Feil fiskemiks i karet - kan det gå?

Har etter å ha lest litt rundt her kommet fram til at jeg har gjort en feil da jeg anskaffet fiskesortene i mitt akvarium på 120L. Som vanlig har man hørt på akvariebutikken som bare ga informasjon om hvor vidt artene ville være aggressive eller ikke - vannverdier og forskjellig krav som fiskene stiller til dette blir jo ikke nevnt av butikkene

Har kardinaltetra, kobbertetra, siamesisk algespisere, ansistrus, honninggurami og en kinesisk værål.

Hva gjør man når man først har disse sortene sammen, hvilke vannverdier bør jeg sikte etter for at alle "parter" skal ha det best mulig?


Lag en tabell med en rad for hver fisk og kolonner for pH, GH og temperatur og sett inn verdiene fra fiskebasen.

Om du finner en verdi av alle parameterne som dekker alle fiskene, kan det gå. Hvis ikke, må du nesten finne ut selv hvilke(n) du vil fjerne/levere tilbake.

Selv om fisk kan tåle å leve i ytterkanten av ideelle vannverdier, er ikke det det samme som at den trives. Feil vann kan varig stresse og derved svekke fisken og gjøre den mer mottagelig for sykdom.
Alle bortsett fra kardinaltetraen og kobbertetraen ser ut til å kunne holdes innenfor verdiområder for PH og GH som passer for alle.

Er det virkelig slik at tetrafisker er uegnet for selskapsakvariumer da disse ligger under PH-verdier som gjelder for de fleste fisker som er vanlig i selskapsakvarierer? Spesielt de mest vanlige tetra-sortene er jo noe dyrebutikkene fronter mye, og jeg må jo innrømme at jeg syns slike stimer er flotte. Men jeg ønsker jo også å ha noen større fisker i karet og ikke bare "små" stimfisker:S

Er det ingen sorter man kan kombinere for å oppnå et selskapsakvarium med både stimfisk og noen litt større?
Joda, har en forkjærlighet til (Puntius tetrazona) Tiger barber, og disse stimer som bare det i selskapskaret Så lenge de er i en større gruppe (10+) så plager de ingen andre enn hverandre Dette er en enkel fisk som de fleste forhandlere har.. Og de fåes i flere varianter fra orange til jadegrønn.. Disse går godt sammen med større arter
Takk for tipset Blir nok å vurdere dette.


Men 10+ i en 115L som allerede har en del andre beboere (tigerbarbene kan jo få litt str. etterhvert), blir ikke det trangt om plassen? Og sammen med sverddrager som også kan være en litt hissig type?

Inaktiv bruker
Jannie Hansen
Som vanlig har man hørt på akvariebutikken som bare ga informasjon om hvor vidt artene ville være aggressive eller ikke - vannverdier og forskjellig krav som fiskene stiller til dette blir jo ikke nevnt av butikkene:(


De aller fleste kunder er ikke interessert å høre om vannverdier. De vil ha "de fiskene med fine farger". De som er interesserte vet nok på forhånd hvilke vannverdier fiskene de kjøper skal ha.
Jeg hadde 7 tigerbarber sammen med 7 sverddragere tidligere og dette gikk helt fint.. Sverddragere slapp yngel hele tiden og tigerbarbene spiste de opp.. Kun de raskeste som kom seg inn i plantene overlevde.. Grusomt kanskje, men slipper overbefisket kar da Men så aldri noe krangel mellom disse... De napper aldri på de andre nå heller
Ser at de beskrives som finnenappere, men det gjør ikke mine. Nå har jeg 25 stk
Tror det skal gå bra hos deg men prøv med en 5-7stk da.. Det skal nok holde, men er finest i større grupper
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap