Hjelp!! pumpa har slutta å virke....

Kom hjem fra ei helg i Bergen, og oppdaga til min store fortvilelse at pumpa hadde sluttet å virke! Alle fisker og snegler lever, men hva gjør jeg nå`? Vet ikke hvor lenge siden pumpa stoppa... Hvis jeg kjøper en ny, får jo ikke den gå seg til..... ???!!!
Vet ikke hva slags filter du har, men har du sjekket impelleren ? Det hender at den henger seg opp, ofte fordi det samler seg skitt i impellerkammeret.

Hvis du ikke får den i gang, foreslår jeg følgende :
Flytt filteret til en bøtte med akvarievann. Hvis du har en luftpumpe, setter du inn en luftestein i bøtta, og gjerne en linje til akvariet. Hold vannet på rett temperatur, og bytt halvparten av vannet hver annen time.
I morgen kjøper du nytt filter, da tar du alle filtermediene fra det gamle filteret og setter inn i det nye. Så setter du det nye filteret inn i akvariet, og det bør det fungere uten noe særlig risiko for ammoniakk/nitritt. Men hold et øye med vannverdiene så du ser at filteret fungerer. Blir det litt utslag, bytter du litt vann igjen..

Imens filteret er borte fra akvariet, bytter du 50% vann etter en stund. Følg med på fiskene, og hvis de viser tegn på stress bytter du mere vann.
Men dette burde redde både fiskene og filteret..
Tilfeldig bekjentskap
© Jarle Fabian
Reklame for plussmedlemskap