Utvendige filter som lekker.

Har lest en del på forumet og andre steder + youtube om utvendige filter som lekker.

Hvor vanlig er dette ? Og er det dårlig vedlikehold eller tekniske svakheter som er årsakene til at pumpa finner på å tømme halve akvariet utover gulvet.

Hadde akvarium sist når pumper og boksfilter var det store men har nå en innvendig Eheim som jeg vurderer å bytte i ett utvendig filter , nærmere bestemt en Eheim classic siden den virker enkel og funksjonell uten for mye dill som går i stykker,,,,men er det slik at det ikke er spørsmål om viss men når et utvendig filter vil pumpe ut vann på gulvet?
Med riktig vedlikehold, så som smøring og bytting av pakninger og rengjøring av impeller, inspeksjon av slangekoblinger osv, er det rimelig trygt med utvendig filter. Men, det kommer også litt an på hva slags kvalitet man kjøper...enkelte merker er mer utsatte enn andre. Men med Eheim er du så trygg som man kan være. Jeg har aldri hatt en ulykke med noen av mine i løpet av alle mine år som akvarist.
Har aldri vedlikeholdt mine utvendige filter med tanke på lekkasjer - aldri opplevd at noen av de har lekket på + 10 år. Bank i bordet. Men har allikevel godt med reservepakninger osv liggende i tilfelle. Bruker JBL og Eheim.

Akvarier derimot, der har jeg opplevd lekkasjer.
Da høres det ut som at det er mere tilfeldig med lekk filter i likhet med lekk kar, Driver å fuger opp karet jeg har kjøpt brukt og satser på Eheim Classicen + rutinemessig gjennomgang av pakninger/koblinger siden jeg bor i tredje etasje
Scuba
Da høres det ut som at det er mere tilfeldig med lekk filter i likhet med lekk kar,

Må bare protestere litt...å kalle det tilfeldig blir ikke riktig. Hvor lenge et kar eller et filter fungerer problemfritt har som sagt mye med kvaliteten på utstyret i utgangspunktet, OG vedlikeholdet. Det er forskjell på fuger, og det er forskjell på foringer og slangekoblinger. Alle er vel klar over at det er mue større risiko for å få stopp på landeveien med en bil som ikke har vært på service på år og dag. Men for dem som ikke gidder å vedlikeholde utstyret er det nok litt mer snakk om flaks hvis alt fungerer i lengden.
Ja du har rett, jeg mente tilfeldig som en faktor man kan ta bort ved tilsyn og vedlikehold, satser ikke på tilfeldigheter når jeg har 2 etasjer med leiligheter under meg, derfor fuger jeg opp det brukte karet jeg har kjøpt selv om det var tett, da jeg ikke vet alder på karet og kvaliteten på reparasjonene som var gjort. Kunne forresten dra ett par av fugene rett av hele, så jeg er glad jeg tok meg bryet med resilikonering , kommer til å gjøre det samme om jeg kjøper "nytt" brukt kar igjen også, lettere å stå å rengjøre/fuge i ro og mak enn med full vannlekkasje, sure naboer/kone og bøtter fulle av fisk rundt om
Så absolutt den riktige innstillingen, mener nå jeg..
Egentlig en grei måte å skaffe seg store kar relativt rimelig om man tar seg bryet med omfugingen, så gjenstår det bare å overbevise min bedre halvdel om at alt under 400 liter egentlig ikke er holdbart
Hva er anbefalingen for å bytte gummipakningene på filter?

Hadde jo ikke vært dumt å gjort det etter for eksempel 10 år?

Jeg har som sagt flere sett med komplette sett med pakninger liggende. Spørs om de kanskje har tørket inn, hehe.

Men har vel hatt en tanke om at en eventuell lekkasje i pakningssvikt begynner sakte. Og at å plukke fra hverandre utløp/innsug osv kan skape lekkasjer i seg selv. Pakningen på selve filterbøtta er grei - den inspekterer jeg ved hver rens.

Et av mine kar som begynte å lekke var et ca 10 år gammelt 128 liter akvastabil.
Har ikke mye greie på pumper til akvarie, men pakningene du har liggende er sikkert greie om de ikke har ligget i sollys, ellers bør eventuelle O ringer smøres med silikon , men regner med de kanskje er en egen smøresilikon for akvarier og ikke den typen man kan bruke på for eksempel dørlister på bilen på vinteren.
Jeg har denne:

https://www.eheim.com/en_GB/accessories/installation/maintenance_spray

Har hittil kun brukt den når jeg skulle tre slangene på et JBL UV lys.

Har også noe silikonfett for akvarie liggende sammen med de ubrukte reserve gummipakningene.
Min egen erfaring:

Jeg tror eheim classic er noe av det tryggeste du kan velge mht pakning og bra filterkvalitet. Runde tønner er ofte bedre mht jevnt press på pakning.

I løpet av 8 år har jeg aldri hatt problemer med eksterne filtre inntil i februar i år. Skulle forsøke meg på ett kina filter mens jeg ventet på en eheim 1260 til sumpen min.

Måtte ta gulvet pånytt en måned etter oppussing. kostet meg rundt 20k i matrielle skader da det gikk to uker før jeg oppdaget lekkasje. Vann rant under akvariemøbel, derfra under gulvbelegg og krøyp bortover gulvet sakte å rolig. siden jeg samtidig hadde begynt å bruke avfukter i kjelleren til klestørk trodde jeg det bare var avfukter som gjorde at jeg måtte etterfylle litt en gang i uka..

Uansett. Når nytt gulv var påplass fyrte jeg opp mitt gamle eheim 2222 og en eldre amtop 3337 til partikkel rens mens sumpen gikk.. Sjekk pakning og smør den inimellom med food grade silikon. eksterne filtre har jeg fortsatt ingen betenkeligheter med. skulle jeg trenge ett nytt eksternt tønnefilter igjen ville jeg kjøpt eheim classic. jeg vil være skeptisk til mindre kejnte merker og de nyeste fancy eheim filtere.
Inaktiv bruker
Pakningene er ikke udødelige, så det er ikke unormalt at gummien blir hard med tiden eller at det legger seg skit mellom pakning. Det er sånt man ser og kjenner på når man renser. Det man kan gjøre, før man får vannskader, er å plasere filterbøtta i noe som holder på vannet til du oppdager en eventuell lekasje.
Ja, da er jeg i hvert fall overbevist, Eheim Classic istede for kun innvendige filter , kommer til å ha ett billig Aquael innvendig filter gående som back up/sirkulasjon. Kjører med innvendig Eheim 180 filter i 85 literen fremdeles, mulig jeg oppgraderer der også etter hvert men pr nå fungerer det greit.
Min erfaring er at innvendige filter er helt greit opp til 80-100 liter, ihvertfall hvis man dimensjonerer litt romslig. For kar på mer volum syns jeg utvendig filter er et must. Men det er litt smak og behag.
Grei måte å sjekke om pakninger begynner å bli slitne er vel å dra/strekke litt forsiktig i de, se etter sprekker. På de firkantede eheim filterne bør pakningen mellom pumpehode og tønne være rundt når den tas av, altså ikke formet etter filteret(har jeg lært av en erfaren, selv er jeg relativt fersk). Smøring er vel "alfa omega"....
Joda, det fungerer greit i 85 literen (var Biopower 200 ikke 180), men må rense grovfilteret ved ukentlig vannbytte ellers går det trått, til 220 litern som selskapsakvarium hadde jeg nok måtte ha to av Biopower 200 eller 240 og da er jeg oppe i prisen på en Classic 2217 og vel så det.
Jeg har Eheim 2080 på en 222 liter - og en JBL CristalProfi 500 på en 74 liter. Bruker i tillegg en haug med Eheim Prefilter på innsugene i begge karene. Overdimesjonering! Trenger veldig sjelden å rense noe filtermessig, og karene blir veldig robuste med tanke på vannverdier.
Ja det må nok bli en Eheim classic til 85 litern også men prøver å fordele innkjøpene litt , mulig jeg skaffer en brukt 2212 til denne.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap