Soppangrep?

Hei.

Har hatt problemer med sopplignende dritt på L04 fiskene mine. Er et problem som kommer og går. Akkurat nå er det svært ille på den ene fisken (bilde).
Synes de andre har stygge odonter, altså noe sopplignende der og, men ikke mye. Er forskjell på disse odontene i forhold til mine friske maller..
Har kjørt eSHa2000 kur, har testet Bactopur Direct også, men sopp kommer igjen...
Tenkte å ta en saltkur i karet, men er det noen som kan si noe om dette?
What to do?
Soppangrepp (hvis det er det), er ofte et varselsignal for vannkvaliteten. Det kan også lettere bli sopp dersom fisken får sår etter angrep o.l. Når du har store maller, blir det en del søppel som samler seg rundt omkring. Hvis dette ikke fjernes ved rutinemessig slamsuging, kan det bli liggende og råtne og skape fine forhold for soppangrepp. Det vil danne seg et "belegg" på bunnen som også skader barter/odonter. Gjør noen store vannbytter med nøye slamsuging, vil jeg si. Antibakterielle midler hjelper ikke særlig her, du bør finne en soppdrepende medisin.

Generelt er saltbad et bra middel mot sopp, men siden maller er ømtålelige overfor salt er ikke dette noen god ide.
Forstår det med dårlig vann, men tror ikke det er saken her. Har vært ganske nøye med vannbytter på disse da jeg mater mye og ofte. Slamsuging er jeg nødt til da de driter utrolig mye.

Vet at maller og salt er dårlig kombinasjon, men har bestem meg for å prøve dette forsiktig noen dager fremover for så å gå over til hyppige vannbytter.
Skal prøve metylenblått også hvis jeg må.

Skal være veldig nøyen på vannbytter fremover for å sikre god vannkvalitet. Får bare håpe det går over og blir bra igjen..

Takk for svar
Tilfeldig bekjentskap
© Bengt Fossli
Reklame for plussmedlemskap