Syk gurami

Har hatt han i litt over 1 mnd. Kjøpte sammen med han 1 han og 2 hunner. Den andre hannen var plutselig død en dag. Så ble han her syk. Ingen av jentene liker han så han har alltid holdt seg for seg selv. For ca 2 uker siden så sluttet han helt å spise. Har prøvd å bytte inventar med lange planternog flere skjulesteder, det fungerte ikke. Jentene begynner også å få flekker men de er aktive og spiser.

Han går sammen med 1 kampfisk og noen kampfisk hunner, neon tetra, 2 gurami jenter, 3 flekkete pansermaller, 2 ancitrus.

Tar vannbytte 1 gang i uka og slammer, Første gang jeg tok filterert var på tirsdag. Har hatt vatt og kull filter men tok ut kullet igår å satt inn bare vatt. Har 54 l akvarie

Har slitet med Ancitrus mallene. De 2 jeg har nå er de som har overlevd lengst.

Ene kampfisk hunnen begynner å bli slapp og ligger i hjørnet sitt nesten hele dagen.

vannverdiene er PH 7,5 No2 0,3 KH 4, GH 9. Hva jeg har lært er dette gode Vannverdier.

Bruker bare aquasafe ved vannbytte.
Lagt ved bilde av min stakkarslige gutt :/
En NO2-verdi på 0.3 er ikke "gode vannverdier"...nitritt skal være 0 !. Å gå i slikt vann vil gjøre fisk syke over tid, til de til slutt dør. Ditt 54 liter er dessuten alt for lite for store guramier.

Kan du fortelle litt mer om filteret ditt...hva slags merke, bilde ? Er det bare filtervatt i det, eller er det andre filtermedier oppi der ? Du har kanskje et filter som er i underkant og muligens ikke er skikkelig innkjørt.
Dette er en dverg gurami og fikk høre at den ville fungere i en 54 liters. Men hvis ikke så vet jeg det.

Akvariet ble kjørt 2 uker før fisken fikk komme oppi.

La til bilde finner ikke navnet bare modell nr.... :/

Tok ut kullet i går og erstattet med vatt. Den vatten som har vært fra dag en ligger rundt på utsiden av den nye vatten.

Vet ikke om dette hjalp deg til noe forståelse hehe

BrukerTetra water test set. Dråper Lagt ved bilde av farge skalaen. Testen blir gul som helt øverst. Trodde at det da var bra vann.
Siden fisken var heltt blå, trodde jeg det var en blågurami. Men til 3 dverger er nok også karet litt i minste laget.

Ser ikke at det skal være noe vatt i filteret...det er svamp, bio-ringer og bio-baller. Er det ikke det i ditt filter ?
Men den Tetra-testen er ikke særlig opplysende, det gule betyr "mindre enn 0.3", men det sier for lite. Da kan man ha for mye nitritt uten å "vite" det. Et godt tips er å kjøpe JBL sin test, som har bedre oppløsning. Men jeg vil likevel tro at du har nitritt, for fiskene trives åpenbart ikke. Guramien ser veldig sliten ut, stakkar. Tipper problemet ligger i filteret....å sette inn fisk etter to uker er heller ikke så bra, for da er ikke karet innkjørt.
Tror ikke at det er vannet. Du købte fiskene for 1 md. siden og da startede problemerne.
Du skriver at de har flekker. Kan du inte laste op nogle billeder ?
Jeg tror at du har sygdom i akvariet.
Har bio ringer og bio baller og svamp/vatt. Tok ut aktiv kull i går og erstattet med vatt. Da skal jeg få fatt i JBL sin test lærte fra dyrebutikk at det gikk greit etter 1 til 2 uker men litt for sent nå.

La til to bilder til en fra hver side av herremannen. Håper det er bra nok. Han var fin å blå med røde kanter på finnene når jeg fikk han. Men nå mister han farge overalt. Huene begynnernå få litt mer mørke små flekker men er fortsatt fine ellers.
Jeg synes det ligner på dverggurami iridovirus. Veldig mange drvergguramier har det viruset, særlig blant dem som kommer fra Singapur.

Symptommene er blant annet stor mage akkurat som hos fisken på bildene dine, flekker på kroppen og manglende matlyst.

Ikke alle arter får den sykdomen, men kampfisk kan også bli smittet av den.
Er nok en vanlig dverggurami*Colisa lalia* og ikke blågurami. Dverggurami finnes også i blå versjonen, men den ser iallfall ikke helt frisk ut nei. Lykke til iallfall og håper du finner ut av det.
Ok takker alle for svar. Får lese litt om denne sjukdommen nå
Mine dverggurami og honninggurami har samme problem. Virker releativt frisk så går det plutselig nedover og den blir mer sky, mister matlysta, litt oppblåst og dør i løpet av en dag omtrent. Det merkelige er at det som regel skjer med en av gangen og det gjerne går litt tid mellom hvert dødsfall så skjønner meg ikke helt på dette. Høres det ut som problemet du hadde?
Tilfeldig bekjentskap
© Hans-Georg Evers
Reklame for plussmedlemskap