nesten 7 år. Holdt seg bra og lydløst i alle disse årene, men ved en rengjøring sist vinter så fikk jeg det ikke tett igjen mellom toppen og filterhuset.
Forsøkte å bytte O-ring, men det hjalp ikke.
Det kom små dråper med noen minutters mellomrom.
Kjøpte meg da Eheim Pro 3 600.
Meget fornøyd med dette filteret.

Har også bestandig vært nøye med å smøre pakningene med Eheim-silikonspray ved filterrens.
Da tror jeg nok at pakninger og O-ringer holder seg lenger.
Inaktiv bruker
Bortsett fra at det er litt svakere pumpe enn hva det burde være, så fungerer ex1200 her utmerket, ingen problemer eller ulyder på 3 år.
Takk for svar

Det renner vann ned fra de festene på sidene..
Har snakket med nettbutikken og det er visst problem med lekasje på EX 1200 filterene, mange andre som har hatt samme problem.
Jeg får bytte inn i en annet filter, så det løser seg.
Tar ikke sjangsen på enda et EX 1200, når jeg har hatt samme lekasje på 2 stk.
Har fjernet filteret, går ikke ann å bruke det når vannet bare renner nedover..

Legger ved et bildet..
Plussmedlem
Bra det løser seg med et nytt filter
Håper du får byttet i et kvalitetsmerke.
EX 1200 går på garantien og jeg får velge det filteret jeg selv vil, må selvsagt betale mellomlegget hvis jeg velger et som er dyrere og det er de fleste..
Det står mellom Eheim 2075 og JBL 1501.
Heller litt mot JBL, blir ikke så altfor mye å betale da, nytt filter er ikke akkurat medregna i budsjettet nå..
JBL sitt har mer L/T og større filtervolum enn Eheim, er det ikke greit å ha størst mulig på det?

Plussmedlem
JBL oppgir filtervolumet sitt til 12 liter. Det er en sannhet med modifikasjoner. Det er selve filterhuset som er 12 liter. Filtermaterialet rommer 8 liter, og mesteparten er svamp.
Det er bedre filtermateriale i Eheim, så jeg tror ikke JBL er noe bedre når det gjelder dette.
Spørs om jeg skal satse på Eheim 2075 istedet da, vil tro at Eheim er bedre en JBL.
Vil bare ha det beste til en fornuftig pris.
Er man på budsjett er ikke JBL noe dårlig valg, jeg har en JBL Cristalprofi 500 - som vel er forløperen til 1501 - og den fungerer glimrende på 10:ende året.

Men jeg har fjernet en del svamp og stappet i Eheim Substratpro i stedet.

Så etterhvert når lommeboka er mer velfylt handler du en Eheim 2080 i stedet
Ja, har vært inne på tanken selv å fjerne noen svamper, siden det nesten bare er det og erstattet med Eheim substratpro. Jeg har også brukt det i tetrafilteret.

At det skal være så vannskelig å bestemme seg da.. :p
Ja, er ikke lett - så har du jo også JBL 1901 som også er langt billigere enn Eheimen??

1901 virker som et veldig kraftig filter, tykke slanger og hele 36W motor.
Ja, sett på det også, men det er altfor høyt til å få plass inni skapet, synes ikke det er noe fint å ha et stort filter stående på utsiden.

Er usikker på om 1501 går inni skapet også, Kommer ann på hvor høyt filteret er inkludert slangene som stikker opp på toppen. Målene som er oppgitt er vel selve filteret..
Skulle visst det, for hvis det også ikke går i skapet og må stå på utsiden kan jeg likeså godt kjøpe JBL 1901.
Høyda inne i skapet er bare 52,5 cm..
På det er Eheim filtrene litt bedre - de er jo lavere og tykkere.

Ja, men 2080 blir altfor høyt og 2075 står det ikke noe høyde på..
Ja, det er nettopp det..
Spørs om jeg prøver JBL 1501, får det jo nesten gratis pga garantien på det andre, så får jeg testet hvordan det er.

Skal ta over et hus om noen år, så da kan jeg bygge et eget akvariebord, og innvestere i et større filter.
Plussmedlem
Målene på Eheim står i linken jeg viser til i et tidligere innlegg.
Et skap med innvendig høyde på 52,5 cm har mer enn nok plass til Eheim 600 (2075).
Slangene tar ikke mye plass i høyden i tillegg, men hull bak i skapet må du nok ha samme hva slags filter du har
Det er hel åpning bak i skapet på begge sider.
Det blir nok så jeg går for JBL denne gangen, har sendt ny mail til nettbutikken for å høre om totale lengden på JBL 1501 filteret fra bunnen til toppen på slangene på festet.
Må jo ha en klarning så jeg får løs festet ved rengjøring og blir det for høyt, må jo det også stå ved siden av skapet, så da kan jeg like godt velge JBL 1901 filteret som har større kapasitet og som ikke koster så mye mer.

Det blir vel ei ordning til slutt.

Tusen takk for svar og hjelp alle sammen.
Kiora
Det er hel åpning bak i skapet på begge sider. Det blir nok så jeg går for JBL denne gangen, har sendt ny mail til nettbutikken for å høre om totale lengden på JBL 1501 filteret fra bunnen til toppen på slangene på festet. Må jo ha en klarning så jeg får løs festet ved rengjøring og blir det for høyt, må jo det også stå ved siden av skapet, så da kan jeg like godt velge JBL 1901 filteret som har større kapasitet og som ikke koster så mye mer. Det blir vel ei ordning til slutt. :) Tusen takk for svar og hjelp alle sammen. :)


JBL filtrene har vinklede rørtikoplinger på toppen som ikke øker høyden, pumpeknappen blir høyeste punkt. Har et JBL e701 - som er oppgitt til 35cm i høyde - som stemmer (målte akkurat) inkl slanger. Hvis det samme er tilfelle for e1501 - så er høyde inkl slanger 46cm for den.
JBL trenger minimum 49 cm for å gå klar til toppen inkl. slangene,
så da håper jeg at det går bra.
Blir så jeg prøver dette, så får jeg se om jeg blir fornøyd med det.
Tror ikke det er så mye dårligere enn nå annet filter og det vil jo hjelpe
på å skifte ut noen av de svampene med annet filtermedie.
Tilfeldig bekjentskap
© Lene H
Reklame for plussmedlemskap