Perlegurami i sør-øst-asiatisk biotop

Hei folkens! Etter flere tørrlagte år har jeg bestemt meg for å starte opp med akvarium igjen. Jeg tenkte å prøve meg på en slags sør-øst-asiatisk biotop med perlegurami som "hovedart", og har noen spørsmål i den forbindelse.

Nå er akvariet på 130L ferdig innkjørt, og jeg kjøpte 5 siamesiske algeetere for noen dager siden. I løpet av få dager skal jeg kjøpe perleguramier, men lurer litt på hvor mange det er lurt å ha. Målet er å danne et eller flere par.

Jeg har lest at guramiene ikke er så glad i for mye strøm i vannet. I dag har jeg et Eheim 2048 innerfilter som ser ut til å lage mye strøm. Tror dere dette kan bli et problem?

Jeg har også lest at de trives med flyteplanter, og tar gjerne i mot tips til hva slags arter det kan være. Gjerne fra sør-øst-asia, men det er ikke et krav.

Til slutt trenger jeg en (eller to?) stimfiskarter, og jeg klarer ikke helt å bestemme meg. Jeg vil gjerne ha noe fargerikt, og har tenkt litt på tigerbarbe, men jeg lurer på om de bare ender opp med å nappe finner...

Og helt til slutt: Er det en ufattelig dårlig idé å slenge en kampfisk oppi der?

På forhånd takk for svar
Det kan være greit med en flokk på 4-5 unge perleguramier som kan "gå seg til" sammen. De liker ikke mye strøm. nei...så du får kanskje være litt oppfinnsom og modifisere utløpet fra filteret ditt.

Ellers så må jo dette bli en sump-aktig biotop med buskaktige planter (som Myriophyllum), men også bra med svømmerom. Disse fiskene blir jo ganske store. Av flyteplanter er pistia fint til en slik biotop.

Som stimfisk bør du ha en "trygg" fisk som ikke napper finner eller lager uro. En stim med dronningrasbora kan anbefales, eller kileflekkrasbora. Kampfisk er nok ikke et godt valg, den vil sannsynligvis mislike guramiene. Tigerbarber blir også lett for mye "bråk", med sin urolige livsstil og finnenapping.
Tilfeldig bekjentskap
© Marius Solberg
Reklame for plussmedlemskap