Grumsete vann - blir snart sprø

Jeg har et "amatørkar" (ferdigpakke med 120L kar + Aquael-pumpe). Har diverse "snille" fisker:

2 x Praktbotiaer
1 x Siamese Fox (eller hva det heter)
2 x Neon-tetraer (var flere...)
4 x Pansermaller
1 x Liten ål
3 x Glassmaller
10+ x Diverse sugemaller (de formerer seg)
2 x Reker

Jeg har 2 problemer med akvariet mitt:

1. Tidvis grumsete vann
2. Planter som dør

Jeg skifter vann 1 gang i uken og da mellom 3 og 4 fulle bøtter (30-40 liter). Ca 1 gang i mnd tar jeg ut filteret fra pumpen og renser det (dvs kryster det i vannet som jeg har tatt fra akvariet).

Jeg har i Aqua Sana og Nutron Ferro for hvert vannskifte.

Lyset er på fra klokka 15 til 23.

Vannverdiene ser ut til å være bra. Ph = 7.5 og nitritt-testen er på det guleste på skalaen (ned mot null).

1. Tidvis grumsete vann

Vannet er tidvis grumsete og jeg klarer ikke å finne noen sammenheng. Rett etter vannbytte er det jo mye som virvles opp og da er det jo naturlig at det er litt grums. Noen ganger blir vannet krystallklart etter en dag. Andre ganger forblir det grumsete og det er bare når fiskene er helt inntil glasset at de virkelig er klare/fine å se på. Det kan se ut som er det er noen bitte små partikler som flyter rundt, men jeg klarer ikke å se hva det er.

Som sagt så har jeg en Aquael-pumpe. Noen sier at det bare er skrap. Ikke vet jeg. Kan det være årsaken til problemet? Det virker da som pumpen klarer å flytte litt vann rundt omkring i karet.


2. Planter som dør

Det virker ikke som jeg klarer å få noen planter til å overleve i karet. De "visner" eller "går i stykker" (se bilde). Er det mallene som "suger istykker" plantene? Jeg kjøpte en (dyr) plante på rot som skulle tåle maller og den er fortsatt "hel", men det ser ikke ut til at den trives spesielt godt den heller...




Grumsete vann kan ha flere årsaker. I ditt tilfelle vil jeg tro det kommer av generell "bioforurensing", 10 maller + søler veldig mye. Da er 3-4 bøtter for lite vannbytte, i et slikt kar kan du godt bytte 50% av vannet ukentlig. Slamsuger du ved vannbytter ? Dette trengs garantert for å bli kvitt all dritten fra mallene. Du bør også forhåndslagre vannet over natten med lufting, og utvise litt forsiktighet når du har i nytt vann slik at ikke grums virvles opp. Dette er nok en medvirkende grunn til mallen som klør seg.

Dessuten ville jeg personlig ikke brukt Aquasana...blandt annet fordi Aloe Vera ikke har noe å gjøre i et akvarium. Jeg foretrekker Seachem Prime, som er det mest "fullstendige" vannforbedringsmiddelet jeg vet. Hvis du da har har grumsete vann etter disse tiltakene, kan jeg anbefale [URL=http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/neu/webshop.pl?f=NR&c=305111+*+305112+*+305139+*+305113&t=temartic_e]Easy-Life flytende filtermedium[/URL]. Det gjør vannet grått i noen timer, men siden blir det krystallklart.

I tillegg kan det være at filteret ikke gjør en god nok jobb med å fjerne avfall, det kommer an på hva slags mekanisk filtermedium filteret inneholder. Filteret har andre hovedoppgaver enn å "flytte vann". Hvilken pumpe er det du har ?

Planter kan nok være tildels vanskelig i et kar med så mange maller, for de rasper gjerne i stykker bladene og graver opp røtter. Bortsett fra den mekansike slitasjen, er plantevekst avhengig av lys, næring og CO2. Hva slags lys har du i karet ? Nutronferro er et annet Prodac-product jeg er skeptisk til...det oppgis å være "mineralsalter" og jern, og Prodac gir null opplysninger om hva det inneholder. Slikt bruker jeg aldri, en produsent som ikke kan oppgi innholdsstoffer har jeg ikke tillit til. Du burde kaste ut dette og begynne å bruke f.eks. Tropica premium.
SilverShaded
Slamsuger du ved vannbytter ? Dette trengs garantert for å bli kvitt all dritten fra mallene.


