Tips til fisk

Har akkuratt satt opp dette 60-liters akvarie, og skal selvfølgelig innrede det med planter og steiner/røtter. Jeg er usikker på hva slags fisk jeg kan ha i dette karret og spør derfor etter tips her.

Jeg har fortsått at dette ikke er en optimal form for et akvarie og tenker at jeg derfør bør ha små fisk som svømmer i hele høyden av akvariet og ikke bare på f.eks bunnen. Jeg har tenkt på guppy og platy, men jeg har noen dårlige erfaringer med guppy tidligere. Jeg har hatt noen guppy-jenter og alle har, etter hvert som de vokste, fått en knekk i ryggen/halen som har ført til store svømmevansker og død. Har ikke lyst å se flere guppyer pines med dette. Jeg er også redd for at det fort kan bli for mange fisk med tenke på at disse formerer seg fort. Har også tenkt på en kampfisk, men vet ikke hvilke andre fisker denne går i lag med. Noen som har tips til fisker til dette akvarie?

En annen ting: ifølge termometeret holder vannet 25 grader, må jeg ha en varmekolbe?
Det er riktig at dette er en langt fra ideell form på et akvarium. Fisk tenderer mye mer til horisontal svømming enn vertikal. Her kan selv små fisk knapt begynne forover før de når glasset på andre siden. En kampfisk kunne nok fungere i dette karet, og muligens noen mikro-rasbora. En flokk med dverg-coryer hadde også vært mulig...disse bruker vannet mer enn store cory-arter. Imidlertid er substratet ikke så godt egnet til coryer, da disse trenger sand som bunnlag, og sand er antagelig ikke særlig godt forenlig med denne filtertypen...

Om du trenger varmekolbe kommer an på hva slags fisk du skal ha (deres temperaturkrav), og selvfølgelig på hva slags temperatur du har i rommet nå som vinteren nærmer seg. Men det mulig motoren i pumpa også virker til å varme opp varnnet. Du får følge med på om temperaturen holder seg stabil. Karet må jo kjøres inn, så du har god tid på deg.

Takk for svar. Er ikke mulig å ha sand nei, da dette vil tett til filteret...
Hvor mange mikro-rasbora tror du jeg kan ha hvis jeg har en kampfisk i tillegg?
Er det mulig å ha reker med disse fiskene? Og er reker vanskelig å holde?
En flokk på 10 mikro-rasbora burde gå.
Reker er godteri for kampfisk, så det går nok ikke. Mikro-rasbora derimot er ganske så rekesikre.
Reker kan være alt fra enkle til svært krevende å holde. Amano-reker og fargevariantene Neocaridina davidi (kirsebær/sakura) er enklest å holde.
Jeg har ikke klart å finne mikro-rasbora, som jeg her ble anbefalt å ha, i noen dyrebutikker. Er det ikke vanlig at akvariebutikker har disse? Ble i en butikk anbefalt mosquito rasbora som vistnokk ikke ble mer enn 1 cm store, men da jeg søkte på fisken stod det at den ble 3,5 cm lang. Tror kanskje de blir litt for store for akvariet? Kan jeg ha forskjellige typer av små rasbora sammen eller må det være én sort?

Er usikker på om jeg i tillegg til rasbora vil ha en kampfisk eller om jeg vil ha reker. Er redd for at rasborane kanskje kan bli spist opp av kampfisken? Kan det fort bli veldig fult av reker i og med at de legger mange egg?

Et par siste spørsmål: jeg kjøpte stein (de svarte på bildet) på plantasjen. Kan de være "farlige" for fisk? Kokte de før jeg la dem i akvariet.
Ifølge biorb som er merket til akvariet mitt skal jeg skifte filtersvamp hver 4. uke, men vil ikke da alle de gode bakteriene forsvinne (hvis jeg har forstått riktig)?
Hmm....min feil...mikro-rasbora er ikke en art i og for seg, men en gruppe små rasbora-arter
Den du nevner, Boraras brigittae, er en slik. Andre arter er B. merah, B. micros, B. maculatus og B. naevus.

Hvis du velger en rekeart som formerer seg flittig, blir det naturligvis overbefolket etter hvert. Men du kan jo velge amano-reker, som ikke får frem avkom i ferskvann.

Steinene ser ikke farlige ut, så tror ikke det er noe problem.
Når det gjelder filtersvampene, kan jeg ikke tenke meg at det nødvendig å bytte dem ut...hvis det er svamp og ikke "vatt", da. Du kan bare klemme dem ut i en bøtte med akvarievann når de trenger en rens.
Tilfeldig bekjentskap
© Hans-Georg Evers
Reklame for plussmedlemskap