Fisk i overflaten

Hei!
Jeg har to akvarier, ett på 150 liter og ett på 250.
Dette handler om akvariet på 150..

Jeg har 4 mellomstore scalare
10 kuhliåler
10 kardinaltetra
4 Ancistrus (1 missing)
2 Marmor gurami

De siste to dagene har scalarene og tetraene svømt veldig mye i overflaten, men kun når lyset er av. Når det er på svømmer de normalt. Vannverdiene er --

PH 6
GH 7
Tempratur 25

Filteret er Bluwave 05

Har ikke testet nitrit, men akvariet har vært gåene i mange måneder. Jeg kickstartet med et gammelt filter fra et annet 150 liters akvarium, men det er hvertfall 4 måneder siden. Fikk kuhli ålene på tirsdag denne uken, fiskene begynte slik på torsdag kveld. Jeg har ikke hatt oppi noe nytt i akvariet på to uker. Gjore rent for ca 3 uker siden, men har litt algeproblemer (grønne alger på glasset). Ingen fisk har dødd som jeg har sett, er mulig at en ancistrus har dødd og jeg ikke finner den.

Jeg har mulighet til å flytte de største fiskene over i det andre akvariet, men der går en knurremalle så jeg kan ikke ha de mindre fiskene der. Det har vært oppe i 2 år.

Til nå har jeg skiftet tre bøtter vann hver dag siden jeg så fiskene svømme i overflaten. Er det noen som vet hva jeg kan gjøre?
Inaktiv bruker
Kan være at det er lite oksygen i vannet. God bevegelse i overflaten på vannet er viktig for at vannet skal ta opp oksygen. Prøv eventuelt med luftpumpe og brusestein.

Forresten, du skriver at du gjorde rent for 3 uker siden. Hvordan rengjorde du?
Dette filteret er oppsatt med karbonfilter, ser jeg. Dette er ikke noen fordel i daglig drift, og må i alle fall skiftes/kastes med jevne mellomrom. Ellers vil de starte å lekke skadelige stoffer tilbake i akvariet når de er "mettet".
Da vil jeg rette utblåsingen av pumpa mot overflaten.
Jeg tok ut alle gjenstandene, vasket dem i rent vann. Tok ut pumpa og fileterene som jeg kunne ta ut og skylte de i akvarie vann. Slamsudge og derreter puttet tingene tilbake. Brukte ikke såpe i vannet eller ferskt vann i akvarie pumpa.


Karbonfilter? Hva vil det si? Det er to bokser inni pumpa med steiner, er det en av dem?
Karbon filter/kullfilter er det sorte i filteret ditt.. Dette kan ikke skylles rent men må byttes ut da det mettes med giftstoffer.. Kullfilter brukes for å ta opp rester av medisiner etter behandling og ikke til vanlig. Når det er mettet så slippes giftstoffene ut i akvariet igjen og forgifter vannet... Bytt det ut med filtersvamp istedet du. Kjøp blåsvamp, og klipp det til og putt oppi
Det letteste kjennetegnet på kullfilter er at det er svart Det kan være i korn-form/bit-form eller matte-form. Må ikke forveksles med svarte plastikk-kuler. Såvidt jeg forstår består kullfilteret i Bluwave av en matte/svamp. Tror det sitter til venstre for de svarte riflete ballene (som igjen sitter til venstre for de hvite keramiske ringene).

Dette filteret burde du fjerne, og erstatte med et bedre biologisk filtermateriale, etter min mening (for eksempel Eheim SubstratPro). Karbonfilter bør man bare bruke hvis/når man vet at det er 'giftstoffer' i akvariet, som f.eks. etter medisinering. Skylling regenerer ikke kullfilter, da dette er et kjemisk filtermedium !
Ahaa, ja da vet jeg hvilket det er. Kan jeg bare ta den ut da?

Da kjøper jeg blåsvamp. Fiskene nå er normale, men det er to scalarer som puster ekstremt raskt. Jeg skal til byen neste tirsdag, så da kjøper jeg en luftestein/brusestein.
Cylithren
Jeg skal til byen neste tirsdag, så da kjøper jeg en luftestein/brusestein.

Da må du kjøpe luftpumpe også, men vet ikke helt om du har no behov for det altså.
Hvis filterpumpen din gir grei bevegelse i overflaten så har du nok ikke behov for luftpumpe.. Bare la tuten hvor vannet kommer ut være under vann og vri slik at du har en ok bevegelse
Ja det er den nå Tuten peker mot overflaten og den beveger seg. Fiskene ser normale ut nå, svømmer normalt og puster rolig. Takk for hjelp!
Tilfeldig bekjentskap
© Kent Evenrud
Reklame for plussmedlemskap