Ensom yngel! hjelp!?

Jeg la i går ut et innlegg som het gravid sverddrage.
Her har ikke noe mer skjedd.
En ensom liten tass er igjen og jeg står nå igjen med masse spørsmål med hva jeg bør gjøre videre.
Hva bør den ensomme lille tassen få til for de første dagene og bør han få noe selskap?
Hadde håpet på et par yngel til så den ikke ble alene.
Men den svømmer iallefall rundt og utforsker akvariet den er i.
Lurer også på temperaturer og sånt, bør det skrus opp eller ned der Yngelen er?
Alt av råd er til hjelp!
Første gang jeg har fått baby fisk
Inaktiv bruker
Du kan fòre sverddrageryngel med finknust flakfor, nyklekkt artemia, små melormer, du kan også kjøpe "ynglefòr" om det er ønskelig, men Finknust flakfor holder.
Den må mates 3-4 ganger om dagen, men siden dem mates lite og ofte, må man være ekstra obs på vannverdiene, det kan fort bli ubalanse ved høyt matingsnivå.
24-26 varmegrader holder, bare det ikke varierer for mye på kort tid.

Levendefødere kan føde ca hver 4-5 uke, så det blir fort flere og det kan bli problemer om ALLE skulle vokse opp.
Hvis du søker på sverddrager og andre levende fødere, så står det ganske bra der hvordan man dretter disse. Det er relativt enkelt og ofte så går det av seg selv, uten at man gjør noe spesiellt.
HER er mer info om lenvedefødere. (Stortsett likt hos de alle)
Den trenger ikke noe spesielt annet enn de voksne, bortsett fra at maten må være i små porsjoner og meget findelt. Tørrfor kan knuses til små partikler, men pass som sagt på å gi lite om gangen. Og nyklekket artemia og/eller mikro-orm er god mat til yngel, ved siden av vegetabilsk mat. I tillegg vil vil den finne mye godt i biofilmen i akvariet, hvis dette er et veletablert kar.

Hei :)
Takk for svar
Har da prøvd å følge rådene deres så godt jeg kan.
På min dyrebutikken selges ikke artemia så bestilte det fra nett i går ettersom dere begge nevnte dette.
Har finnknust foret og prøvd bare bittelitt om gangen, men Yngelen viser ingen interesse.
Virker som den spiser litt av plantene, og den holder seg mye oppå pumpa, litt nervøs
Håper det går bra med den lille iallefall.
Inaktiv bruker
Hvordan er vannverdiene i karet den befinner seg i?
Svar
Vannverdiene har ikke forandret seg.
Ph ligger på 7,5
Nitritten har hold seg unna heldigvis.
Men om dere leser det første innlegget jeg la ut så er ikke dette akvariet ferdig innkjørt. Og det er jeg litt nervøs for. Så følger derfor litt ekstra med for nitritt. Men men..
Inaktiv bruker
Har du testet for Nh3/Nh4? (Ammoniakk)
Hei igjen
Tatt tid før jeg har fått svart
Nei har ikke fått testet for det for har ikke tester for det her, og dyrebutikken vi har her er såpass liten at de ikke selger det. Men Yngelen spiser nå og er mer aktiv i karet.
Vokst litt. Noen som Kan svare på noen ting?
Spiser maller yngel?
Og sverddrager som er mor til Yngelen har fortsatt den sorte flekken bak buken, og den virker mørkere enn da vi fant Yngelen.hvorfor?
( L052 )
Bare informere om at Yngelen har det bra og har nå blitt 6 uker gammel. Veldig platy farget selv om det kunn er sverddragen som har vist tegn til å være gravid. Yngelen som nå har fått navn Knøtte har Å blitt storebror til tre nye yngel. To lyse med sort hale og rygg, veldig sverddrage aktig og en utrolig platy orangsje. Men mulig det er en gatemiks?
Men vil takke for gode kommentarer å råd. Kjøpte jo artemia, det falt i smak iallefall og det har disse nye små spist fra dag 1. Dette blir bra! Takk nok en gang..
Tilfeldig bekjentskap
© TorillNB
Reklame for plussmedlemskap