Hvilket filter til en 500-liter?

Jeg har nettopp kjøpt (brukt) et 500-og-noen-liters akvarium, og spekulerer litt på oppsettet... Saken er at jeg pr i dag har tre utvendige eheim-filter stående - et fulgte med 500-literen, et fikk jeg kasta etter meg av en ivrig (brukt)selger rett før jeg kjøpte 500-literen, og et som står i den 160-literen jeg nå skal bytte ut.

Filtrene er et eheim pro 2224 (det står i 160-literen), et eheim pro 2226, og et eheim classic 600. Det som fulgte med akvariet, og som i følge selger har stått som eneste filter der i alle år, er 2226. Det er vel strengt tatt litt underdimensjonert (står "opp til akvarier på 350 liter", det tar 750 l/t).

Jeg har ikke sett på tilstanden til 2226-filteret, men det må uansett byttes slanger og pakninger og sånn ettersom det har stått lagra det siste året (og 500 liter vann i stua er ikke kult). 600'en vet jeg må ha ny propell, i tillegg til alt av slanger og stengekraner. 2224'en er god som gull, men den opprinnelige planen var å selge 160-literen som komplett pakke med varme, filter og uv-filter og lys.

I mitt hode står det mellom å bare kjøre 2226-filteret slik de med hell tydeligvis har gjort i årevis (og kjøpe til UV-filter), kjøpe til mangehundrekroner i deler til 600'en som egentlig ser ut til å være et litt simplere filter som er mer stress å rengjøre, eller sette inn både 2226- og 2224-filtrene og dermed redusere salgsverdien på det gamle akvariet betraktelig (til bortimot null, for det er ikke et pent akvarium).

...eller kjøre 2226, selge 600'en og kjøpe et litt mindre innvendig filter...

Gode innspill?

Jeg har forøvrig ikke tenkt å overbefolke akvariet, men en stor malle eller to blir det nok
Jeg ville latt 2224 gå med akvariet, solgt de to andre og kjøpt en 2078.
Alternativt, kjør både 2226 og 600.
Hm... jeg er stygt redd for at en ny 2078 sprenger budsjettet mitt med et betraktelig antall prosent. Det er neppe mange hundrelappene å ta inn på å selge et par gamle filter som trenger en hel del nye slitedeler... Jeg har så langt greid å holde meg innenfor mannens goodwill-kvote, selv om vi nå har et godt forbi badekar-størrelse tomt akvarium stående på stuebordet inntil han får bygget bord til det, men jeg tror ikke den kvoten rommer firetusenkroners ekstrautgifter når jeg allerede har tre filter stående :P

Det vil ikke bli mersom golfstrømmen oppi der med begge de største filtrene?
Hva med å ofre noen cm av bakglasset på akvariet og lage innebygget filter? Dvs, la filteret være på hele langsiden (baksiden) ? Tror det var noen her som hadde gjort det og lagt ut bilder under artiklene her ellernoe?


her ja

http://akvaforum.no/text.cfm?id=1706

(kan ikke legge ut skikkelig link fordi da klusser den til hele teksten)
Du kan vel strupe ned ihvertfall 2226.
Du trenger da ikke legge ut 4 laken for Eheim 2078, du får den til under 300€, for eksempel her.
På denne prisen trekker du fra 19% tysk mva, og legger til 24.50€ i frakt. Så må du betale 25% av dette i norsk mva når du henter den.

Da får du pris 226€
Frakt 24.50€
Tilsammen 250.50€ som tilsvarer ca.NOK 2054

Mva blir da NOK 513.....med tollbehandlingsgebyr har du den hjemme i stua for NOK 2700. Her til lands ligger den rett over 4000, ja.
Hej
Jeg holder helt med Grapejuice. Et baggrundsfiler ville være en rigtig god ide. Har man baggrunden er det nemt og ikke særlig dyrt at lave.
Den billigste løsning vil være et HMF filter i den ene ende. Det er ikke så kønt men virker rigtig effektivt
M.v.h.
Klaus
HMF er en bra ide, men da må hun uansett handle en bra pumpe med noenlunde kapasitet.
Personlig liker jeg det ikke så godt...foretrekker at volumet i karet ikke går med til dette, og så syns jeg det er mye enklere rengjøring med et utvendig filter
Jo, klart, men vanlige pumper er jo bare en brøkdel av prisen. Hvis det skal være en sånn bakvegg slik som i artikkelen, så blir jo noe av plassen brukt alikevel.


Hvis de ikke skal ha en sånn ferdig bakgrunn som de bruker i artikkelen, så var det vel noen her som hadde gjort noe lignende, bare at de hadde skaffet sort sånn filtermatte og plassert som en hel vegg istedet. Det er i mine øyne kjempesmart, (for jeg har jo alltid bare svart bakgrunn uansett, haha) - da får du sort bakgrunn, pluss at hele bakveggen blir som et stort filter!

Men ja, det går jo litt plass til det. Spørs hva man vil ofre. Noen liker utvendige, noen liker innvendige, noen liker HMF.

Med 500 liter kan man jo også lage en slags sump også? Blir vel også billigere enn slike utvendige pumper?
Hvis du kigger på filterkapaciteten så er utvendigt filter dem med mindst filterkapacitet.
Et baggrundsfilter har meget mere volumen.
Du kan godt sætte en filtermåtte på hele bagvæggen , men du skal have nogle cm bagved til pumpen (cirkulationspumpe) , men du behøver slet ikke så stort et filter (som HMF) i et 500 liters.
M.v.h.Klaus
Selg alle filtrene dine og kjøp ett fluval fx6. Dette filteret er helt sykt
Haha, jeg liker at ingen av forslagene innebærer noen av de alternative løsningene jeg lanserte :P

Om det med å bygge innvendig: tanken har streifa meg, men akvariet er forholdsvis smalt (50 cm ellerno) og det føles ikke som en god idé å gjøre det enda smalere. Antagelig blir det stående med begge kortsidene "åpne for innsyn", så det er ikke noen god idé å bygge inn en kortvegg heller.

Dessuten har jeg opplevd en traumatiserende episode med svevealger i 160-literen, og sverger derfor til UV-filter - og jeg har ikke greid å finne noen vettuge innvendige sådanne. Ergo må det bli utvendig...

Og som sagt: min mann er en tålmodig sjel, men jeg foretrekker å ikke strekke goodwill-kvoten alt for langt, verken i antall dager stuebordet okkuperes av et akvarium som er større enn sofaen eller i antallet kroner og øre som går med til alt dillet som skal nedi før karet faktisk er klart til bruk...

Så la oss nå si, sånn for enkelhet, at det er de tre pumpene jeg har til rådighet. Vil det funke med 2226'en og en innvendig sak på kanskje 2-300 l/t i motsatt ende? (Da kan jeg selge 600'en "som den er" og få igjen ca nok til en sånn liten innvendig en)
Så du var egentlig ikke ute etter innspill, men at noen skulle forsikre deg om at 2226 er nok ? Vel, jeg ville iallfall ikke filtrere et så stort kar med en oppgitt pumpekapasitet på 950 l/h. Når du får lagt inn filter media, har du kanskje bare 700 l/h. Etter min mening holder ikke det til 500 liter, og den er oppgitt til max. 350 liter. Særlig med flere store og sølete maller som liker rent vann. Et lite innvendig filter gjør ikke så mye fra eller til, imho. Men det er du som må velge
2226 siges generelt at kunne bruges til akvarier op til 350 L.
Hvis du vil sætte et indvendigt filter på kan man bruge Eheim Aqauball 60 eller 130 , eller Eheim Biopower 160.
Jeg ville så sætte udstrømningen samme vej fra begge filtre for at undgå for meget turbulens i vannet.
Mvh
Klaus
Var på ingen måte meningen å være utakknemlig for innspill, kun et litt feilslått humoristisk skråblikk på hva som skjer når man spør om gode råd

Etter å ha sjekket tilstanden på de to største filtrene tror jeg jeg har landet på å bruke 2226'en med UV-filter pluss et eheim biopower 200, og så kjøpe ny propell og noen nye klemmer til classic'en og selge den til en billig penge når jeg ser at jeg greier meg uten. 2226'en ser ut til å være bortimot ny, og dermed er nok bruksverdien langt høyere enn salgsverdien.

Neste spørsmål: hvor lang tid skal jeg gi det før jeg "ser at det går bra" - jeg regner med akvariet må være bebodd en stund før man ser om den totale filterkapasiteten holder mål?

Og litt på siden av "teknisk"-kategorien: hvordan gjør jeg overgangen mest mulig knirkefri for mine kjære små? Jeg tenker å få 500-literen på beina, flytte over noe dritt og filtermateriale fra 2224'en (som jeg med vilje ikke har gjort ren på en evighet så den nok inneholder masse deilig gørr) til begge filter, og så la det suse og gå til jeg ser at vannverdier er ok... men derfra, bør jeg bytte vann hit og dit i mellom akvariene før jeg begynner å fange fisk? Det er vel en komplett umulighet å få verdiene og temperaturen identisk... er det en idé å fange dem og putte i poser for så å ta en sånn gradvis tilvenning á la det man gjør når man setter inn nye fisk? Eller er det bare tull og ekstra stress? (erfaringsmessig er stresspåkjenningen ved å fange dem såpass stor at alt annet kanskje uansett blir litt underordna og bare bidrar til å dra ut påkjenningen?)

Hvor mange dager er det realistisk å tro at det tar, fra jeg fyller med vann og snurrer filter til fiskene er ferdig installert?
Når det gjelder filteroppstart : filterbakteriene befinner seg ikke i "masse gørr"...de sitter på fast underlag, altså på filtermediene. Så flytt så mye du kan over fra 2224, sett inn biopower-filteret og la dem gå mens du samtidig mater bakteriene med ca. 4ppm Salmi. Da vil du fort se på måleresultatene når filtrene er klare for fisk.

Vann har det mindre hensikt å flytte på, men det kan da finnes noen nyttige mikro-organismer i det også. Noen bøtter av dette vil ikke skade. Når det gjelder flytting av fisk : Prøv å etterligne vannverdiene i det "gamle" karet så langt som mulig. Fang fiskene, ha dem i poser og kopp dem inn i det nye karet som om de kom fra butikken.

Vanskelig å si hvor fort du kan flytte over fiskene...det kan ta alt fra et par døgn til et par uker. Når karet består "24-timers-testen" med Salmi, er det klart for beboerne.

Med et underfiltrert kar kan det gå greit, men man lever "på kanten". Det vil si at ved den minste lille uregelmessighet (som en død fisk eller noe mat som ikke blir spist opp), så kan du få en ammoniakk- og nitritt-topp. Time will show.
Roheryn
Haha, jeg liker at ingen av forslagene innebærer noen av de alternative løsningene jeg lanserte :P


måtte flire litt når jeg innså det. :P
Tilfeldig bekjentskap
© Tom Christoffersen
Reklame for plussmedlemskap