Trenger jeg forsterke akvariet fra undersiden samt feste det til vegg?
Hei,
Jeg har tre viktige spørsmål til mitt 2,5 meter langt akvarie som er plassert på ekstra høyt stativ. Jeg kommer liksom ikke videre i prosessen uten å finne et svar på dette.
1: Da vi ofte har en del småbarn i stuen, så lurer jeg på om det er lurt å feste akvariet til veggen for å være sikker på at det ikke kan hvelves over? Eller er det stabilt i massevis når man får fylt det med vann? Type feste det brakketter kroker på de bakerste benene som skal stå inntil veggen?
2: Det skal ende opp som et malawiakvarium med tunge ekte sten oppi. Trenger jeg på noen måte å forsterke akvariet fra undersiden? Med planker og plate eller lignende? Mellom benene midt på?
3: På akvariebutikken har de ikke hørt om isolasjonsplate for å ha inni akvariet på bunnen for å unngå at det skal knuse i tilfelle stenras/uheldig gnissing mellom stein og sand. Jeg trodde det var helt vanlig med en slik plate (tror det heter flamingo på engelsk), men akvariebutikken svarte at det må da bare resultere i dårlig sirkulasjon påbunnen. Noe som i for seg er riktig.
Er det ingen her som bruker noe slikt? Er dere ikke nervøse for at det skal knuses? :-/
Svar mottas med stor takk!!
Jeg har tre viktige spørsmål til mitt 2,5 meter langt akvarie som er plassert på ekstra høyt stativ. Jeg kommer liksom ikke videre i prosessen uten å finne et svar på dette.
1: Da vi ofte har en del småbarn i stuen, så lurer jeg på om det er lurt å feste akvariet til veggen for å være sikker på at det ikke kan hvelves over? Eller er det stabilt i massevis når man får fylt det med vann? Type feste det brakketter kroker på de bakerste benene som skal stå inntil veggen?
2: Det skal ende opp som et malawiakvarium med tunge ekte sten oppi. Trenger jeg på noen måte å forsterke akvariet fra undersiden? Med planker og plate eller lignende? Mellom benene midt på?
3: På akvariebutikken har de ikke hørt om isolasjonsplate for å ha inni akvariet på bunnen for å unngå at det skal knuse i tilfelle stenras/uheldig gnissing mellom stein og sand. Jeg trodde det var helt vanlig med en slik plate (tror det heter flamingo på engelsk), men akvariebutikken svarte at det må da bare resultere i dårlig sirkulasjon påbunnen. Noe som i for seg er riktig.
Er det ingen her som bruker noe slikt? Er dere ikke nervøse for at det skal knuses? :-/
Svar mottas med stor takk!!
Postet 10.10.14 kl 20:21
Under sanden
Hei.
Jeg har brukt 6 mm depron under sanden i mitt akvarie. De har det på megaflis.
Jeg har brukt 6 mm depron under sanden i mitt akvarie. De har det på megaflis.
Postet 10.10.14 kl 21:05
bow4meHei. Jeg har brukt 6 mm depron under sanden i mitt akvarie. De har det på megaflis.
Samme her også, og det funker knall hvis noe raser
Sjansen for at akvariet velter en minimal, men du kunne lagt en hel plate under alle bena for å fordele vekten på gulvet.. Ikke spon men et hardt, dødt materiale..
Postet 10.10.14 kl 21:47
Hei,
Jeg tror det er lurt av deg å feste toppen av "stativet" med et par braketter til veggen. Det vil stå ganske stødig av seg selv, men det blir topptungt, så det er ikke umulig å velte dette.
Å forsterke bunnglasset med planker/plater høres ut som et prosjekt som fort kan gjøre ting verre istedenfor bedre, men å legge noe under bunnsubstratet som hindrer punktbelastning av store, spisse steiner er fornuftig. Selv har jeg brukt liggeunderlag, men depron eller isopor er også gode alternativer. Kan være lurt å "punktlime" det fast slik at det ikke flyter opp når malawi'ne graver i sanden.
Om du snakker om veldig mye stein, kan det være en ide å kikke på kunstige alternativer for å unngå vektproblemene.
Lykke til, heldige malawier som får stor plass å boltre seg på
Jeg tror det er lurt av deg å feste toppen av "stativet" med et par braketter til veggen. Det vil stå ganske stødig av seg selv, men det blir topptungt, så det er ikke umulig å velte dette.
Å forsterke bunnglasset med planker/plater høres ut som et prosjekt som fort kan gjøre ting verre istedenfor bedre, men å legge noe under bunnsubstratet som hindrer punktbelastning av store, spisse steiner er fornuftig. Selv har jeg brukt liggeunderlag, men depron eller isopor er også gode alternativer. Kan være lurt å "punktlime" det fast slik at det ikke flyter opp når malawi'ne graver i sanden.
Om du snakker om veldig mye stein, kan det være en ide å kikke på kunstige alternativer for å unngå vektproblemene.
