Blind kurvciklide.

Jeg tror hannen av kurvciklideparet mitt har mistet synet. La merke til etter ferien at han oppførte seg annerledes, bommet ofte på maten og virket klønete. Virket som at han kun så på det ene øyet, la seg over på siden for å se mat på bunnen eller overflaten. Nå virker det som han ikke ser i det hele tatt, reagerer ikke på bevegelse utenfor karet (før kjente han igjen boksen med fór) og finner ikke mat som er rett foran snuten på seg.
Kjøpte paret i november i fjor og hannen har alltid hatt problemer med å spise mat som lå på bunnen rett foran ham, han så maten men bommet på den med munnen, endte opp med å spise sanda foran maten istedet, tenkte ikke da på at det kunne være noe med synet hans.

Har søkt i forumet, men greier ikke finne noen årsak til at den har blitt slik. Ikke misfarging eller matthet på øynene (som er klare som glass), ingen synlige skader, ikke popeye. Kan det være en forgiftning av noe slag? (har i såfall ikke rammet noen av de andre fiskene), eller kan det være en medfødt øyelidelse?

Har ikke hatt utslag på ammoniakk eller nitritt siden innkjøringen med salmi i fjor høst.
Av uregelmessigheter har jeg slitt med høy temperatur i sommer, kjølte ned med å tilsette kaldt vann, men hadde selvsagt ikke mulighet til det i perioden jeg var bortreist i sommer.
I mai hadde ciklidene et akutt angrep av finneråte mens jeg var bortreist ei helg, var fine på fredag og på søndag da jeg kom hjem var halefinnene nesten helt borte. Ble kurert med vannbytte og medisinkur (esha).

Akvariet er det samme som i profilen min:
128 l satt opp i fjor høst.
Bebodd av 2 kurvciklider, 7 cory, 5 otto og 8 kardinaltetra.
Eheim Biopower 200 m/ substrat pro.
Temp: 26C, pH: 7,4, GH: 4, KH: 2.
Ukentlig 25% vannbytte. Tilsetter flytende plantegjødning (Tropica) og ToruMin ved vannbytte.
Ingen nye fisker er introdusert i akvariet i 2014.

Er det noen som har lignende erfaringer eller har teorier om hva som har forårsaket blindheten?
Tilfeldig bekjentskap
© OME
Reklame for plussmedlemskap