Er fisken min syk?

Hei! mitt første innlegg her på siden,så hei til alle hjelpeglade
har hatt akvarium nå i noen mnd,og fiskene har vært i god form helt siden de kom i akvariumet! men oppdaget nå at den ene guppyjenta mi som til vanlig har en sterk gulfarge på halen,har nesten mistet all fargen sin! halen virker mindre,ikke like vifteformet på en måte! kan den være syk? bør jeg fjerne det fra akvariumet? kan den evnt. smitte de andre fiskene?
Velkommen i forumet
Kan du legge inn et bilde av fisken(e) ?
Hvilke rutiner har du for vannbytte, og hva er vannverdiene dine (pH, GH, NH3/NH4, NO2) ?
takk for rask tilbakemelding har ikke målt noen verdier,skal gå innom dyrebutikken og kjøpe etterpå så kan gi beskjed da! jeg bytter ca 30% en gang i uken! prøver å ta bilder men ikke lett å få et bra bilde, den hører ikke etter da jeg sier sitt i ro! hehe.. men ska få lagt ut et i løpet av dagen! studerte den enda nøyere nå og kan se ut som den har hvite prikker på seg også!! den holder seg nær bunnen,virker som den ikke klarer/orker å svømme så mye.
Vannverdier er viktig...det er det første (og kanskje viktigste) sjekk-punktet når noe går galt i akvariet. Og norsk kranvann er ofte for surt og bløtt for levendefødere. Hvis fisk blir gående for lenge i "feil" vannverdier, vil det virke svekkende på deres helse, slik at de lettere angripes av sykdom.

Hvis du har fått hvit-prikk sykdom, vil dette spre seg til andre fisker. Dette er en parasitt som må behandles. Hvis du søker her på forumet, vil du få opp ulike metoder for å bekjempe parasittene.
var på dyrebutikken nå men der var utvalget heller dårlig på tester. så får bestille på nettet. de andre fiskene er tilsynelatende i god form,kan ikke se noen hvite prikker på de. den fisken som var så redusert var enda værre da jeg kom hjem igjen så jeg tok å avlivde den så ikke den skal ha det vondt. leste om hvitprikk og da skal man behandle hele karet uansett,men jeg aner ikke om det er det som var feil på fisken? man skal vel ikke ha noen behandling om ikke det var hvitprikk? ikke fikk jeg noe godt bilde av fisken heller,ikke som man så det som var feil i hvertfall..kan legge ut det jeg tok tidligere idag,men ser ikke så godt prikkene. det var noen nederst ved halen og ved øyet.
Det ser igrunnen ikke ut som hvitprikk...den flekken ved øyet se avlang ut, noe som er utypisk. Kan kanskje være arr etter slåssing, hunnene blir av og til ganske hardt behandlet av hannene. Men fisken ser ut som den klemmer finnene, så er nok ikke i form, nei. Ser blek ut også, syns jeg.

Ingen vits i å sette i gang noen hvitprikk-behandling om man ikke er sikker på om dette er problemet. Se det an litt, men følg godt med på de andre fiskene om det kommer prikker. Og som sagt, skaff vanntester så fort du kan
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap