Meløy saltvannsakvarium. (side 4)

Har en liten anelse om hva som kan ha skjedd, det er nok et uhell.
Hylla som jeg har ting og tang på var også bøyd ned, og på den hylla stod boksen. Her om dagen fant jeg en ukjent katt i kjelleren, siden jeg ikke har katt mer.
Den har sikkert kommet seg inn da jeg hadde vinduet åpent tidligere på dagen.
Ja, målinger er viktig, det kan gjøre ting så mye enklere om man leter etter feil, eller hvis man planlegger.
Eneste fisken jeg sånn delvis vet kan trives med pH 9, ja det må være Etroplus maculatus, og selv for den er vell 9 ganske helt på kanten.

Leste noe i en bok her om dagen, at pH tilvenning av fisk når man kjøpte dem var bortkastet, da dem bruker mndr. og ikke timer på å tilvenne, men saken er vell den at de skal ha en mer "behagelig" overgang. Litt usikker på hva som faktisk stemmer der, men erfaring sier jo at roligere tilpassing gir bedre resultat enn å bare dumpe dem i karet når temperaturen er riktig. Men, er vell like mange meninger der som det er akvarister.
Ja, meningene er selvsagt mange. Ikke godt å si hva som stemmer. MEN, jeg ser til naturen, og der kan jo pH på enkelte lokasjoner forandre seg myei løpet av et døgn eller to. Kanskje til og med mindre. Så dette gjelder ihvertfall for arter som lever i habitat med store årstids- og/eller værsvingninger. Skulle det ta måneder med tilvenning, ville fiskepopulasjonen dø ut. Spørsmålet er om tilvenningsegenskaper er spesifikke for hver art
Ikke sant, men fra pH 7.3 til pH 9, ja det blir et sjokk uansett.
Ser bare pH i saltvannskatene kan svinge fra 8.4 på lyse dagen til 8.1 på mørke natta.
Kjører kalkwasser drypp for å holde mer stabil pH, og det binder Po4 til vannet så det kan lettere skummes ut via skummer.
Satser på det blir overflytting av fisk på mandag, tønna være full av ro-vann igjen i morgen, så har jeg lørdag og søndag å eventuelt tilpasse vannet, så det blir like verdier.
Da var de fleste fiskene kommet seg over i lille karet og det er snart klart til å gjøre den andre 250L om til norsk saltvann.

Er ikke helt ferdig med lille karet, men det kommer seg, litt mer planter kommer i posten snart, og skal hente litt mose i dag.

Dont mind the molly, den skal over i det tropiske saltvannskaret, må bare finne teknikken på å få den vant med saltvann.
Så får vi se om ikke plantene også vil vokse litt.

Er vell bare å støvsuge bunnen, tørke over med blåsprit å begynne å lime støtter til LS..
Fikk en pakke med planter fra Taiwan i dag. 10-12 anubias og alle plante kom på en total pris på 32.-
Jah! Var jo bare det som manglet! Lekkasje på saltvanns karet.. Så nå må jeg "stressflytte" fisk og koraller, det lekker ikke så mye i gangen, men nok til at det minker 2-3 liter om dagen.
#fyllerPå
Har ikke fått ny sand, da febo har glemt å sende den..
Planter
Hei, lurt på hvor du kjøpte planten fra Taiwan, link ?


På forhånd takk

Mvh Terje
Også litt nysgjerrig på hvor du fikk de plantene, og om de har andre planter!

Synd med saltvannskaret ditt, du hadde noen helt flotte bilder der. Hadde jeg ikke vært så kjip og fattig hadde jeg nok prøvd meg på saltvann også haha.

Skal du fikse det lekke karet eller sette opp et annet saltvannskar?
Kjøper fra denne selgeren på eBay

Jeg har et annet akvarie stående, det e helt identisk så jeg bare flytter alt over dit.
Kom ikke opp noen selger på den linken, den bare sendte meg rett til ebay.com haha :-o
Når Molly-fisken er så sprengdrektig at hun tror hun er en Kulefisk! Ja da er det på tide å slippe yngel..
Må da være noe galt med prisene hos selgeren? De selger 8x8cm med fissidens til syv tusen kroner? :P

jeg kjøper en del fra aquaticmagic, de har masse moser og anubias men ikke så mye andre planter dessverre - men billig catappa!
Ja, det var noe stiv pris, sikkert en tastefeil der, men ser også at de selger det for over 10,000,-
Heheh, kanskje de har luktet på noen skikkelig sure sokker..
Hahaha, ja så den jeg også! Jessu. Men kanskje det er fordi de ikke vil skrive at det er tomt ellernoe, så de bare setter en pris ingen vil betale inntil videre.. Håper jeg, hahaha.
Veldig merkelig, tviler også at dem får noe solgt til den prisen.
Handler en del fra aquaticmagic, men ja, de har mest moser.
Men, nå er jeg ganske fornøyd med plantemengden i karet, så tror det blir å konse på Saltvannskaret nå. Der gror det over av alger..
Sitter litt i tenkeboksen her. Siden jeg ikke kan ha sump til saltvannskaret, så slo det meg, jeg hadde en gang i tiden innvendig skummer fra AquaMedic, type stor svart boks som tok halve karet som jeg startet med. Men pumpen på den gikk til helsikke! Så har jeg fortsatt den boksen. Om jeg limer den til karet og bruker den som en plass der jeg kan ha Skummer pumpen, varmekolben og alt annet teknisk utstyr, vil ikke det da se bedre og mer ryddig ut? Vil det ha noe negativ effekt i karet?
(Prøvde å skisse det, men det så ut som jentungen på 9mnd. Hadde lekt med en blyant.. (Tenke tenke)

Årsaken til at jeg ikke kan ha sump, om det blir vann i kjelleren, så vil det komme opp til sumpen, og kjøle ned vannet, og i verste fall vanne ut saltvannet om det kommer INN i sumpen.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap