Kampfisk, lite informasjon ved kjøp.

Hei! Håper noen her inne kan hjelpe meg litt med noen spørsmål. Er helt ny i akvariet verden og har vel ærlig talt så lite peiling at jeg ikke burde hatt akvariet.

Uansett! Vi reiste på dyrebutikken for å kjøpe akvarium til jentungen. Ble vist ett lite firkantet akvariet, tipper det er 7 liter. Og en kampfisk. Ikke no stress sa han. Så hentet han mat til fisken, og når jeg spurte om jeg trengte noe mer så sa han nei. Jeg kjøpte en plante i tillegg likevel..

Nå har vi hatt fisken i 4 dager, byttet vann to ganger. Jeg vet jo ikke egentlig hvordan jeg skal bytte vann, så jeg tok fisken og 1 liter av vannet i ett litersmål og bytta vann og vaska stein. Vannet lukter veldig stygt syns jeg. Råttent kanskje .
Den planten, skal den stå i den koppen som fulgte med, sammen med det "tøyet" som er oppi koppen?

Hvor mye mat skal fisken ha? Har fått no mat som synker med en gang, ser aldri at fisken spiser. Føler jeg forer han veldig mye! (Sikkert alt for mye? :p )

Leste i går at kampfisken bør ha 28-30 grader i vannet, stemmer dette? Han på dyrebutikken sa nemlig at vannet skulle være romtemperatur bare, og det vannet er jo langt fra 28 grader.

Hvordan er det med lys? Har det noe og si?
Har du køyrt inn akvariet?
Planta skal både ut av potta og "tøyet"
Ein "regel" som er grei å bruke er at fisken/fiskane skal ete opp maten på ca. 2min. Sjølv forar eg fiskane to gonger om dagen. Fôr som bli liggande gjev frå seg avfallsstoff som er giftige. Om du merkar at det er mykje mat til overs kan du gi mindre for, og byte vatn oftare.

Det er òg lurt å kjøpe seg testar så ein kan sjekke vatnet. Har høyrt at viktigaste testane er ph og no2 (nitritt). Strips er unøyaktige så anbefalar dråpetest. Mange på forumet anbefalar JBL sine, men sjølv brukar eg tetra og tykkjer desse fungerer bra.

Temperaturen bør ligge på kravet til fisken.
Tre ting:

1) Sju liter er for smått til fisk.

2) Jo flere feil du gjør, desto flere penger tjener dyrebutikken. Da får de solgt flere fisk, flere medisiner, flere akvarier, osv. Butikkene tjener mye mer på nybegynnere som prøver og feiler, enn de tjener på akvarister som vet hva de gjør og bare kjøper det som de faktisk trenger. Det er derfor i butikkens interesse at du forblir uvitende og fumlende så lenge som mulig.

3) Klikk på lenken i signaturen min for å lese noe grunnleggende informasjon om hold av kampfisk. Bruk søkefunksjonen her på Akvaforum for å finne ut nesten hva som helst ellers som du lurer på. Og finner du det ikke her, bruk Google. Når du har lest deg opp om grunnleggende akvaristikk, er det bare å spørre hvis det er noe mer du lurer på.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap