Co2 tilsetning?

Pga en død fisk har vi sjekket opp en del verdier i akvariet for å finne årsak og vi har funnet ut at det er veldig lavt på co2. Dette kan også forklare at plantene vokser dårlig. Mener å huske jeg har sett at det går an å kjøpe noe for å tilsette CO2. Er det noen grunner til å ikke gjøre det, eller er det merker/typer som anbefales/ikke anbefales?

Akvariets størrelse kan ses på profilen, er et lite nybegynnerkar på 60l med noen få fisk og reker i, ønsker gjerne at plantene skal gro og fiskene trives. Jeg har ikke de nyeste vannverdiene i hodet desverre, er ikke hjemme idag og vil gjerne innom dyrebutikken på vei hjem, så setter stor pris på svar hvis noen vet

Samboer observerte forøvrig den døde fisken (platy hunn), "sprettende" på en uvanlig måte på bunnen av karet kvelden før hun døde, og etter søking fant ut det kunne komme av for lite co2, som er årsak til at det ble sjekket opp.
Her må det være en smule forvirring, tror jeg. Fisker dør stort ikke av for lite CO2 (karbondioksyd), fisk trenger ikke det i særlig grad. Derimot kan de dø av for lite O2 (oksygen). Det er plantene som trenger CO2.

I et akvarium med "normal" gass-utveksling med luften (altså bevegelse i overflaten), vil man få en likevekt i vannet når det gjelder både O2 og CO2. Denne er tilnærmet stabil, men tildels temperaturavhengig. Så mitt spørsmål blir da : hvordan kom du frem til at det er for lavt CO2-innhold ?
Hei!

Vanntesten viser at det er under 3 mg/L Co", og at optimalt er 20mg/L Co2 . Det er en permantent Co2 test fra JBL som henger på siden av akvariet. Vi har fulgt bruksanvsining nøye i 2 omganger, så den burde stemme.

Akkurat bakgrunnen for at co2 ble testet er det samboer som har satt seg inn i mer enn meg, så kan ikke svare noe særlig der. Men når testen viser at Co2 er så lavt, burde vi ikke gjøre noe med det? Hva kan evnt gjøres? Det er tid for ukentlig vannbytte i dag, så kan jo se om det endrer seg noe da.

Jeg skal ta å teste alt vannet igjen i kveld og skrive ned alle verdier jeg har tilgang til (GH, KH, NO2, PH og temp), det ble ikke skrevet opp når det ble gjort tidligere i uka; samboer bare noterte at det var innafor.


CO2-nivå på 3ppm er helt normalt for et akvarium der man ikke injiserer ekstra CO2. Den verdien på 20ppm som du snakker om kan kun oppnåes gjennom å injisere CO2 fra en trykktank, og dette er et nivå som plantespesialister streber etter hvis de har "krevende" planter og mye lys.

Alt i naturen er jo skapt av karbon, derfor behøver alt levende å ha tilgang på dette. Landplanter tar CO2 direkte fra lufta, mens vannplanter er avhengige av CO2-innholdet i vannet. I naturen blir gjerne CO2-nivået noe høyere enn i det normalt blir i et akvarium, grunnet at vi jobber med "stillestående" vann. Lyset vi kan tilby plantene vil heller aldri helt tilsvare naturlig sollys på sitt beste. Plantenes vekst drives av tilgang på lys, CO2 og næring, som må stå i forhold til hverandre. Har man altså mye lys,.behøves det tilsvarende høye mengder av CO2 og næring. De plantene vi kaller "krevende" er de som forlanger høye verdier av disse tre komponentene. Lite krevende planter klarer seg imidlertid med mye mindre av alle tre, da de lever slik i naturen.
Ok, takk for svar! Så det er altså ikke noe poeng i å tilsette CO2, og at den er lav er ikke noe å bekymre seg for?

Joda, ekstra tilsetning av CO2 er bra, det...de fleste planter liker det godt. Men spørsmålet er om man virkelig har et behov, for å injisere CO2 kan være dyrt og/eller en god del arbeid. "Vanlige" akvarister holder sjelden på med dette, det er mest for dem som er ekstra glad i å dyrke planter.

For å få en pålitelig og konstant CO2-tilførsel er et "ordentlig" CO2-anlegg nødvendig...dvs. trykkflaske med manometere, tilbakeslagsventiler, magnetventil for on-off timer, og dråpeteller samt diffusor. Ikke billig, men når det er satt opp og regulert inn trenger man bare å fylle CO2-flasken når den går tom.

Man kan bruke gjær-og-sukker-metoden også, dette krever imidlertid litt pusleri og stadig bytting/fornying av kulturen. Dessuten blir CO2-nivået ujevnt, noe som er forvirrende for plantene.
Så da kommer det litt an på hva slags planter og hva slags lys du har for å bestemme om dette er noe å satse på.
Tilfeldig bekjentskap
© Hanne Finnevolden
Reklame for plussmedlemskap