Ja, jeg skifter ikke vann på annen måte enn via slamsugeren.

SilverShaded
Du bør også forhåndslagre vannet over natten med lufting, og utvise litt forsiktighet når du har i nytt vann slik at ikke grums virvles opp. Dette er nok en medvirkende grunn til mallen som klør seg.


Forhåndslagre 5 bøtter med vann? Det høres ikke så lett ut å gjennomføre. Hadde jeg bodd alene eller hatt en egen etasje til dette så kanskje... Men det går jo alltids an å prøve en gang...

SilverShaded
Dessuten ville jeg personlig ikke brukt Aquasana...blandt annet fordi Aloe Vera ikke har noe å gjøre i et akvarium. Jeg foretrekker Seachem Prime, som er det mest "fullstendige" vannforbedringsmiddelet jeg vet. Hvis du da har har grumsete vann etter disse tiltakene, kan jeg anbefale [URL=http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/neu/webshop.pl?f=NR&c=305111+*+305112+*+305139+*+305113&t=temartic_e]Easy-Life flytende filtermedium[/URL]. Det gjør vannet grått i noen timer, men siden blir det krystallklart.


Ok, takk for tips!

SilverShaded
I tillegg kan det være at filteret ikke gjør en god nok jobb med å fjerne avfall, det kommer an på hva slags mekanisk filtermedium filteret inneholder. Filteret har andre hovedoppgaver enn å "flytte vann". Hvilken pumpe er det du har ?


Hva slags Aquael-pumpe tenker du på? Den er jo "intern" og det står "FAN-2plus" på den. 5.2w... Vet egentlig ikke så mye mer.

SilverShaded
Planter kan nok være tildels vanskelig i et kar med så mange maller, for de rasper gjerne i stykker bladene og graver opp røtter. Bortsett fra den mekansike slitasjen, er plantevekst avhengig av lys, næring og CO2. Hva slags lys har du i karet ?


Jeg bruker de lysrørene som fulgte med. Aner ikke hva dette er for noe eller om det skal være noe spesielt.

SilverShaded
Nutronferro er et annet Prodac-product jeg er skeptisk til...det oppgis å være "mineralsalter" og jern, og Prodac gir null opplysninger om hva det inneholder. Slikt bruker jeg aldri, en produsent som ikke kan oppgi innholdsstoffer har jeg ikke tillit til. Du burde kaste ut dette og begynne å bruke f.eks. [URLBLOCK1].


Ok, takk for så mange tips! Jeg får ta en runde med meg selv og se om jeg skal gå videre med alt dette eller avvikle hele akvarie-opplegget.
Man forhåndslagrer ikke vann i bøtter når man har litt størrelse på karet. Jeg bruker denne. Vannet tar jeg ut i bøtter, men bruker en liten vannpumpe for å fylle fra tønna til akvariet.

Har tatt en titt på filteret ditt, og det er nok underdimensjonert. Det flytter bare vannvolumet 3-4 ganger pr. time og har relativt lite filtermedier. Men med de tiltak jeg har nevnt burde det holde.

Det står jo et eller annet sted i karets dokumentasjon hva slags lys det er ? Er det et kar i Glossy-serien ?

Ingen grunn til å fortvile Alt som er verdt å gjøre krever litt innsats, og dette er småting. Så lenge alle fiskene har det bra er det ingen krise !
SilverShaded
Man forhåndslagrer ikke vann i bøtter når man har litt størrelse på karet. Jeg bruker [URLBLOCK1]. Vannet tar jeg ut i bøtter, men bruker en liten vannpumpe for å fylle fra tønna til akvariet.


Den var ikke så dum!

SilverShaded
Har tatt en titt på filteret ditt, og det er nok underdimensjonert. Det flytter bare vannvolumet 3-4 ganger pr. time og har relativt lite filtermedier. Men med de tiltak jeg har nevnt burde det holde.


Jeg er villig til å kjøpe et bedre (internt) filter om det er noe som (garantert) vil gjøre det lettere å holde karet i orden.

SilverShaded
Det står jo et eller annet sted i karets dokumentasjon hva slags lys det er ? Er det et kar i Glossy-serien ?


Uff, det er jo et par år gammelt. Har ikke "papirene" på det lenger. Kan ikke huske å ha lest ordet "Glossy" i forbindelse med det...

SilverShaded
Ingen grunn til å fortvile :-) Alt som er verdt å gjøre krever litt innsats, og dette er småting. Så lenge alle fiskene har det bra er det ingen krise !


Mallene ser i alle fall ut til å trives siden de stadig vekk formerer seg... Men de får overraskende små "kull"... 2-3 om gangen. Så jeg har i alle størrelser... Nå har jo endelig L144 blitt flere (om bare 2) så da har det store målet (til guttungen) blitt oppnådd
Ja, der kan du se Da gjenstår det jo bare å få orden på vanngrumlingen, og gi plantene en bedre sjanse !

La filteret være enn så lenge, hvis du ikke har ammoniakk- eller nitritt-utslag. Bedre vannbytter og noen bedre produkter burde få orden på vannet, og litt plantegjødsel vil nok hjelpe. Hva slags planter har du ?
SilverShaded
La filteret være enn så lenge, hvis du ikke har ammoniakk- eller nitritt-utslag. Bedre vannbytter og noen bedre produkter burde få orden på vannet, og litt plantegjødsel vil nok hjelpe. Hva slags planter har du ?


Beklager. Her er jeg helt 100 blank...

Kanskje et dumt spørsmål, men jeg ha planter?
Nei, du ikke. Men plantene er med på å skape gode forhold i karet, de tar opp en del av avfallsproduktene fra vannet, særlig nitrat og fosfat. Et akvarium helt uten planter krever enda bedre grep på vannverdiene, og ser dessuten litt stusselig ut. Min innstilling er " jo mer, jo bedre"..

Du kunne kanskje lege inn noen bilder av karet/plantene, så er det enklere å se om de lider av noen mangler ?
SilverShaded
Nei, du [I]må[/I] ikke. Men plantene er med på å skape gode forhold i karet, de tar opp en del av avfallsproduktene fra vannet, særlig nitrat og fosfat. Et akvarium helt uten planter krever enda bedre grep på vannverdiene, og ser dessuten litt stusselig ut. Min innstilling er " jo mer, jo bedre".. ;-)


Ok, greit å vite at de faktisk har en nytteverdi. For det må innrømmes: Min planter har ingen estetisk funksjon slik de ser ut nå

Har gjort visse ting siden sist.

Kjøpte ny pumpe (Eheim pickup 160):

https://www.eheim.com/en_GB/products/technology/internal-filters/pickup-160

Regner med at den bør gjøre jobben. Jeg tok ut filteret til den gamle pumpa, krystet den i en halv bøtte akvarievann sammen med filteret til den nye pumpa. Nå står de og går sammen for innkjøring og lager en relativt heftig strøm for de fiskene som liker denslags...

Men hvor lenge er det nødvendig at de står sammen slik? Det blir nesten for mye av det gode (selv om jeg har stilt Eheimen på minimum)?

Kjøpte også et av disse remediene (øverste bilde) som skal gjøre vannet "krystallklart". De hadde ikke det du anbefalte, så jeg ble anbefalt dette av de i Østfoldhallen. Vel, krystallklart my ass, sier jeg til det. Har til og med kjørt to ganger og det blir aldri hel klart. Det er en slags irriterende "tåke" som gjøre at fiskene bare er klare og fargerike helt inntil glasset.

Ser man litt lenger inn i karet blir det fargeløst og uklart (se nederste bilde).

Kjører nå TO pumper (siden fredag) hvor av den ene burde være mer enn nok OG magisk middel og det er fortsatt langt fra krystallklart vann - dessverre.
Du bør kjøre de to filtrene sammen i minst 3 uker.

Nitrivec er ikke et middel for å klarne vannet, det er "flaskebakterier", ikke et flokkemiddel.. Så det har nok ingen effekt på grumse-problemet, nei. Men vannet skal klarne etter en stund, som det står på flasken.
Hvis du setter pumpene på samme siden, så blir det mindre turbulens, du kan rette utblåset på den ene slik at den blåser inn mot bakveggen, det demper strålen noe. Sirkulasjon er bra, men kan bli litt heftig for noen å svømme i det hehe. Kjør pumpene sammen, så vil de også rense bedre.

Planter er viktig av to tre grunner mener jeg , (jeg er veldig glad i planter)
1- det er pent
2- det lager naturlig beskyttelse for de fiskene som liker det
3 -de bruker opp nitrat fra vannet
Tilfeldig bekjentskap
© Holger Lockertsen
Reklame for plussmedlemskap