Veldig syk kampfisk
Hei, vi er en gjeng studenter som tidligere i høst kjøpte et 55-liters akvarie med tre fisker. Kampfisken vår kjøpte vi for et år siden, han har bodd i en 15-liters bolle fram til i høst, da han flyttet inn med en diamant-tetra og en planteeter av ukjent art (vi har glemt hva det nå var). I begynnelsen gikk alt bra, men for et par uker siden fikk kampfisken vår hvite prikker/dotter, og sløret hans begynte å blir mindre. Vi dro til dyrebutikken og kjøpte ichthyo medik, ettersom vi lette litt på nett og antok at det var hvitprikk. Vi kjørte en omgang av kuren, men prikkene gikk ikke helt bort. Dette var vel for godt og vel to uker siden. I går så jeg litt nærmere på kampfisken, og han er i veldig dårlig stand. Sløret hans er redusert til en femtedel av hva det en gang var, og er nå omtrent 3-5 mm langt. Han har fått flere hvite områder, og han svømmer sporadisk og legger seg på siden. Vi har hatt han et år nå, og vi vil gjerne ha ham et par år til!
Spørsmålet mitt er om det er noen som har noen anelse om hva vi burde gjøre. Leste på nett ( http://dyrenett.no/no/s/artikkel.asp?art=Fisk&h=d&id=135) at det er lurt å ha i 1 teskje salt per 10. liter, så jeg gjorde det. Ellers er jeg usikker på om dette er hvitprikk eller finneråte og sopp. Har også lest at man som behandling av hvitprikk kan sette opp varmen til omtrent 32 grader, vil det få uønsket effekt om det er snakk om sopp og ikke hvitprikk?
Spørsmålet mitt er om det er noen som har noen anelse om hva vi burde gjøre. Leste på nett ( http://dyrenett.no/no/s/artikkel.asp?art=Fisk&h=d&id=135) at det er lurt å ha i 1 teskje salt per 10. liter, så jeg gjorde det. Ellers er jeg usikker på om dette er hvitprikk eller finneråte og sopp. Har også lest at man som behandling av hvitprikk kan sette opp varmen til omtrent 32 grader, vil det få uønsket effekt om det er snakk om sopp og ikke hvitprikk?
Postet 27.10.14 kl 15:20
Endret: 27.10.14 kl 15:22
Har du mulighet til å ta et godt bilde av fisken og legge ut? Det er vanskelig å stille diagnoser over Internett med bilde, men uten bilde er det nærmest helt umulig.
Hvis det er bakteriell finneråte, finnes det egne medisiner for det.
Tetra tåler forresten ikke salt like godt som kampfisk, og de fleste artene (inkludert diamanttetra) er stimfisk som ikke trives alene.
Hvis det er bakteriell finneråte, finnes det egne medisiner for det.
Tetra tåler forresten ikke salt like godt som kampfisk, og de fleste artene (inkludert diamanttetra) er stimfisk som ikke trives alene.
Postet 27.10.14 kl 17:17
Jeg ville ikke stole for mye på en artikkel som mener at 1 teskje salt pr. 10 liter vann kan være for å øke vannets hardhet. Og da antar jeg at vedkommende mener salt i ordets "vanlige" betydning, altså bordsalt (NaCl), og ikke "salt" i kjemisk betydning. Her er det mye forvirring ute og går !
Det er vanskelig å gi noen bastante råd om årsaker og pleie uten å vite noe om hvilke vannforhold fisken lever under. Hva slags pH og GH har dere, og har dere testet for ammoniakk, nitritt, nitrat ? Hvilke rutiner har dere for vannbytte og filter-rens ? Er noen av de andre fiskene påvirket på noen måte ?
Det kan sånn umiddelbart høres ut som fisken kan ha hatt hvitprikk, men ikke har klart å komme seg igjen. Dette kan skyldes vannverdier, eller fisken kan rett og slett være gammel. Sopp og finneråte følger ofte andre sykdommer, især hos fisk som ikke lever under optimale forhold og dermed er generelt svekket. Det er altså gjerne et symptom, mer enn sykdom i seg selv. Bakteriene som skaper slikt fins i de fleste akvarier, men får ikke "tak i" friske fisker med godt immunforsvar. Hos dere kan f.eks. en brå tilsetning av salt ha vært nok til at fisken har problemer, fordi den rett og slett er uvant med det og kan være følsom for endringen.
Aleternativt kan det være at fisken har en annen sykdom. Noen bilder hadde vært til hjelp ! Uansett ville jeg ikke utsatt fisken for en sterk temperaturøkning hvis den allerede er så svekket...det vil sannsynligvis ta livet av den. Noe som aldri er feil, er å bytte 30-40% av vannet med forhåndslagret vann med samme temperatur som i akvariet. Og legg ut noen bilder...?
Det er vanskelig å gi noen bastante råd om årsaker og pleie uten å vite noe om hvilke vannforhold fisken lever under. Hva slags pH og GH har dere, og har dere testet for ammoniakk, nitritt, nitrat ? Hvilke rutiner har dere for vannbytte og filter-rens ? Er noen av de andre fiskene påvirket på noen måte ?
Det kan sånn umiddelbart høres ut som fisken kan ha hatt hvitprikk, men ikke har klart å komme seg igjen. Dette kan skyldes vannverdier, eller fisken kan rett og slett være gammel. Sopp og finneråte følger ofte andre sykdommer, især hos fisk som ikke lever under optimale forhold og dermed er generelt svekket. Det er altså gjerne et symptom, mer enn sykdom i seg selv. Bakteriene som skaper slikt fins i de fleste akvarier, men får ikke "tak i" friske fisker med godt immunforsvar. Hos dere kan f.eks. en brå tilsetning av salt ha vært nok til at fisken har problemer, fordi den rett og slett er uvant med det og kan være følsom for endringen.
Aleternativt kan det være at fisken har en annen sykdom. Noen bilder hadde vært til hjelp ! Uansett ville jeg ikke utsatt fisken for en sterk temperaturøkning hvis den allerede er så svekket...det vil sannsynligvis ta livet av den. Noe som aldri er feil, er å bytte 30-40% av vannet med forhåndslagret vann med samme temperatur som i akvariet. Og legg ut noen bilder...?
Postet 27.10.14 kl 17:30
Endret: 27.10.14 kl 17:31
Bilder
Her er et par bilder. De er ikke de beste, men det er ikke kameraet på mobilen heller... Si ifra hvis det er for utydelig så kan jeg prøve en gang til.
Hadde oppi saltet i dag, så har ikke hatt noe med prikkene å gjøre. De andre fiskene virker helt friske, har ikke sett noen prikker, uvanlig adferd, osv... Er kun kampfisken. Når det kommer til ph, GH, og de greiene der, så er vi smertefullt uvitende. Fram til nå har det ikke vært nødvendig å være "avansert". Vi har ikke hatt noe fast skjema på vannbytting, men jeg byttet omtrent 1/4 i går. Ellers har vi vel byttet et par ganger siden semesterstart.
Hadde oppi saltet i dag, så har ikke hatt noe med prikkene å gjøre. De andre fiskene virker helt friske, har ikke sett noen prikker, uvanlig adferd, osv... Er kun kampfisken. Når det kommer til ph, GH, og de greiene der, så er vi smertefullt uvitende. Fram til nå har det ikke vært nødvendig å være "avansert". Vi har ikke hatt noe fast skjema på vannbytting, men jeg byttet omtrent 1/4 i går. Ellers har vi vel byttet et par ganger siden semesterstart.
Postet 27.10.14 kl 18:07
Det er ikke "avansert" å ha litt kontroll på et miljø der man holder levende dyr, syns jeg. Man bør vite litt om nitrogensyklusen i akvariet (avfallsstoffer-ammoniakk-nitritt-nitrat), og at ammoniakk og nitritt er bio-toksisk for fiskene. Ulike fiskearter har ulike krav til vannet de lever i. Biotoper verden rundt hvor fisk lever har høyst ulike vannforhold, og en god del av disse er målbare. Særlig pH og GH skiller biotoper fra hverandre, og endepunktet av nitrogensyklusen (nitrat) vil samle seg opp i akvarievannet...også enkelt målbart. For å unngå opphopning av nitrat og diverse biologiske forbindelser i vannet trengs det vannbytter, gjerne ca. 30% ukentlig. Søker du her på AF rundt vannverdier, finner dere masse stoff å lese dere opp med
Fisken ser ikke veldig sprek ut, nei. Det ser ikke ut som den har hvitprikk...ihvertfall ikke nå. Tror heller ikke den medisinen til Prodac er så bra. Og fjernet du eventuelt kullfilter fra pumpa ? Er det "bomullsdotter" som ligner muggsopp på fisken, eller er det bare gråaktige hudflekker ? Svømmer den greit ?
Fisken ser ikke veldig sprek ut, nei. Det ser ikke ut som den har hvitprikk...ihvertfall ikke nå. Tror heller ikke den medisinen til Prodac er så bra. Og fjernet du eventuelt kullfilter fra pumpa ? Er det "bomullsdotter" som ligner muggsopp på fisken, eller er det bare gråaktige hudflekker ? Svømmer den greit ?
Postet 27.10.14 kl 19:07
Han svømmer ikke så bra nå. Han gynger fra side til side, og legger seg på sida når har ligger stille. Er ikke helt sikker på hva jeg skal kalle de flekkene, de likner ikke særlig på bomullsdotter, for de stikker ikke ut. Det ser ut til at de sitter i huden. Vi tok ut filteret under kuren, ja, nå er det tilbake.
Postet 27.10.14 kl 19:16
Postet 27.10.14 kl 19:35
Postet 27.10.14 kl 21:14
Kjøp skikkelige dråpetester (gjerne JBL), og ikke strips/sticks.
Det med filteret var ikke bra...det må ha blitt masse grums som kom ut da det ble satt igang igjen ? Levende filterbakterier må i det minste ha oksygen og vann for å overleve, og de vil begynne å dø og gå i oppløsning når vannet ikke sirkulerer og leverer dette. Så uten filter under behandlingen, og med et debilitert filter etterpå, er det kanskje ikke så rart fisken ikke er i form. Kuren da er som sagt vannbytter hver dag en stund fremover. Vanntestene vil vise hvordan tilstanden er.
Det med filteret var ikke bra...det må ha blitt masse grums som kom ut da det ble satt igang igjen ? Levende filterbakterier må i det minste ha oksygen og vann for å overleve, og de vil begynne å dø og gå i oppløsning når vannet ikke sirkulerer og leverer dette. Så uten filter under behandlingen, og med et debilitert filter etterpå, er det kanskje ikke så rart fisken ikke er i form. Kuren da er som sagt vannbytter hver dag en stund fremover. Vanntestene vil vise hvordan tilstanden er.
Postet 27.10.14 kl 22:45
rettelste, vi tok kun ut kull-delen av filteret. Fikk bare tak i sticks, men det får duge for nå...nitrat er på omtrent 25mg/l, nitrit er i godsonen, den totale hardheten er på omtrent 7grader GH, karbonhardheten er mellom 6 og 10 KH, pH er på omtrent 7,4, og Cl_2 er på 0. Vet ikke helt hva dette betyr, håper du vet...
Postet 01.11.14 kl 15:02
Hvis du har 25ppm nitrat nå etter vannbytte(r), så må den ha vært skikkelig høy.
Ellers er verdiene helt greie...ikke noe feil for en kampfisk. Men "godsonen" kan jo være bred, jeg vet ikke. Det kan likevel være/ha vært nitritt i karet, og det foreligger heller ingen ammoniakk-verdi. Men det høres egentlig ikke ut som vannverdiene er årsaken til problemene...ihvertfall er de ok nå. Ser fisken ut til å komme seg litt, eller ?
Ellers er verdiene helt greie...ikke noe feil for en kampfisk. Men "godsonen" kan jo være bred, jeg vet ikke. Det kan likevel være/ha vært nitritt i karet, og det foreligger heller ingen ammoniakk-verdi. Men det høres egentlig ikke ut som vannverdiene er årsaken til problemene...ihvertfall er de ok nå. Ser fisken ut til å komme seg litt, eller ?
Postet 01.11.14 kl 21:21
Postet 01.11.14 kl 22:21
I dag døde diamant-tetraen, noe som var uventet. Algespiseren ser ut til å være uafektert men vi vet jo ikke. Kampfisken ser ikke ut til å ha det bra. Han ligger på bunnen nå, men svømmer til tider små runder rundt omkring. Satte ham i et eget akvarie, men det er nok kun et tidsspørsmål før han og ryker med. Han har tross alt vært syk lenge. Håper sistemann overlever. Denne sykdommen er noe han har hatt veldig lenge, tross alt. Forventer ikke at han skal overleve noe særlig lenger.
Postet 02.11.14 kl 16:34