Leksadferd hos bettaer

Hei, jeg har et spørsmål til betta-entusiaster hvis det er noen slike her om dagen. Jeg har noen noen små bettaer som yngler villig. De er av typen som en del akvarister omtaler som Betta sp. cf. rutilans green - muligens en ubeskrevet art. Litt mer om dem her. Hos meg munnruger disse og jeg ser at flere andre har samme erfaring. (Betta rutilans og de nærmeste slektningene bygger derimot vanligvis skumrede.)

Nå fikk jeg endelig sett og filmet leken til mine Betta sp. cf. rutilans green. Det ligner på slik skumredebyggende bettaer gjør det, ved at hannen (og ikke hunnen) plukker opp eggene. Men avslutningen skjedde på en måte jeg ikke har sett før: Hannen plukket ett og et egg direkte fra hunnens buk idet egget kom ut av henne.

Nå lurer jeg på om det er noen andre som har sett dette hos bettaer?

Her er filmen. Opptaket er av elendig kvalitet, men fra 1:50 og utover kan du se adferden jeg snakker om.

Flotte fisker, dette. Hvis noen ønsker seg noen så har de dem hos Dahls Dyrerike i Moss - jeg leverte en haug ungfisk til dem for et par uker siden. Bare de får bløtt og surt vann er de lette å stelle. Ikke kresne, spiser også tørt for.

Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Gradin
Reklame for plussmedlemskap