- Hjem
- Forum
- Design / Aquascaping
- Javamose på isoporbakgrunn?
Javamose på isoporbakgrunn?
Jeg har en hjemmelaget isoporbakgrunn som har sett sine bedre dager... Mesteparten av bakgrunnen er fremdeles veldig fin, men enkelte plasser har sanden og delvis silikonen den var festet med falt av, og her blir det store, hvite sår.
Noe må gjøres, men jeg har ikke lyst til å rive ut hele greia. Lurte derfor på å feste javamose på områdene der dekoren har falt av. Noen som har erfaring med javamose som bakgrunn, evt javamose festet til isopor?
Bakgrunnen er ruglete, og jeg tror det skal være mulig for mosen å få grobunn der, men er litt usikker på hvordan jeg skal feste den på en vertikal flate... stifter? Forslag?
Noe må gjøres, men jeg har ikke lyst til å rive ut hele greia. Lurte derfor på å feste javamose på områdene der dekoren har falt av. Noen som har erfaring med javamose som bakgrunn, evt javamose festet til isopor?
Bakgrunnen er ruglete, og jeg tror det skal være mulig for mosen å få grobunn der, men er litt usikker på hvordan jeg skal feste den på en vertikal flate... stifter? Forslag?
Postet 22.10.05 kl 16:45
Hva med å tappe ut litt vann og tørke det aktuelle området. Da kan du bruke ørsmå erter med silicon for å feste små biter med halvtørr javamose. Små klatter med silicon er gjennomtørre på en halvtime. Det er klart det dannes eddikgass osv, men jeg tror ikke det vil være noe virkelig problem.
Stifter er slett ikke dumt heller. Gni dem litt med sandpapir først slik at de ruster fortest mulig. Blankt stål er ikke pent(i akvariet)
Stifter er slett ikke dumt heller. Gni dem litt med sandpapir først slik at de ruster fortest mulig. Blankt stål er ikke pent(i akvariet)
Postet 22.10.05 kl 16:59
Postet 24.10.05 kl 12:07
Postet 24.10.05 kl 13:04
Postet 24.10.05 kl 17:10
Postet 25.10.05 kl 07:26
Postet 25.10.05 kl 11:19
fikk en rar ide.. men skriver den alikevell. hva med brun hyssing og tannpirkere (i tre). knekkes selfølgelig sånn at de ikke vises. hmm kanskje tannpirkere inneholder noe farlige greier foresten. Men det kan hende at det finnes noen som ikke er tilsatt mint smak.. .. Eller kanskje noen tynne treflis kunne funket...
Postet 25.10.05 kl 21:29
Mange forslag her
Jeg er ikke så redd for litt rust fra et par stifter egentlig. Grusen er sikkert fullt av små skruer som ligger igjen etter squash-fóringer o.l. allerede
Plaststrips tror jeg nok ikke er tingen, det blir litt for voldsomt og dessuten blir det litt vanskelig når bakgrunnen allerede er festet til bakveggen i karet.
Finner vel på noe smart, tenker jeg. Takk for masse forslag!
Jeg er ikke så redd for litt rust fra et par stifter egentlig. Grusen er sikkert fullt av små skruer som ligger igjen etter squash-fóringer o.l. allerede
Plaststrips tror jeg nok ikke er tingen, det blir litt for voldsomt og dessuten blir det litt vanskelig når bakgrunnen allerede er festet til bakveggen i karet.
Finner vel på noe smart, tenker jeg. Takk for masse forslag!
Postet 25.10.05 kl 21:32
Postet 26.10.05 kl 01:14
her er bilde av juwelbakgrunn dekket av Hemianthus micranthemoides og ceratopteris Thalictroides festet på denne måten. karet er tappet ned for vannskift på bildet. Plantene er bare hektet fast bak senene som er spent på kryss og tvers på bakgrunnen. Klippes kraftig ned hver uke for å holde seg flatt mot veggen , ellers lite bry med de. de vokser like fint opp over vannet også.
Postet 31.10.05 kl 23:57
Kommentar til pusse stifter saa de ruster fortere
Dette var vel ingen god ide .. hvis jeg ikke tar feil kan rustende metall i vann drepe fisken din rimelig fort.. derimot ideen lenger nedd med hyssing/tannpirkere virket ikke saa dum for deg ..
Hilsen
Kristoffer Ness
Hilsen
Kristoffer Ness
Postet 01.11.05 kl 02:35
Du tar feil, Kristoffer. Rustande jern er ikkje farleg for fisken - i små mengder. Tvert imot kan det vera veldig bra for plantane. Mange brukar jerntilsetning for å få pene og friske plantar!
Før i tida var det heilt vanleg å ha metallbotn i akvariene. Dette rusta sjølvsagt over tid utan at fisken tok skade av det.
Før i tida var det heilt vanleg å ha metallbotn i akvariene. Dette rusta sjølvsagt over tid utan at fisken tok skade av det.
Postet 01.11.05 kl 11:40
Postet 01.11.05 kl 15:17
Postet 01.11.05 kl 15:26
Postet 01.11.05 kl 16:14
Postet 01.11.05 kl 16:43