Planter til akvarier eller potteplante

Leste akkurat denne tråden og ble veldig usikker . Mulig jeg har kjøpt et par planter som kan ligne noen av disse. Mitt spørsmål er da hvis det er riktig , kan det være farlig / skadelig for fiskene ? Ser jo at hvis de begynner å visne / råtne så må de ut med en gang ,men hvis plantene står friske og fine hva så ? I og med at jeg ikke er 100 % sikker på om det er disse plantene så er det litt dumt og kaste de så håper på litt hjelp her.
Som regel er det ikke så vanskelig å identifisere potteplantene som selges som akvarieplanter. De har ofte render, tegninger og bladformer som skiller seg fra de akvatiske plantene. De er ikke farlige i den forstand, da de giftige stueplantene ikke selges som akvarieplanter...unntatt fredslilje. Men planter som råtner bort er jo en bio-forurensing.
Er det noen planter du tviler på, så legg opp noen bilder ?
Har tatt noen bilder ,men om noen klarer å se hvilke det er vet jeg ikke.



[External Image]

[External Image]

[External Image]
Denførste ser ut som en Alternanthera-art...muligvis roseafolia.
Nr. 2 er en Echinodorus, ozelot tror jeg.
Nr. 3 ser ut som en Anubias.
Nr. 4 er også en Echinodorus-art, såvidt jeg kan skjønne.
Alle er iallfall akvarieplanter
Tusen takk for svar og oppklaring ,ble litt lettet nå
Bra
Ansvarlige, gode butikker selger ikke potteplanter...gjør de det, går jeg et annet sted. Var på en lokal Tropehagen-butikk nylig, og så en nydelig "fersk" plante med blader i rødt. jeg gjorde meg dum og spurte hva slags plante det var. Nei, det visste de ikke, den var nyankommet...og ingen merking. Jeg sa at dette var en potteplante, og da ble de helt forferdet og slo opp i bestillingslisten. Ganske riktig, det latinske navnet sa tydelig nok at det var en potteplante. Håper jeg reddet noen akvarister fra å kjøpe dem...dyre var de også
Hirr Det stod i bestillingslisten at det var en potteplante? .. og likevel ble den bestilt inn?
Jaa-ja

Men at planter rotner/visner under vann er ikke noe farlig eller uvanlig (i en begrenset mengde)
Neida, det sto jo bare latinsk navn, og betjeningen hadde nullpeiling på både potte- og vann-planter. Men jeg kjente igjen både planten og navnet. Gammel husmor, vettu..
Ja det er greit når det står navn på de så har en litt peiling i hvert fall om hvilken plante det er. Dvs. hvis en litt greie på de latinske navnene i hvert fall . I den butikken jeg kjøpte mine planter i så sto det ingenting på plantene .

Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap