Nitritt

Har et 450 liters akvarium som jeg har hatt i ca 3 år nå, så det er godt innkjørt. Kom hjem fra jobb en dag i forrige uke og fant 6 døde fisk, 5 fine l-maller og en algespiser. Fikk jo sjokk, målte vannverdiene og fant ut at jeg hadde nitritnivå på 0, 6 ( JBL test). Begynte med en gang å bytte vann, ca halvparten. Målte igjen dagen etterpå, da var den tilbake på 0. Byttet allikevel ca en tredjedel av vannet. Etter det har jeg målt hver dag, men den er fortsatt på 0 uten flere vannbytter. Nå lurer jeg på hvorfor det plutselig ble så mye nitritt i akvariumet? Jeg la merke til dagen før fiskene døde at det var litt dårlig sirkulasjon i filteret, kan det være grunnen? Jeg har ikke gjort noe med filteret da det ser ut til å fungere normalt igjen.
Kan være flere grunner :
Filteret opererer på grensen av sin kapasitet (for lite filter og/eller for mye fisk).
En fisk har blitt liggende død i akvariet.
For mye mating og/eller for lite slamsuging.
Filteret er tettet til av grums.
Et eller annet biologisk eller giftig har blitt puttet i karet.
For lite oksygen i vannet har desimert filterbakteriene.

Så første spørsmål blir hva slags rutiner du har for vannbytter, slamsuging og rens av filter ? Og hva slags filter er det du bruker ?
Ser du har hatt mye fiskedød i tidligere tråder, så et eller annet er det som ikke stemmer hos deg.
Det kan være lurt å åpne filteret og ta en rens nå, hvis det likevel er lenge siden sist. Når du har sett at det har prestert dårlig og sirkulasjonen ble svekket, så er det på tide og ta en kikk og rense litt. Mye slam og bøss i filteret hemmer sirkulasjonen gjennom filtermediene, og det er ikke bra for filterbakteriene om det blir for svakt heller. Hele akvariets volum bør gjennom filteret to ganger pr time. Det er bra for filterbakteriene. Mange har mer enn det, men det er ikke nødvendig. Går vannet FOR fort gjennom filteret, får bare filterbakteriene dårligere tid på seg til å rense vannet biologisk. Så det er ikke sånn at jo fortere, jo bedre, faktisk ikke.
Tilfeldig bekjentskap
© Daniel Konn-Vetterlein
Reklame for plussmedlemskap