Meløy saltvannsakvarium. (side 3)

Da har jeg hentet nytt akvarium, så nå skal jeg flytte ferskvannsfiskene fra 250L over i et 120L. Så blir 250L om til Norsk saltvann.
Blir spennende, venter litt deler og utstyr via Ebay, før alt klaffer.
Bilder kommer.
Takker, den har akkurat kommet i karet. Skal legge ut bilder senere.
Fikk både korall og kråkebolle i dag.
Blir nok bra, skal se om det kanskje blir å bestille mer fra Imazo neste gang også. Eneste var prisen som var litt stiv.
Oi så morro med kråkebolle i akvariet da! Ante ikke at det gikk an jeg
Finnes de kun til salvann?
Alt går ann. De er noen luringer. De Tar med seg diverse små ting, å bærer rundt på, for å kamuflert seg. Har ikke hørt om kråkebolle i ferskvan, men det er bare å starte med saltvann.
Wow! For en flotting! og den korallen er virkelig fasinerende også
Saltvann er nok noe komplisert for meg enda
Korallen er litt slapp etter reisen fra søtabror. men den har kommet seg.
Skal ta flere bilder senere.

Saltvann er ikke så veldig komplisert, er litt sånn etter hva man ønsker å holde i karet. Myke koraller er enklere en harde og derfor har jeg kun mykiser. Så klart, noen mykiser er vanskeligere enn andre, men det er sånn man leser seg til.
Og fiskene er egentlig ikke noe vanskeligere å holde enn de i ferskvann, bare en del dyrere, men der også alt etter hva man velger. Utstyret er også alt etter hva du ønsker å ha i karet. Det er bare å lese seg opp og spørre på saltvanns forumer, der er det mange som er flinke til å veilede og gi tips. Selv er jeg ganske nybegynner i dette, har kun holdt på i 3-4 år.
Luringen har funnet noe å pynte seg med.. Man kunne lett lagd animert komedie av disse kråkebollene...
Da var forumet oppe igjen.
Har ikke skjedd mye, polyppene på toadstol en har begynt å komme mer og mer ut.
Ny korallen kommer seg.
Måtte også legge ved bilder av mine to flotteste koraller.
Endelig kom den nye sirkulasjons pumpen til saltvannskaret. Slutt på plagsomme sugekopper som slipper taket, stivner og er bare møkk! Magnet!
[External Image]
Mer bilder her
Sugekopp og saltvann syns jeg aldri har gikk hånd i hånd med hverandre. Får håpe magnetene vil fungere bedre.
Til nå fungerer den veldig bra, ikke støy og den sirkulerer veldig bra. En av de gamle sirkulasjons pumpene hadde knekt impeller aksling, så den må byttes. Har fått tak i magnet feste til dem også.
Eneste var med den store, at den tar litt vell stor plass.
Video av mine grønne stjerne polypper ??
Har nå startet et lite forsknings prosjekt, vet ikke helt sikkert hvor lang tid det vil ta, men saken er den, jeg har vært å kjøpt meg en "Black" gul Molly.
Den skal få bo i saltvannskaret! Ja, den skal akklimatiseres og få bo i saltvannskaret. Molly er noen eksepsjonelle alge etere. Så jeg skal tilvenne den sakte til saltvann, vet at noen bare lemper dem rett i vannet, men jeg tenker nok den får sjokk da, så her er det snakk om å være snill og ta det veldig gradvis, og siden jeg har pappa permisjon, så har jeg tid til det når lille-mor sover.
Er ikke helt sikker på hvor høy salinitet justering den tåler om dagen, men starter med drypp fra karet og tar sakte drypp ut fra beholderen, så til slutt har den samme vann i beholderen som i karet.
Molly er ganske hard føre så jeg satser på det går "Bærre lækkert".
God lørdag!
Så var lørdagen her, 1 uke inn i farskaps permisjon, og nå først viser kjærringa meg denne.
[External Image]
Så det er vell bare å starte på nytt.. hehe..

KILDE
Tror jeg skal ta å rydde ut av hele kjelleren, smøre membran over ALLE flater. Sette et stort vindu i gulvet og gjøre hele greia om til et stort akvarium!!
I dag er det 30cm vann i kjelleren og jeg går ikke ned dit å blir mer forkjøla!
Det er 4 grader i vannet.. Brrr..
Årsaken til vannet; Huset stod ferdig 1932, da var det vanlig med brønn i husene her, det går et rør fra huset og opp til myra på baksiden av huset, der har det vært kjørt med traktor og diverse, så røret er mos, i tillegg har det frosset og blitt ødelagt, så hver gang det regner, sildrer det vann inn i kjelleren, opp gjennom den gamle brønnen.
Hm, kjenner det er for leng siden jeg har holdt på med å feilsøke ferskvann.. :P
I går ble jeg ferdig med oppsettet i 128 Literen. Monterte filter og tenkte jeg skulle flytte fiskene over... Men, så bruker jeg å teste pH i begge "beholdere" før jeg gjør sånt!
Jauda, 250L pH 7.3 . 128L pH 9! Her er det noe mystisk. Bruker ro-Vann, så man tenker jo automatisk at det skal ikke være problemer der. Tok ut ALT igjen, testet steinene med eddiksyre, ingen brusing, sanden er biltema, samme som jeg har brukt i alle år.. Neida, det viser seg at noen har sluppet hele boksen med kalkvasser miks i tønna med ro-vann!! Så nå må jeg tømme ut 220L ro-vann, vaske tønna og fylle på nytt, vaske karet, skylle sanden osv. Utrolig irriterende, ikke bare er kalkvasser miks dyrt, men det er farlig i store doser! 500G på 220L hm, nei, ikke bra!
Åååå...."noen" har vært på ferde....huff huff. Det var da godt du oppdaget det før du satte inn fisk Der ser man, enkle målinger redder liv ! Jeg masser jo hele tiden om målinger. og du er ikke borte, du heller. Lurt å følge egne råd, hehe....
Tilfeldig bekjentskap
© HaakonH
Reklame for plussmedlemskap