Guppier dør av orm!

Jeg har nå tre guppyer (skulle hatt seks stykker, men tre damer døde). Jeg tror det er den ormen som har vært på besøk i akvariet mitt. Jeg har hørt om en saltkur, men jeg har også to praktbotiaer, en kinesisk sugefisk og en malle og de tåler vel ikke at man salter akvariet. Lurer på om det går bra å salte eller om jeg må gjøre noe annent?
Inaktiv bruker
Hvilken orm tenker du på?
Har du testet vannverdiene?
ja jeg har teset de og de er på gh 6, kh 4 og ph 7,5. vet bare at det var en innvollsorm.
jeg vet at det er lite gh for guppy, men vil ikke gh- saltet skade mallene?
Inaktiv bruker
Testet for Ammoniakk eller nitritt? Hva tester du vannet med?

Om du har innvoldsorm bør du kjøre en dewormer-kur, men du bør da også være helt sikker på at det er det de har.
ok må stikke nå, men takk for svarene så langt tester med tetra testen og jeg tester nitritt når jeg kommer tilbake
Inaktiv bruker
Aqua-Magnus
jeg vet at det er lite gh for guppy, men vil ikke gh- saltet skade mallene?
Det er en av grunnene til at man ikke blander arter som ikke krever samme vannverdier.
Inaktiv bruker
Om du har alle disse fiskene i 57L så bør du se etter et større kar eller nye eiere til Kinesisk algespiser og praktbotia.
Nitritt= 0,3 ml/l. ok skal skjekke litt først og så tror leverer jeg de inn igjen til butikken (algespiseren og botiaene.
"GH-salt" er ikke farlig for mallene eller botiaene...det er kalsiumsalter og har ingenting å gjøre med det vi tenker på som 'salt' (bordsalt, sjøsalt), som er natriumklorid.
Takk, finner ut hva jeg gjør.
Men jeg tror jeg beholder botianene, jeg har hørt at de at ganske flinke til å tilpasse seg. Høres det greit ut eller vil dere kalle det dyrplageri?
Nei, det er alt for liten plass til botiaer i en så liten tank. De bør også være en større flokk.
Ok, da får jeg gi de bort.
nå ser det ut som om den ene guppy- dama har fått en sykdom eller noe, fordi ved den ene finnen ser det ut som om huden har blitt litt hvit (det er ikke hvitprikk), finnen ser ut til å råtne litt og jeg syns jeg så noen skjell som holdt på å falle av. dette er oppå fisken der halen starter og finnen slutter. det er ikke veldig stort, men større enn hvitprikk.
Når ble dette akvariet satt opp, og ble det skikkelig innkjørt før du hadde fisk i det ?
Mål ammoniakk og nitritt...bytt en god del vann hvis disse ikke er på null.

Mulig at dette er et Columnaris-angrep, en hvit "sadel" på ryggen kan tyde på det. Hvis fiskene har blitt svekket av dårlig vann, faller de offer for denne bakterien.
da tror jeg det er denne ormen som er her. hva skal jeg gjøre? takk for alle svarene.
Inaktiv bruker
Aqua-Magnus
da tror jeg det er denne ormen som er her. hva skal jeg gjøre? takk for alle svarene.
Skjønner fortsatt ikke hvilken orm du snakker om. Har du mulighet til å ta bilde av fisken å legge ut?
Lurer jeg også på...hva er det som får deg til å tro det er orm ?
Og fiskene får ikke hvite flekker på ryggen av orm.
Fisker som går konstant i nitritt- og/eller ammoniakholdig vann blir syke før eller siden, det er ikke til å unngå.
Skal legge ut bilde i morgen og jeg måler verdiene innimellom, de ser bra ut. men har skrevet nivåene litt lenger oppe på siden, du kan se om de ser feile ut.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap