Gravid sverddrager

Er ganske sikker på at den eine sverddragaren min er vorte gravid. Ho har vorte rundare og fått svarte prikkar der avføringa kjem ut. Kor lenge er ein sverddragar gravid og korleis kan eg veta når ho skal føde?

Er litt usikker på om eg skal la ho føde i fødekar, ta yngelen i fødekar etter dei er fødde eller om dei skal få vera i akvariumet. Har høyrt at fødekar ikkje er heilt bra pga det ikkje kjem noko vassgjennomstrømning. I akvariet har eg ein del plantar, i tillegg til eit par gjenstandar yngelen kan gøyme seg i. Er det nokon som har erfaringar, tips eller råd tek eg gladeleg i mot

Har eit 100l akvarium, med ulike typar fisk
Inaktiv bruker
Det du kan prøve er et ynglekar som du plasserer inne i akvariet. Da blir det ikke problem med gjennomstrømming, men enkelte fisker (ciklider) er smarte nok til å suge yngelen ut fra et slikt innvendig fødekar.

Personlig foretrekker jeg bare å la naturen gå sin gang, i hvertfall med billige og vanlige arter som sverddrager. Vanligvis er det noen yngel som overlever hvis det er gjemmesteder, så det blir "survivial of the fittest" i praksis.
Man kan ikke vite nøyaktig når en levendefødende fisk som sverddrager, platy og guppy skal føde. Så enkelt er det. Etter hva jeg husker er de gravide rundt fire uker. Pluss-minus... Men siden man sjelden vet nøyaktig når de ble gravide, er det vanskelig å si når de føder. Det er ingen eksakt vitenskap akkurat.

Derfor er det (etter min mening!) ikke en lur idè å putte den gravide fisken i noe fødekar, da den kan risikere å bli stående der i dager og uker. Det er dyreplageri og sperre en stakkars, gravid fisk inne på så liten, trang plass i så lang tid. Den blir stresset og plaget. Ofte ser man at den gravide fisken da "holder igjen" og ikke vil føde pga stresset.
Jeg mener fødebokser ikke bør brukes overhodet, de er altfor trange og små. Da er det bedre å innrede et lite akvarium, stappe det med tett i tett med planter, og ha det i drift til enhver tid, stående klart til fødeklare fisk. Så når du tror tiden er moden, slipper du den gravide hunnen løs i fødeakvariet (ikke fødeboksen) og yngelen vil skjermes av alle plantene. Når fødselen er over, fanges hunnen inn igjen og slippes tilbake i hovedakvariet. Et føde- og oppvekstakvarium trenger ikke være så stort. 30 liter kanskje? Bare husk massevis av finbladede planter til skjul. Skal være så tett i tett at du ikke ser bakveggen engang

Har du rikelig med planter i akvariet? Hvis ikke, kjøp fler. Særlig overflateplanter, evt stilkplanter som rekker opp til overflaten og brer seg ut der. Det gir gode skjulesteder som yngelen automatisk søker seg til. Med slik innredning i akvariet, vil det vokse opp en fin mengde yngel av seg selv. De tøffeste og sterkeste overlever. Med levendefødende fisk i akvariet vil du drukne i yngel, så lenge du har hunner og hanner sammen. De yngler støtt. Du vil få så mange kull at du sannsynligvis ikke har plass til å huse dem alle, så at det foregår litt naturlig seleksjon er ikke bare en uting, mener jeg
Har dessverre berre eit akvarium, så har ikkje moglegheit for eit eige fødeakvarie. Har ein fiskebolle. Er dette noko eg kan bruke, eller blir det for lite? Har verken pumpe eller varmekolbe til denne. Ikkje er den særleg stor heller.

Verkar som det beste alternativet er å la naturen gå sin gang. Tusen takk for gode svar
Yngelen vil sannsynligvis dø av forurensning og mangel på oksygen i en bolle med stillestående, ufiltrert vann. Når man har yngel, blir det en del mer fôring enn ellers da yngel i oppveksten trenger konstant næring. Det sier seg selv at livet i en ufiltrert liten bolle da ikke blir særlig vellykket.

Med mindre du er villig til å bytte vann i bollen daglig, da....? Du kan evt sette en bøtte kranvann til avdunsting dagen før den skal brukes, sånn at det romtempererer seg og Co2 boblene fordufter. Så bruker du det dagen etter, og når bøtta er tømt, tapper du straks en ny og setter klar til neste dag.
Det er litt jobb, men da skulle du klare å holde yngel i live i en bolle uten rensende filter. Men...Luft må de imidlertid ha, men du har kanskje en luftpumpe med brusestein liggende? De er ikke så dyre i innkjøp, så det går an å kjøpe om du veldig gjerne vil prøve denne litt mere arbeidssomme metoden for oppdrett
Hmm.. Det er jo eit godt alternativ. Kor mykje av vatnet må eg då byte dagleg?
Vil fiskebolle vera det beste alternativet sidan eg ikkje har ekstra akvarie?
Kor ofte skal yngelen ha mat?
90% av vannet bør byttes daglig om du ikke har filter. Men husk luftpumpe og brusestein, de klarer seg ikke særlig godt uten oksygen. Vann opptar oksygen når overflaten er i bevegelse og kruser seg, og bølger litt. Stillestående vannoverflate gjør ikke det.

Spørsmålet er jo også hvor mange yngel du får, og hvor mange det er plass til i bollen... Den rommer en veldig begrenset mengde yngel, de skal jo ha plass og rom. Yngel som går for trangt kan begynne å nappe irritert i hverandre, eller de vokser svært dårlig.

Yngel bør fôres to til tre ganger daglig, men i et så lite kar som en bolle er, er det uhyggelig fort gjort å overfôre og at de dør av forurensning. Du må derfor være veldig nøye med renholdet siden du ikke har filter, i tillegg til massive daglige vannbytter. Personlig ville jeg vasket bollen i varmt vann hver tredje dag eller noe slikt (ingen såpe, kun varmt vann!), og så tatt daglige vannbytter på minst 90%. Yngel dør lett av forurensning, så derfor er det best å være nøye.

Jeg har selv ofte oppdrettet yngel i kar uten filter, og da tar jeg 90 - 100% av vannet hver dag og bytter det. Så rent vann samt levendefôr som kosthold gjør at mine yngel vokser veldig bra Jeg fôrer ikke yngel med boksfôr. Men jeg regner med at det begynner å bli litt komplisert om du i tillegg skal starte med levendefôr, så hold deg til boksfôr og noe frossentfôr, du. Det går sikkert fint, selv om yngelen vokser noe langsomt av det.

Når du ser at yngelen begynner å bli såpass stor at de ikke lenger går inn i gapet på de voksne, kan du slippe dem løs i hovedakvariet igjen. Så er det å begynne og finne nye hjem til alle sammen.... Levendefødere yngler flittig, så "alle" har dem i bøtter og spann, men de er gjerne populære hos nybegynnere og i selskapskar. Du kan prøve å få gitt de vekk, eller kanskje bare ta en tier eller noe pr stk hvis det er litt størrelse på dem
Lykke til!

Heller mot å la yngelen få vera i akvariet. Tenkjer å sjå korleis det går. No har eg fått nokre alternativ om det ikkje går så bra
Tilfeldig bekjentskap
© Tobias Olsen
Reklame for plussmedlemskap