Ph i kran på 6,0 og 7,5 i karet hvor ligger feilen??? (side 2)

Inaktiv bruker
Jannie Hansen
Nå har jeg selv fått verdi på PH i krana på 6 og GH på 4, i akvariumet er det PH 7 og GH 4. Dette er da målinger gjort av dem i dyrebutikken på slike teststrips. Mitt kranvannet er også fra egen brønn og i myrområde. Etter å ha lest dette lurer jeg på om høyt Co2 i kranvannet som senere blir redusert i akvariumet kan være forklaringen. Hva fikk du ut av "bøttetesten"?

Strips er ubrukelig..
Vel, det er ikke så nøye om det er ubrukelig eller ikke. Mer interessert i om brukeren som testet ut teorien her fant ut noe på sine målinger fra bøtta etter lufting

Hvilket testsett vil du anbefale som ikke er for vanskelig å lese/forstå, og heller ikke for dyrt?
Dråpetester koster penger, ingen tvil om det. De beste og samtidig enkleste å avlese er nok JBL sine tester. Men ikke kjøp pH 3-9, det er for unøyaktig. Kjøp pH 6.0-7.6, siden det er det området du befinner deg i. Lønner seg å kjøpe på nett, fra Webzoo eller Aquamanias.
Har vurdert http://www.webzoo.no/default.pl?showProduct=243588&pageId=465 som julegaveønske:P
Mn den inneholder jo ikke test av GH - er dette en mindre viktig test siden de unnlater denne og sier at denne kiten inneholder de viktigste? (Kan jo bare kjøpe denne på siden)
Jeg anbefalte ikke noe kit, jeg bare lenket til siden der alle testene til JBL finnes, også GH (og pH som jeg forklarte litt nærmere om). Og GH er en viktig test, spesielle GH-verdier er for enkelte fiskearter helt essensielt.
Jeg fikk samme pH i bøtta som i karet etter "lufting" med luftestein og sirk pumpe.
Nå har jeg stabil pH på litt under 7 med ofte og små vannbytter så holder den seg der
Alle fiskene ser ut til å trives med det
SilverShaded
Jeg anbefalte ikke noe kit, jeg bare lenket til siden der alle testene til JBL finnes, også GH (og pH som jeg forklarte litt nærmere om). Og GH er en viktig test, spesielle GH-verdier er for enkelte fiskearter helt essensielt.


Har ikke sagt at du anbefalte det Sa rett og slett at dette var et kit jeg selv hadde vurdert.
EB89
Jeg fikk samme pH i bøtta som i karet etter "lufting" med luftestein og sirk pumpe. Nå har jeg stabil pH på litt under 7 med ofte og små vannbytter så holder den seg der:-) Alle fiskene ser ut til å trives med det:-)


Tusen takk for svar! Da skal jeg prøve meg frem litt.
Forresten, hvor ofte er ofte for dg? Og med små vannbytter, hvor mange % tenker du ca? :P
Jeg bytter 10%+ en gang i uka.
Jeg bytter vann automatisk med et rør som drypper vann i løpet av dagen men ca 30L to ganger i uka på en 430L.
Så bytter jeg 50-60 liter med bøtter hver tredje uke
Så bra, EB89...da løste det seg relativt enkelt Fikk du til noe vannbyttesystem med lufting ?
Lufter bare vannet i en stor dunk når jeg skal ha store vannbytter funker veldig bra her
Okay, samme som jeg gjør, det. Funker helt fint. Det er godt akvarister er tilpasningsdyktige...vannet tilpasses fiskene, og vi tilpasser oss vannet
SilverShaded
Lønner seg å kjøpe på nett, fra [URLBLOCK1] eller [URLBLOCK2].


Min erfaring er at det langt fra alltid stemmer. Jeg har hatt flere ting der min lokale forhandler har vært rimeligere enn nettbutikkene. Senest armatur til et Juwel akvarie som var nesten 200 billigere enn i nettbutikken, pluss frakt fra nettbutikken.
Inaktiv bruker
Vebjørn Sortebekk
[QUOTE=SilverShaded] Lønner seg å kjøpe på nett, fra [URLBLOCK1] eller [URLBLOCK2].


Min erfaring er at det langt fra alltid stemmer. Jeg har hatt flere ting der min lokale forhandler har vært rimeligere enn nettbutikkene. Senest armatur til et Juwel akvarie som var nesten 200 billigere enn i nettbutikken, pluss frakt fra nettbutikken.
Men dette var vell snakk om vanntester og ikke lysarmaturer?..
Ingen som sier at ALT er billigere å handle på nettet, men at det lønner seg å kjøpe testene på nett.
Nå har jeg ikke lest hele tråden veeldig nøye, skal innrømme det.
Men du skriver et sted at du har ca. komplett automatisert vannbyttesystem klart.
Å ha en ph på 7,5 i karet er jo ikke nødvendigvis feil, hvis den er konstant (som den mest trolig vil være med konstant vannbytte) så burde det gå fint.
I mine øyne er det den brå endringen fra 6 til 7,5 som er ubehagelig for fisken.
Enig med Torbjørn i dette...det er kjappe endringer og stadige svingninger som er farlig, som tidligere nevnt. Men så lenge årsaken var såpass enkel (mye CO2 i kranvannet), så rettet det seg med forhåndslufting av vannet. Om alle problemer var så enkle å løse...
Bollo
[QUOTE=Vebjørn Sortebekk][QUOTE=SilverShaded] Lønner seg å kjøpe på nett, fra [URLBLOCK1] eller [URLBLOCK2].


Min erfaring er at det langt fra alltid stemmer. Jeg har hatt flere ting der min lokale forhandler har vært rimeligere enn nettbutikkene. Senest armatur til et Juwel akvarie som var nesten 200 billigere enn i nettbutikken, pluss frakt fra nettbutikken.
Men dette var vell snakk om vanntester og ikke lysarmaturer?..
Ingen som sier at ALT er billigere å handle på nettet, men at det lønner seg å kjøpe testene på nett.

Bestilte nettopp jbl test sett hos lokal forhandler. Han var 50 kr dyrere enn webzoo. Men jeg slipper frakt. Da syns jeg det er greit å støtte den lokale.
Tilfeldig bekjentskap
© Jan Erik Telnes
Reklame for plussmedlemskap