Lykke til, heldige malawier som får stor plass å boltre seg på
Postet 10.10.14 kl 22:30
Postet 10.10.14 kl 22:36
Endret: 10.10.14 kl 22:37
Postet 11.10.14 kl 00:39
Du kan ganske enkelt gjøre dette understellet mye mer stabilt dersom du skjærer til noen passe tykke plater som passer akkurat inn i åpningene i understellet. Minst en i hver retning. Passer de akkurat holder det med noen strenger silikon på kantene for å holde de på plass. Ser ut til å være et helglass kar du har, og da kan det være greit å ha noe på de horisontale rørene og knutene for å ta opp mindre ujevnheter. Litt tykk gummiert tape vil fungere. Nesten all vekten vil være på knutene som kobler sammen rørene og overføres via de vertikale rørene til gulvet. Rørene i mellom vil bøye seg ned uansett dersom de belastes. Hel plate under karet med parkettunderlag eller lignende på er også en grei løsning. En benkeplate der du forsegler kantene etter saging, så trekker den ikke vann.
Postet 11.10.14 kl 20:58
Postet 13.10.14 kl 19:32
Postet 13.10.14 kl 19:34
Dinnaz[QUOTE=bow4me]Hei. Jeg har brukt 6 mm depron under sanden i mitt akvarie. De har det på megaflis.
Samme her også, og det funker knall hvis noe raser
Sjansen for at akvariet velter en minimal, men du kunne lagt en hel plate under alle bena for å fordele vekten på gulvet.. Ikke spon men et hardt, dødt materiale..
Takk for svar! Hvilket dødt materiale bruker folk? Tidligere hadde jeg et akvarie på 240 liter, og hadde bare noen ufestede fliser under. Men så var jo dette et mye mindre (møbel)akvarium.
Det eneste jeg kommer på er sement og fliser...tips?
Postet 13.10.14 kl 19:41
SilverShadedLegger alltid en plate på toppen av porsa-bord, jeg. Føler at bunnen får bedre støtte da. Har brukt 18mm hobbyplate i furu til dette. Og så en centimeter-tykk depron-matte oppå der for å ta seg av eventuelle spenninger. Vet ikke om det har noe for seg, men bruker den metoden...
Hei! Takk for svar. Men legger man en plate oppå porsabordet så vil man jo ikke ha noen ramme igjen for å sette selv akvariet i?
Postet 13.10.14 kl 19:43
Hans EDu kan ganske enkelt gjøre dette understellet mye mer stabilt dersom du skjærer til noen passe tykke plater som passer akkurat inn i åpningene i understellet. Minst en i hver retning. Passer de akkurat holder det med noen strenger silikon på kantene for å holde de på plass. Ser ut til å være et helglass kar du har, og da kan det være greit å ha noe på de horisontale rørene og knutene for å ta opp mindre ujevnheter. Litt tykk gummiert tape vil fungere. Nesten all vekten vil være på knutene som kobler sammen rørene og overføres via de vertikale rørene til gulvet. Rørene i mellom vil bøye seg ned uansett dersom de belastes. Hel plate under karet med parkettunderlag eller lignende på er også en grei løsning. En benkeplate der du forsegler kantene etter saging, så trekker den ikke vann.
Takk, jeg burde skylde på at jeg aldri hadde fysikk på skolen. Jeg glemte nemlig nevne at jeg har medfulgte metallplater som skal settes inn mellom hver firkant og som fungerer som skapdører. Er kanskje ikke så stødig da, siden de er flyttbare att og frem? I tillegg følger det også med noen hyller som skal settes inn i midten mellom benene.
Postet 13.10.14 kl 19:46
MalekiHei! Takk for svar. Men legger man en plate oppå porsabordet så vil man jo ikke ha noen ramme igjen for å sette selv akvariet i?
Eh.. ? Akvariet står jo ikke nedi rammen. Platen er nøyaktig like stor som flaten på toppen av bordet. Man lager altså en bordplate som er nøyaktig like stor som både bordoverflaten og akvariebunnflaten.
Postet 13.10.14 kl 20:11
SilverShaded[QUOTE=Maleki] Hei! Takk for svar. Men legger man en plate oppå porsabordet så vil man jo ikke ha noen ramme igjen for å sette selv akvariet i?
Eh.. ? Akvariet står jo ikke nedi rammen. Platen er nøyaktig like stor som flaten på toppen av bordet. Man lager altså en bordplate som er nøyaktig like stor som både bordoverflaten og akvariebunnflaten.
Det har du jammen meg rett i! Jeg er tydeligvis for vant med akvastabil og deres konstruksjon.
Tidligere eier har lagt remser med isolering som vist på bildet. Mye av dette henger og slenger, så da er spørsmålet bare, fjerne det helt eller fylle på med samme materialet. Tips?
Postet 19.10.14 kl 22:01
SilverShadedLegger alltid en plate på toppen av porsa-bord, jeg. Føler at bunnen får bedre støtte da. Har brukt 18mm hobbyplate i furu til dette. Og så en centimeter-tykk depron-matte oppå der for å ta seg av eventuelle spenninger. Vet ikke om det har noe for seg, men bruker den metoden...
Får man kjøpt slike hoppyplater på Maxbo? Hvor kjøper du dine?
Postet 19.10.14 kl 22:03
Ville fjernet de gamle remsene, ja, og lagt en skikkelig hel matte der.
Jepp, platene får du på Maxbo i ymse utførelser og størrelser.
Jepp, platene får du på Maxbo i ymse utførelser og størrelser.
Postet 19.10.14 kl 23:58