Chamestotaen min er død og bekymret for min farlowella

Når jeg kom hjem midt på dagen i går fant jeg min chamestota død, med buken opp og den hadde blitt hvit. vet ikke hvorfor den døde, men den har jo aldri vært noe særlig livlig og har sittet mest under røttene mine og pumpa. Målte vannverdiene og de var følgene:
N02: 0
N03: 0
Gh: ca. 1-2
Kh: 2-3
Ph: 6,5-6,8
Cl2: 0
Så jo det at det var lav Gh og litt lav Kh og Ph, men kan dette ha vært grunnen til at den døde? Når det er sagt er akvariet i startfasen. og de to fiskene mine har kun vært der i en ukes tid. Nå har jeg kun min farlowella igjen. Denne vill jeg ikke at skal dø og spør derfor om hjelp. Legger ut noen bilder av den. Det første bildet er tatt etter 2 dager i akvariet, men de andre er tatt nå. Synes farlowellaen har blitt litt "gråere". Og i går fikk den plutselig noe som lignet på "Kramper". nå sitter den der den har sittet mest hele tiden. nemlig der pumpen blåser ut. Den har også noe som kan ligne på bittesmå prikker oppå seg. se bilde 3. Vet at det er vanskelig for dere og analysere noe ut ifra dette. men vis dere vet noe om dette eller har kjennskap med det så er det supert!
Så da er spørsmålene: ser det ut som fisken er syk? hva kan jeg gjøre med dette? og hvilke vannverdier er optimale?
Vannverdiene nå ser forsåvidt fine ut. Om dette er samme kar som i den andre tråden din, som har gått i 3-4 uker, så kan det være effekten av nitritt/amoniakkforgiftning de har vært utsatt for.
Hvordan er vannbytte rutinene dine?
Hvor stort er karet?
Og er pumpa på bildet eneste filter?
Om bildene i andre tråden din er myggen mat, kan det ha forgiftet fiskene, så et stort vannbytte er nok ikke dumt!

Lykke til, og håper det snur nå
Pål
Nitrat (NO3) skal ikke være 0, det ville være rart og i så fall ikke så bra. Eller var det NH3/NH4 du mente?

Jeg ville også anbefalle extra vannbyter.
Heisann Har hatt en vannbytte rutine på å skifte 10-20liter vann annen hver dag. Jeg har et Akvastabil 85 liters akvarium. Og ja, pumpa på bildet er det eneste filteret. Farlowellaen har klart seg bra annet at den liksom svømmer i "rykkninger" og disse små prikkene på det siste bildet. kan dette være synptomer på noen form for sykdom? Og kunne tenke meg og kjøpe et par fisk som F.eks Gurami eller slørhale. Burde jeg da øke GH-en? ville dere da brukt Gh salt?
Inaktiv bruker
Hva tester du vannet med? Strips?
The VIKING
Heisann :) Har hatt en vannbytte rutine på å skifte 10-20liter vann annen hver dag. Jeg har et Akvastabil 85 liters akvarium. Og ja, pumpa på bildet er det eneste filteret. Farlowellaen har klart seg bra annet at den liksom svømmer i "rykkninger" og disse små prikkene på det siste bildet. kan dette være synptomer på noen form for sykdom? Og kunne tenke meg og kjøpe et par fisk som F.eks Gurami eller slørhale. Burde jeg da øke GH-en? ville dere da brukt Gh salt?

Du kan bytte mer vann enn dette, og hver dag...
Gurami, slørhaler og Farlowella Vittata er 3 fisker som ikke passer sammen..
De skal ha litt forskjellige verdier og forskjellig strømmninger i vannet.. Guramien kan være aggressiv og det kan slørhaler være også, og det liker ikke Vittata'n din..
Farlowella Vittata er også skjør på vannkvaliteten, så her er det viktig med kontroll..
Og en siste ting... Alle 3 skal ha dobbelt så stort akvarie enn det du har, så ditt underfiltrerte 85l kar er ikke nok for noen av disse.. Beklager!

P.s Les deg opp på gullfisk/slørhaler, så finner du vel ut at denne stakkars mishandlede, overoppavlede fisken lar du klokt nok vær å kjøpe.. Ikke vær med å støtt oppunder denne groteske, pengegriske industrien
Var jeg deg Viking, så ville jeg ha venta med og kjøpe flere fisk til du ser om malen din overlever. Det kan være lurt og gi karet litt mer tid til og kjøre seg inn.
Som nevnt er det rart at nitrat er null. Det kan bety at til nå er det mye amoniakk i karet ditt, fordi bakteriene som omdannet dette til nitritt ikke er mange nok ennå. De utvikler seg litt seinere. Videre skal det dannes bakterier som omdanner nitritt til nitrat. Hele denne prosessen tar ofte 4-6 uker, og det er lurt og ikke ha fisk i karet i denne perioden.

Jeg vil råde deg til og bytte litt vann gjevnlig, og sjekke vannverdier videre. Så når søt virker stabilt, så kan du kjøpe flere fisk. Bruk ventetida til og lese om ulike fisk som interesserer deg i kunnskapsbasert her på AF, så har du større sjanse for og lykkes!

Pål
Tilfeldig bekjentskap
© Morten Kirkevåg
Reklame for plussmedlemskap