Innkjøring av filter

Hvor lenge bør ett filter kjøres i ett velfungerend akvarie før det kan flyttes over i ett nyoppsatt akvarie? Kjører det i dag sammen med det filteret som er og skal bli i akvariet som er i full drift.
5-6 uker så er du sikker..
Takk for svar Dinnaz. Får tøyle utålmodigheten litt til da
Husk at den næringen som er tilgjengelig for filterbakteriene bestemmer mengden av bakterier. Det blir altså ikke flere bakterier av å ha to filtre i karet dersom det opprinnelige er stort nok. Dette betyr at du ikke bør sette inn mange fisk (flere enn i det opprinnelige karet) samme dag som du setter det innkjørte filteret inn i det nye karet, heller ikke i det gamle. Bakteriene formerer seg såpass fort at en dag eller to bør være nok.
Har satt det filteret som er i akvariet litt ned, kanskje ikke lurt? Det nye akvariet skal være til yngel.
Hvis du med "satt litt ned" mener at du har redusert vanngjennomstrømmingen, så er det avhengig av belastningen om det er lurt eler ikke.

Om det er for at yngel ikke skal "fyke rundt" så er det nok bra. Avhengig av filtertype også. Noen har lite volum for filtermasse og kompenserer dette med sterk gjennomstrømming, oftest innvendige filtre.

Om du mener satt lenger ned i karet, så er det ok så lenge du passer på at det er bevegelse i vannflaten. det er her oksygenutvekslingen foregår og uten dette, kan vannet bli fattig på oksygen.
Iom at du har et eksisterende akvarium, så kan du jo bare ta guffe fra det innkjørte filteret og skvise over det nye - så har du satt igang det filteret, og det er klart med en gang...
Jeg har ett 180l akvarie og fluval 506 utvendig pumpe. Har satt vanngjennomstrømming litt ned siden jeg satt inn en eheim innvendig pumpe. Grunnen til jeg satt fluvalpumpa litt ned var vel jeg var redd det ble for mye filter. Feil tenkt?
Yngelen er i yngelboks ennå for ellers blir de vel fort tilskudd til flakfor for de store i karet.

Takker for tilbakemeldinger. Lærerikt det.
Det blir aldri for mye filtrering Derimot kan det bli for mye strøm i akvariet for noen arter. Derfor er det ideelt med filter med stor medie-kapasitet og regulerbar gjennomstrømningshastighet. Stor gjennomstrømningshastighet kan ikke kompensere for manglende filtermedier.
Forstår jeg rett om filteret filtrerer like bra om filteret går på min eller max? Må innrømme det høres litt bakvendt ut for meg. Uansett..... har vissr enormt mye og lære. Spennende dette
Det var det jeg prøvde å si noe om i forrige post
Et filter med MYE filtermedier (stort volum) tåler høy gjennomstrømning bedre enn et filter med lite volum. Dette er fordi bakterienes kontakt med vannet er det som bestemmer hvor godt de kan gjøre jobben sin. Fyker vannet alt for fort forbi, får de ikke tid til å ta opp oksygen og avfallsstoffer fra vannet. Særlig kan man merke dette i kar med stor biologisk belastning...da kan et lite feilgrep med f.eks. for mye mating få konsekvenser i form av ammoniakk og nitritt som ikke absorberes godt nok. Resultatet er fare for fiskene.
Takker Siden målinger viser bra verdier så har jeg ikke bommet helt
Tilfeldig bekjentskap
© Trond Gimre
Reklame for plussmedlemskap