Belysning som skifter farge?

Hei Jeg har nå søkt rundt en del men klarer ikke å finne svar på mitt spørsmål, så jeg våger meg til å starte en ny tråd selv (noe som er litt skummelt som ny bruker). Saken er at så langt har jeg funnet ut at belysning av akvariet er viktig for planter, men ikke spesielt for fisk. Jeg har enda ikke bestemt meg for hva jeg skal ha i akvariet mitt, men jeg leker litt med tanken om å ha glasskår (pyntetypen som ikke har skarpe kanter) i bunnen og ledlys under akvariet som lyser opp av typen RGB som man kan skifte farge på (blå, rød, lilla, grønn, hvit, osv.). Tenker da å ikke ha planter i akvariet, eller ha en vanlig lampe over akvariet til plantene

Spørsmålet mitt er om det er en veldig dum ide eller om det kan gå bra? Har sett at noen har brukt blå led til nattlys, men lysene jeg snakker om vil jo kunne ha flere andre farger, og de kan bytte farge automatisk ca. hvert 5. sekund om man ønsker. De vil jo trolig stort sett bli brukt når det er mørkt, og kan som nevnt ha vanlig lys på på dagen da
Kristoffer Anke Hansen
Spørsmålet mitt er om det er en veldig dum ide eller om det kan gå bra? Har sett at noen har brukt blå led til nattlys, men lysene jeg snakker om vil jo kunne ha flere andre farger, og de kan bytte farge automatisk ca. hvert 5. sekund om man ønsker. De vil jo trolig stort sett bli brukt når det er mørkt, og kan som nevnt ha vanlig lys på på dagen da :)


Om det er en dum ide kan jeg ikke svare på, men det som slo meg først, er vel om du virkelig ville holde ut i lengden med et lys som skifter i så mange farger ved intervaller? Personlig hadde jeg blitt gal tror jeg hehe Liker selv å ha "vanlig" lys på dag, men skifter gjerne til sånt blå måneskinn på kveld/ natt der det er tilgjengelig i karene mine...

I rommet hvor jeg har sebrafisk, gjør jeg ikke dette lenger, da jeg så at hver natt med månelys i rommet, så var det alltid en og annen sebra som klarte å lure seg ut av hele karet, på tross av dekkglass.. det er ikke store glippen som skal til visst...
Det er ikke noe i veien for å ha slikt skiftende lys, bortsett fra at det kan være vanskelig for fiskene å få hvile om natten. Jeg har et reke-kar med denne muligheten innebygget, men bruker det aldri fordi jeg syns det går på tvers av min oppfatning av et akvarium som en liten bit natur i stua.

Når det gjelder "glasskår" på bunnen, så husk på at bunnlaget er med på å bestemme både hva slags fisk du kan ha og hvordan du lykkes med plantene. Og slike bunnlag er ofte i forferdelig grelle neon-farger og ser malplassert ut i et akvarium. Men...smaken er som baken..
Jeg har ikke planer om å ha lyset på sånn intervallstilling tror jeg, nevnte bare at det er en mulighet med slike lys, og kunne like gjerne få syn på det i tilfelle jeg fikk lyst til å bruke det en gang Men i første omgang vil jeg tro det vil gå i en fast farge når det er mørkt og slå av/skifte til nattfarge når jeg går og legger meg

Jeg tenkte på gjennomsiktig/hvitt glass for å slippe lyset igjennom ettersom jeg tenkte på å montere lysene som kan skifte farge fra undersiden
Tror den planen med gjennomsiktig glass kan bli litt skuffende...bunnen holder seg ikke så ren, det vil samle seg seg mulm i sprekkene ogmuligens belegg/alger på glasskulene. Å "polere" den bunnen er antagelig ikke gjennomførbart.
Jeg ville nok heller ha satt dette pyntelyset på toppen sammen med det vanlige plantelyset.
Sant nok, sant nok ... Jeg har enda ganske god tid på å bestemme meg fordi jeg ikke har startet innkjøringen av filteret enda, så vi får se hva det blir til, men noe farget blir det nok
Jeg har en slik waterproof led strips limet på innsiden av toppen på akvariet:

http://www.ebay.com/itm/5M-SMD-RGB-5050-Waterproof-Strip-light-300-LED-44-Key-IR-Remote-12V-5A-power-/261426184441?pt=US_Car_Lighting&hash=item3cde3700f9

Er en haug med farger og muligheter via fjernkontrollen. Men bruker blått som Moonlight via timer.

Men har jo testet litt fargekombinasjoner - ser jo helt sprøtt ut, hehe

Har det i en 350 liter.

In action:

[External Image]
Du kan kjøpe LED lyslist som skifter farger på IKEA. Bruker disse selv på småkarene mine for dags og blått natt lys.

LED lyslist
Ja, jeg har kjøpt led-lister på jula tidligere med denne funksjonen, men nå tenkte jeg å kjøpe nye av den typen du linker til MrSpock Følte meg ikke helt trygg på vanntettheten på disse, men mulig jeg monterer dem slik som du har gjort
Tilfeldig bekjentskap
© Jan Bukkems
Reklame for plussmedlemskap