Albino cory vs kloreke :d

hei i det siste så har det dukket opp en del døde kirsebærreker og CRS i tanken min.. phen er litt høy.. (sikkert fin nå har lagt oppi masse mangrove røtter)
men den største (og dummeste) coryen ligger å svømmer febrilskt rundt i karet hele tiden og den svømmer inn i alt mulig rart (til tider også reker) største kloreken jeg har sloss ganske bra i mot, men resten trekker seg bort.. er denne stressende fisken grunnen til senket biodiversitet i mitt kar :O i såfall må den bort :p
takker for alle tips triks
Inaktiv bruker
Kasper Eiane
hei :) i det siste så har det dukket opp en del døde kirsebærreker og CRS i tanken min.. phen er litt høy.. (sikkert fin nå har lagt oppi masse mangrove røtter)

Røtter vil nok ikke øke PH, det vil snarere senke Ph, gjøre vannet surere sånn som Cory liker. Dverg reker er heller ikke så kresen på PH, så jeg velger å tro at problemet ligger på andre vannverdier, som Nitritt eller ammoniakk.
Om Coryen er alene vil den nok stresse en del lettere enn om den har selkap av sine artsfrender, dem er stimfisk og bør være 6+ stk.
Kloreker kan forsyne seg av cory og andre fisk, så vær obs på det.
Virker som den er stresset eller syk hvis det er kun en cory som gjør det..
Men cory kan ofte være aktive litt over alt altså, og bryr seg lite om reker og annet
Har selv hatt kloreke med cory, men den prøvde hele tiden å angripe.
Har du målt verdiene dine da?? Hva er litt høy ph?


takk for svar tidlig på morgenen førte til litt surr beklager dette..
phen skal ned derfor røtter
hadde mer cory men det førte til rekedød.. den ene coryen er snill og rolig mens den andre er litt aggro og energisk :p
tar det som om jeg skal fjerne begge bare
Dinnaz
Virker som den er stresset eller syk hvis det er kun en cory som gjør det.. Men cory kan ofte være aktive litt over alt altså, og bryr seg lite om reker og annet:) Har selv hatt kloreke med cory, men den prøvde hele tiden å angripe. Har du målt verdiene dine da?? Hva er litt høy ph?

litt mørke blå? haha.. 8+ tror jeg den va før jeg la oppi mangrovene.. ja de bryr seg ikke om rekeke men rekene er kanskje "litt i veien"
He he, okay Ph'n burde ligge på 6-7 for både reker og cory, men kanskje best å ta de ut hvis de hele tiden stresser rekene.. Hvor stort er karet ditt??
har et høyt 105liters akvarie ja phen er på vei ned
hva blr ghen være på? har testen den og tror kanskje den er litt høy? :
Gh kan ligge sånn omtrent mellom 0 og 10.
Men en pH på over åtte er ikke så bra hverken for reker eller cory. Noen røtter har neppe effekt nok til å senke pH til under 7 (som den bør være).

Når du snakker om klorekene...er det gabon-reker du mener (vet du har det), eller har du faktisk kloreker også ? I så fall må du vente at det kan gå ut over rekene. Du fikk vel også beskjed om for nesten tre uker siden at du trenger flere enn to coryer hvis de skal trives.

Hvilke verdier har du av NH3/NH4 og NO2 ? Måler du med dråpetester ?
SilverShaded
Gh kan ligge sånn omtrent mellom 0 og 10. Men en pH på over åtte er ikke så bra hverken for reker eller cory. Noen røtter har neppe effekt nok til å senke pH til under 7 (som den bør være). Når du snakker om klorekene...er det gabon-reker du mener (vet du har det), eller har du faktisk kloreker også ? I så fall må du vente at det kan gå ut over rekene. Du fikk vel også beskjed om for nesten tre uker siden at du trenger flere enn to coryer hvis de skal trives. Hvilke verdier har du av NH3/NH4 og NO2 ? Måler du med dråpetester ?


hei igjen hvordan kan jeg få ned ph og gh til et bra nivå?
jeg snakker om kloreke ikke gabon reken.. gabon reken virker som den har det ganske greit.. har faktisk kloreke også :p
jeg vet du sa det var stimfisk og derfor la jeg oppi 3 til.. hadde 5 totalt men så virket det som rekene ble stresset av dette, derfor fjernet jeg dem igjen..

så det som må til er fjerning av kloreker og coryer?

jeg måler nh ved dråpetester ja de var blanke
Nei, coryene pleier ikke å være noe problem for rekene. Har iallfall aldri vært ufred her hos meg, bittesmå rekebarn spiser ved siden av coryene og rider på ryggene deres.
Men klorekene tar nok dvergreker, så det må i så fall være disse som bør fjernes.
har aldri sett de to klorekene klare ta noen som helst.. har et spesielt høyt akvarie og klorekene ser ikke ut som de er særlig flinke å klatre :p + rekene er aaltfor raske.. men av og til dukker det opp noen døde.. de er ikke spist på eller klippet.. tror jeg får vente til verdiene er fine og se hva som skjer da
Jeg ville prøvd å finne ut hva som gjør at du har så utrolig høy ph. Det er ikke vanlig, standard norsk kranvann som har så høy ph. Det kan selvsagt være noe helt spesielt der du bor, om dere har privat brønn på kalkfjellgrunn for eksempel, men det er sjelden. Jeg tror det er noe du tilsetter eller har i akvariet ditt (evt begge deler) som du ikke er klar over, som ligger der og hever ph. F.eks. hvite pyntestein. Disse er ofte kalk i, samme med hvit grus. Det finnes også diverse remedier og midler som zoobutikkene prakker på nybegynnerne og påstår at "dette MÅ du ha oppi", uten å fortelle hva midlene faktisk gjør med vannet (hvis de gjør noe overhodet, mye er bare juks og humbug). Har du fått noe pulver på boks for eksempel? Hvis du driver og tilsetter kh fra boks eller flaske, vil naturligvis ph skyte i været, og da er det ingen røtter eller noe annet som greier å få ph ned igjen.

Det kan derfor være flere lurt å prøve og finne årsaken til den høye ph'en. Sett et glass med vann på benken, rør rundt så boblene blir borte, og la det stå til dagen etter. Så måler du ph på vannet i glasset, og måler helst også kh.
Er ph en annen (lavere) i vannglasset enn det er i akvariet? Da vet du at det er noe du har i akvariet som hever ph og evt kh.
Er ph i glasset den samme som i akvariet? Da vet du at det er kranvannet som er sånn, og da er det dessverre ikke så mye å gjøre. Alternativet er å skaffe seg et dyrt reversert osmosefilter (som gjør vannet surt og bløtt), men det er ikke billig og er dessuten litt tungvindt. Da er det kanskje bedre å innrette seg etter hva slags vann man har i kranen hjemme, og velge fiskearter som trives med det istedet.

Jeg tror ikke røttene du har lagt i vil ha noen nevneverdig effekt på så høy ph som 8+. En og annen sjelden rot kan ha en noe sterkere effekt enn vanlig, men som regel er det ikke rare senkningen man merker. For å greie og senke ph, må man tilsette en form for syre, og dette finnes å få kjøpt i akvarieforretninger. F.eks. eikebark-ekstrakt eller noe som kalles f.eks. ph-minus. Sterke saker, håndter med varsomhet! Senk ph i vannbøttene FØRST, før du tømmer bøtten i akvariet. Dosèr aldri ph-senkende syre direkte i akvariet!
All senking av ph bør skje svært gradvis og over flere timer. Dette fordi ph-dropp sjokker fiskene, og de kan dø av sjokket om det kommer for brått på. Så gradvis, litt og litt, er nøkkelen.

Hvorfor Corydorasene dine er så hyperaktive er vanskelig å si. Det kan være noe som stresser eller plager dem.
Men det kan også være andre grunner. Coryer er også kjent for å "legge ut på vandring" hvis det er noen endringer i vannet, da de gjerne tror det signaliserer årstidsskifte (f.eks. etter et vannbytte). De leker og legger egg når de tror det er regntid, men først er det masse "vandring" som må til, fyke opp og ned og hit og dit på glasset. Hvis ikke du har både hunn og hann tilstede, vil det ikke bli noe resultat av det, selvsagt.

PS! Ser du sliter med rekedød. Kirsebærreker og andre dvergreker kan være veldig ømtålige for endringer i vannet og feil vannkvalitet. Sjekk alle vannverdier, og ha regelmessige vannbytter så vannet er rent, samt et skikkelig filter med stor nok kapasitet.
MEN, kloreken din kan også være synderen, som vandrer rundt og klyper dem ihjel. Det er sagt at kloreker kan drepe yngel og fange småfisk i klørne sine for å spise de.
- Hei Mona og takk for ditt innlegg det har vært veldig informativt og hjelpsomt
Gikk fra å ha 10 kirsebær og 20 CRS til nå å ha 4-5 tror jeg :P (vanskelig og telle) Tror ikke de 2 klorekene skal ha skylden for alle rekens in død i og med karet kanskje ikke var godt nok innkjørt, men de siste rekene har nok havnet i kloa!
Skal fjerne klorekene (jobber på dyrebutikk så tar dem bare med inn der Vi selger Phminus i butikken, men har ikke brukt noe av det i håp om at det var en naturlig måte jeg kunne fikse dette på.. Har lagt ved et par bilder av akvarie i håp om at dere kanskje klarte se om det var noe "ulovligt" oppi her som har fått Phen til å skyte tilværs.

Jeg tror også jeg har litt høy Gh-verdi? er det noen mulighet og få denne ned?
I morgen skal jeg måle PH og Gh på nytt på jobb (er ph høyt kjøper jeg PHminus)

Det positive som har kommet ut av dette er at klorekene har fått veldig fargerike og flotte kløder

(siste vedlegg bilde 3: er av en sten som ligger oppi? er dette den djevelske hvitepyntestenen du snakker om?)
Bare vær obs på at når du bruker ren syre (pH-minus er gjerne fosforsyre) vil karets buffer-evne slå inn og heve pH tilbake igjen. Dette skjer helt til du har "brukt opp" alt karbonat og KH er på null. Da har du veldig ustabilt vann som kan tippe den ene eller den andre veien ved den minste påvirkning fra syre eller base. Å senke pH på den måten krever altså et veldig våkent øye på vannverdiene.
Da forsvant klorekene... I dag tidlig holdt de på å ta knekken på gabonreka også (har ikke sett gabonreka siden).. så nok får være nok
målte også PH-en i dag den er nede på 7.5 noe som værtfall er i rett retning
Synd da.. Jeg har en 12-14 kloreker sammen med rundt 20 amano, 2 vifte og 2 gabon og det ser ut til å gå greit.. Altså, har ikke sett no galt da..
Ja da begynner ph å gå riktig vei Hvordan løser du det??
jeg har ikke gjort noe annet enn å legge oppi 4 svære mangrov røtter..
Ja det var veldig synd med klorekene, stilige røe kløder hadde dem (sikkert inne alle kirsebærsrekene) -_-
Forsetter med å bytte 25-30% av vannet 1 gang i uken, men uten om det skal jeg la det stå litt i ro og se om jeg kan få opp biodiversiteten igjen nå som det ikke er noen klør i veien.
Når jeg har fått opp rekebestanden, vil jeg kjøpe inn 3 til albinoer og se om det går greit
De røde klørne mister fargen når de vokser opp, men enig at de er stilig
Husk at cory skal helst være minimum 5 stk i gruppen og utgjør ingen trussel for rekene..
Har selv en haug reker sammen med Paleatus
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap