Bytte sand i akvarium

Hei!
Jeg skal skifte fra fin grus til fin sand i 150 liter akvariet mitt og har gjort det meste klart (Håndklær, vasket den nye sanden etc..)

Så planen var å ta ut en del grus og legge sanden på toppen av grusen, men vil dette bli et problem for rengjøring? Burde jeg ta ut nesten alt/alt av den gamle grusen?

Andre tingen var fiskene;
Planen var å ta disse ut i bøtter, har 2 bøtter klare for dette, har planlagt å fordele fisk i bøttene så det ikke blir noe stuss med fiskene, tenkte at dette ville bli mindre stressende? Skal ta ut 2/3 av vannet tenkte jeg.

Pumpa skal jeg ha i egen bøtte kjørende mens jeg holder på.

Høres dette ut som en grei plan, eller er det noe jeg burde gjøre annerledes?
Hei.

Jeg ville nok ha spart så mye vann som mulig. Tatt ut mest mulig av grusen, og erstattet den med sand. Innredet med planter, og div. Fylt opp med vann og fisk.
Viktig med samme temperatur i akvariet, og vannet der fiskene kommer fra.

Du kan jo også ta friskt vann så du får byttet ut litt vann i samme slengen.

Hvis du har næringssubstrat under grusen så vil det bli veldig grumsete når du skal skifte sand og grus.
Nettopp gjort det samme, og jeg fjernet all grusen, fordi sanden vil siles gjennom grusen og legge seg på bunn hvis du la grus ligge igjen. Da vil grusen komme øverst, og du får masse jobb med å fjerne den igjen.

Ellers gjorde jeg omtrent på samme måte som det du planlegger. Det tar tid... men det gjør alt slikt. Og resultatet ble bra og coryene glade, så da var det verdt all jobben!
Takk for svar!
Nå skiftet jeg sanden og tok ut alt/så mye jeg kunne av den gamle grusen. Vannet er litt skyete ennå, men så snart sanden har lagt seg skal jeg laste opp bilder før/etter Vannverdiene er stabilisert seg og tempraturen er god ^^
Alle fisker har det bra, den nye sanden er veldig fin og jeg tror mallene/corydorasene liker den meget godt, de graver og roter rundt i den

(fikk ikke alt av den gamle grusen, men nå minner bunnen meg om oreo kjeks...)
Sand eller grus?
Hei. Jeg har lysegrå grus og slørhaler nå. Venter på nybestilt flått 275 l i sølv med hvitt møbel i lekker design, og lurer på om jeg skal ha hvitt sand? Det tror jeg kan bli veldig fint og fiskene blir godt synlige. Men har ikke erfaring med sand fra før. er litt redd at det blir upraktisk på grunn av rengjøring + er redd for at den hvite sanden kan bli missfarget etterhvert? Eller er det ikke noe å bekymre seg for?
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap