Grus/sand

Hei.
Har et 54 liters akvariet, hvor det nå er fem platy og fire sverddrager. Og tre planter. Bunnlaget er nå av engelsk elvegrus, og vi får ungemaller (L052) om to uker. Vi skulle da hatt sand bunn istedenfor i akvariet og har kjøpt inn til det. Men vår bekymring er hva vi kan gjøre med fiskene imens sanden legger seg. Er det skadelig for fisken at det er sandpartikkler i vannet, iallefall så mye som det kan bli da. Har et lite akvarium på 25 liter, men det er nettopp blitt satt igang igjen etter en real vask og her har vi da også lagt sandbunn.. Er da altså ikke klart for fisk før om tre uker og da skulle det største akvariet vært klart for lengst.
Vet muligens også at jeg kan få reaksjoner på at jeg får L052 maller men planlegger å utvide akvariet betraktelig når vi har rom til det, og nå er de rundt fire cm lang.
Håper noen har gode råd.
Da skal jeg la være å si at akvariet er for lite.. Men i den andre tråden din 12/11 sa du jo at akvariet ikke var klart før om et par uker ?
Hvis du gjør en skikkelig jobb med å skylle sanden på forhånd, og er veldig forsiktig når du fyller i vannet, vil det bli lite grums og støv. Det skulle ikke være noe problem å ha fiskene i en bøtte mens du bytter bunnlaget.
Takk for svar
Hei og takk for svar
Da skal vi prøve det.

Og her kommer også en liten forklaring. "Lånte" om du vil kalle det det, filteret fra det andre akvariumet da vi satte opp dette, hvor det var "friskt" velfungerende slam og gode bakterier. Det har fungert fint før.
Og så fulgte og følger vi fortsatt med på nitritt og ph, osv.
Også tatt i bruk nitradac om noen har erfaring med det.
Å ha i fisk så tidlig var ikke planlagt men håper det går bra.
Dette kommer til å gå fint, bare skyll og skyll sanden.
Nitridac har ikke så mye for seg (syns generelt heller ikke noe om Prodac sine produkter). Det eneste som faktisk kan fungere ganske bra, er Tetra SafeStart.
Ved tilløp til nitritt har jeg god erfaring med litt ekstra store doser Seachem Prime ved vannbytte (Prime er også et suverent vannforbedringsmiddel).
Tilfeldig bekjentskap
© Tone Andreassen
Reklame for plussmedlemskap