Bilder til plantebasen. (side 4)

Vi har pr. dags dato over 4300 bilder(!!) i fiskebasen, mer enn 400 bilder og illustrasjoner i plantebasen og snart nådd 200 bilder i snegle- og skalldyrbasen. Det er ikke dårlig!

Det er selvsagt plass til mange flere bilder!

Taxiphyllum barbieri
Hei

Fant ikke noen mulighet for å laste opp i plantebasen så her kommer et bilde

Mens jeg venter på bedre tider i enkelte akvarier benytter jeg tiden til å laste opp det som finnes av gamle og nye bilder... Håper det kommer flere etterhvert (Noen trenger en skikkelig overhaling i PS)

CB-)


Når du er inne på den enkelte plante har du en valgknapp til venstre med endre info. Trykk på denne og velg deretter arkfanen bilder. Her kan du laste opp bildet som da går inn til bilderedaksjonen.
Geir Kristiansen
Når du er inne på den enkelte plante har du en valgknapp til venstre med endre info. Trykk på denne og velg deretter arkfanen bilder. Her kan du laste opp bildet som da går inn til bilderedaksjonen.


Akkurat... Fant den nå
Takker
Håvard Støre Andresen
Vi trenger bilder til plantebasen. Å ta gode bilder av planter er både lett og moro. Slik kan det gjøres: -Rengjør glasset -Sett kamera på stativ og finn motivet. Bruk god avstand og zoom inn. Da får du best dybdeskarphet. -Slukk alle lysene i rommet for å unngå refleks. -Fokuser et sted i forkanten av planten, slik at det nærmeste kommer i fokus. -Hvis du har manuelle instillingsmuligheter bør du ha lav iso og laaang eksponeringstid. Gjerne litt liten blender også Echinodorus uruguayensis Ikke ødelegg bildene i Photoshop. Bedre med for lite mekk enn for mye. Gode plantebilder kan tas med nær sagt alle typer kamera. Her holder det med kompaktkamera til 1000kroner. Bruk stativ. Du må være sikker på planteart og variant for at vi skal kunne bruke bildene. Hvis noen har noe å tilføye er det fint:-) Mem jeg skjønner ikke det med å sende inn til basene. Hvem sendes bildene til, f.eks. til plantebase, fiskebase o.s.v.? Og hvem bestemmer hvem som blir med? Har sett noen får medaljer for så og så mange bilder i basene.....
Heidi Ingdal
Mem jeg skjønner ikke det med å sende inn til basene. Hvem sendes bildene til, f.eks. til plantebase, fiskebase o.s.v.? Og hvem bestemmer hvem som blir med? Har sett noen får medaljer for så og så mange bilder i basene.....

Bildene havner i et slags skjult galleri hvor det skal 2 nei stemmer til for å avvise og 2 ja stemmer for å godkjenne et bilde. Det er kun bildeadministratorer som kan se de innsendte bildene og stemme. En sjelden gang gis det også fototips til dem som sender inn.

Hvis vi kommer over bilder i forumet vi vil bruke (med fotografs tillatelse såklart) kan vi legge dem inn i profilene direkte.
Inaktiv bruker
duger dete bilde til plantebasen ?


dete bilde er av en ludwigia repens overvansform


[External Image]
Hei! Jeg lurer litt på hvor lang tid ddet vil (kan) ta før bildet/bildene blir registrert i plantebasen og om man får beskjed pr. mail om de ble emd eller må man bare følge med på profilen til den planten man har lastet opp bilde til?

Bilde 1: Andemat

Bilde 2: Japansk Nøkkerose

Bilde 3: Anubias Barteri "nana" blomst
Et par til:

Bilde 1: Kyoto Dwarf

Bilde 2: Andemat (igjen)

Bilde 3: Selaginella willdenowii
Nivået som forventes av bilder til plantebasen har blitt ganske høyt.... Her er noen tips:
-Rengjør glasset på begge sider
-Sett kamera på stativ og finn motivet. Bruk god avstand og zoom inn. Da får du best dybdeskarphet.
-Slukk alle lysene i rommet for å unngå refleks.
-Fokuser et sted i forkanten av planten, slik at det nærmeste kommer i fokus.
-Hvis du har manuelle instillingsmuligheter bør du ha lav iso og laaang eksponeringstid. Gjerne litt liten blender også
-Ingen internblitz.
Problemet med lang eksponeringstid er at da blir det "spøkelser" på bildet fordi det svømmer fisk der :P
Tenkte jeg ville prøve meg på et par bilder til basen selv.

1: Hygrophila polysperma "Rosanervig"
2: Hygrophila polysperma "Rosanervig"

1
[External Image]

2
[External Image]
Akva-Math
Problemet med lang eksponeringstid er at da blir det "spøkelser" på bildet fordi det svømmer fisk der :P

Vi snakker ikke om minutter med eksponering.
NorthHawk
Tenkte jeg ville prøve meg på et par bilder til basen selv.

Bilder legges inn på de aktuelle profilene i basen.

Plantene som fotograferes bør se sånn noenlunde etablerte ut og dominere bildet. Ta en titt rundt i plantebasen for ideer om komposisjon.

Hva slags kamera og lys bruker du?
Håvard Støre Andresen
Vi snakker ikke om minutter med eksponering.


På den annen side, med fler minutter eksponering vil sannsynligvis alle fisker "forsvinne".
Da har eg sendt inn 2 bilder, Vallsneria nana og anubias=)
Håvard Støre Andresen
Bilder legges inn på de aktuelle profilene i basen. Plantene som fotograferes bør se sånn noenlunde etablerte ut og dominere bildet. Ta en titt rundt i plantebasen for ideer om komposisjon. Hva slags kamera og lys bruker du?



I fare med og virke litt amatør her, du kunne ikke gitt meg en link e.l til hvor jeg skal legge inn bildene? Skjønte ikke helt det der siden jeg ikke fant noe "endre-knapp" på profilen til planten.

Jeg bruker et lite digitalcam, HP Photosmart R837
Lyset er (desverre) 3 Biltema rør på 6500K og 1 Cool-white OSRAM.
Inaktiv bruker
NorthHawk
Skjønte ikke helt det der siden jeg ikke fant noe "endre-knapp" på profilen til planten.


Hvis du ser helt til venstre (i den grønne rekka) så er det en knapp som heter "endre info".
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap