Hvilke fisker er fine å starte med?

Hei
Jeg har kjøpt et 180 l akvarium, og bruker god til på å sette meg inn i dette før jeg starter opp. Men skulle gjerne hatt noen tips om hvilke fisker som er fine å starte med? Hvem er fine og "lettstelte", og passer sammen? Vil helst unngå å ta noen unødvendige fiskeliv Jeg synes guppy er en veldig pen fisk, men leste her på forumet at de var veldig utsatt for sykdommer, så da tror jeg kanskje jeg unngår de....
Du har god tid til å finne fisker du liker, for karet må først gjennom innkjøringen (som kan ta ca. 5 uker).
Først og fremst bør du skaffe deg vanntester, gjerne dråpetester fra JBL (de er best å avlese). Du trenger tester for Ph, GH, KH, NH3/NH4, NO2 og NO3. Så leser du deg opp på "Fiskeløs innkjøring", f.eks. her og her. Kalkulator-tråden min finner du her.

Når det gjelder fisk, kan du studere Fiskebasen her på AF. Finn deg 1 art du syns du bare "må" ha. Så ser du hva slags krav til vannverdier og akvariumstørrelse denne fisken har, og velger tilleggs-arter som vil ha samme verdier. Når du har noen kandidater, spør du her angående om disse kan passe sammen.
Takk for mange gode tips jeg har lest meg ganske godt opp på innkjøringsfasen, og har ikke dårlig tid. Har lyst til å gjøre dette riktig
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap