Ancistrusene dør
Hei
Har ett problem da det stadig dør ancistruser av de samme symptomene.
dem blir rett og slett "feite" uten foring også puster dem mye mer enn dem vanligvis gjør.
har vært og kontrollert vannkvaliteten (17 forskjellige tester) og det var ikke noe negativt om vannet. har salta akvariet idag.
hva bør jeg gjøre?
Har ett problem da det stadig dør ancistruser av de samme symptomene.
dem blir rett og slett "feite" uten foring også puster dem mye mer enn dem vanligvis gjør.
har vært og kontrollert vannkvaliteten (17 forskjellige tester) og det var ikke noe negativt om vannet. har salta akvariet idag.
hva bør jeg gjøre?
Postet 08.10.14 kl 15:51
Ancistrus (maller i det hele tatt) er ømfintlige overfor sal, så det bør du ikke bruke ! Hvis du har en (u)vane med å tilsette salt, er det ikke rart de blir syke. Bytt en god del vann !
Viser andre fisk noen symptomer på sykdom ?
Virker avføringen til ancistrusene normal i farge og konsistens ? Maller har ofte innvollsparasitter, men klarer seg ok til de blir svekket av andre årsaker.
Testet du vannet selv ? (Enkelte dyrebutikker har en noe merkelig oppfatning av hva som er ok). Hva var verdiene ?
Hvordan er bevegelsen i overflaten på karet...ancistrus vil ha oksygenrikt vann og kan bli syke av å gå i oksygenfattig vann.
Viser andre fisk noen symptomer på sykdom ?
Virker avføringen til ancistrusene normal i farge og konsistens ? Maller har ofte innvollsparasitter, men klarer seg ok til de blir svekket av andre årsaker.
Testet du vannet selv ? (Enkelte dyrebutikker har en noe merkelig oppfatning av hva som er ok). Hva var verdiene ?
Hvordan er bevegelsen i overflaten på karet...ancistrus vil ha oksygenrikt vann og kan bli syke av å gå i oksygenfattig vann.
Postet 08.10.14 kl 16:03
Har hatt i 35% salt iforhold til hvor mange liter jeg har. egentlig skal mengden reduseres med 50% når det er maller i akvariet. det er første gang jeg har tilsatt salt (1 år siden akvariet ble innkjørt)
Nei det virker som det er kun mallene som er utsatt for dette. dem oppfører rart, det er masse strøm i vannet og dem henter ikke luft, men dem henger høyt på glasset og "strever" med og holde seg fast på glasset.
Avføringen er mørk og tynn som vanlig.. Har testet vannet hos Akvariemagasinet i Oslo. vet kun at PH er 7.0
Det var først en fisk som døde som jeg ikke fikk tatt ut før den nesten ble oppspist da den lå bak en stor rot og en del røtter, tror dette har smittet de andre (?) ellers de andre har jeg tatt selv når dem er såpass slappe at dem ikke orker noen ting.
Nei det virker som det er kun mallene som er utsatt for dette. dem oppfører rart, det er masse strøm i vannet og dem henter ikke luft, men dem henger høyt på glasset og "strever" med og holde seg fast på glasset.
Avføringen er mørk og tynn som vanlig.. Har testet vannet hos Akvariemagasinet i Oslo. vet kun at PH er 7.0
Det var først en fisk som døde som jeg ikke fikk tatt ut før den nesten ble oppspist da den lå bak en stor rot og en del røtter, tror dette har smittet de andre (?) ellers de andre har jeg tatt selv når dem er såpass slappe at dem ikke orker noen ting.
Postet 09.10.14 kl 09:02
Postet 09.10.14 kl 09:17
Postet 09.10.14 kl 09:32
Jeg ville ventet med å rense filteret til saltet er borte.
Mallene er garantert blitt syke og slappe pga. saltet. Vet ikke hva slags andre fisk du har i karet, men det få fisk som har godt av (litt !) salt i vannet, stort sett bare levendefødere som guppy, molly og platy.
Som innaz sier, kjøp deg dråpetester...JBL fungerer veldig bra. Du bør teste innimellom for pH, GH, NH3/NH4, NO2 og NO3. Vannverdier er alltid det første man sjekker hvis noe er galt i akvariet !
Mallene er garantert blitt syke og slappe pga. saltet. Vet ikke hva slags andre fisk du har i karet, men det få fisk som har godt av (litt !) salt i vannet, stort sett bare levendefødere som guppy, molly og platy.
Som innaz sier, kjøp deg dråpetester...JBL fungerer veldig bra. Du bør teste innimellom for pH, GH, NH3/NH4, NO2 og NO3. Vannverdier er alltid det første man sjekker hvis noe er galt i akvariet !
Postet 09.10.14 kl 09:49
Postet 09.10.14 kl 14:02
Tryggve HattelandHar hatt i 35% salt iforhold til hvor mange liter jeg har.
Hjelpe meg, 35%...! Skulle tro du prøver å kverke fiskene! Dette er ferskvannsfisk, ikke havgående saltvannsfisk! Man skal ikke bruke salt som om det var frelsen til alt...! Det er gammel overtro og hører ikke hjemme i moderne akvariehold.
Salt funker kun på noen FÅ konkrete ting i egne sykdoms-kar, ikke det vanlige akvariet med planter, andre fisk og filter.
Salt kan fungere på sykdom som sopp på finnene, finneråte og i blant hvitprikk. Ikke alt annet. Ser på div innlegg at mange akvarister er fryktelig raske med å kaste seg over saltbøssen og salter akvariet hver gang det skjer noe de ikke forstår der. Det skal man altså ikke gjøre.
Det var før i tiden at man trodde at salt kunne "fikse alt", og hovedsaklig fikk saltet det ryktet fordi litt salt kan hjelpe nitritt-forgiftede fisker å puste bedre. Før visste man ikke hva nitritt var en gang, men alt menneskene så var at fisken (som da i realiteten var forgiftet av nitritt) led veldig, man saltet så akvariet, og vips kviknet fiskene til fordi de da pustet lettere til tross for nitritten.... Dermed trodde folk da at fisken hadde vært syk (de visste ikke at den var forgiftet), og så trodde man at "AHA, salt kurerer sykdom!" Dette gamle ryktet og overtroen lever dessverre videre i mange i dag.
Salt hører ikke hjemme i et vanlig ferskvannsakvarium i dag. Personlig ville jeg KUN bruke det i egne syke-kar, en naken tank hvor en fisk er satt inn for behandling. Salt egner seg til kortvarig behandling av de ovenfornevnte sykdommene. Det er ikke alltid det hjelper med salt heller da, men det er mange som vil forsøke salt før medisiner likevel. Personlig ville jeg gått rett på skikkelige medisiner, for å bli kvitt sykdommen raskest mulig.
Nå som du dessverre allerede har saltet akvariet:
Bytt vann, hver dag, kanskje to ganger om dagen, de neste 3-4 dagene. Bytt minst 30% om gangen.
Du kan risikere å ødelegge filterbakterie-kulturen i filteret også med så mye salt, filterbakterier liker ikke salt de heller. Pass på å holde et øye med nitritt-verdiene i karet ditt i de neste dagene, tilfelle filterbakteriene begynner å bukke under av alt saltet.
Postet 09.10.14 kl 15:33
det døde jo allerede 4 store ancistruser før jeg gjorde noen tiltak for og redde disse, tilsatte 3. 1/2 skje med salt i ett 130 liters akvarie. dette var egentlig bare ment for å roe ned fisken da den var svært urolig.
Men jeg ser ingen løsning på dette, så jeg kommer til å tømme karet og starte på nytt for å hindre smitte til nye fisker.
takk for rådene.
Men jeg ser ingen løsning på dette, så jeg kommer til å tømme karet og starte på nytt for å hindre smitte til nye fisker.
takk for rådene.
Postet 09.10.14 kl 20:22
Postet 09.10.14 kl 21:05
Postet 09.10.14 kl 22:05
Postet 09.10.14 kl 22:40