Problem med brunalger på planter og ancistrus som dør.

Akvariet er nå 3 - 4 mnd gammelt. Har igrunn ikke hatt kjempe problem med brunalger før nå. Alle plantene mine blir dekt av disse brun algene. Når jeg gnikker på bladene forsvinner dette.

Har hatt 4 ancistrus oppi der. Den første døde noen dager etter. Den andre varte litt lenger men så døde den å. De to kan ha dødd fordi jeg brukte akvariesalt siden tetraene mine begynte å få hvitprikken. Fant jo ut i ettertid at ancistrus ikke tåler dette så godt. Sluttet med dette og ventet ca en mnd før jeg kjøpte nye. Denne gang trodde jeg det ville gå bra og kjøpte to siden algene begynte å komme.

Den ene har bare forsvunnet og den andre døde. Men de varte lenger enn de to andre.

Har fått høre at kanskje jeg har for mye kobber i vannet mitt og at dette kan være årsaken til alger og døde maller. Pansermallene mine har overlevd fra dag en. Men de tar jo ikke alger.

Akvariet er 54l har en Eheim filter pumpe. Vannet ligger alltid på 25 grader. Vannbytte skjer 1 gang i uka hvor jeg tar ca 10 % Har plante næring i grusen. Mange div planter oppi der. Mest spiralis. Røtter og14 fisker som bor oppi der.

Hva ville dere anbefale. Har snakket med dyrebutikken. De anbefaler testing av kobber. Har hatt problemer med for lav ph og lav gh de siste ukene også.
For det første, har du målt ammoniakk og nitritt ?

For det andre, å bytte 10% hver uke er for lite. Du bør bytte minst 1/3 av vannet. Hvis du mistenker kobber (noe jeg ikke tror særlig på), så bør du bruke vanntilberedningsmiddel når du bytter vann. For eksempel Aquasafe eller Seachem Prime (best). Har du vann fra offentlig kilde/vannverk, eller brønnvann ? Vannverkene har lave grenseverdier for kobber. Hva slags næring er det du har i grusen...noen av disse kan det være relativt mye kobber i.

Alger er vanlig i nyoppstartede kar, også brunalger. De blir som regel borte av seg selv. Det hadde vært flott med et bilde eller tre, så vi kan kan se om det faktsik er brunalger du har. "Ekte" brunalger setter seg som regel i flekker på glasset og bunnlaget. De kan tyde på manglende vannbytter med mye oppløste silikater, i kombinasjon med dårlig lys og oksygentilførsel.
Har full tetra test kit. No nivået er trygt. Er bare ph og gh jeg sliter med siden nivåene har vært litt lave de siste ukene.

Bruker aqua safe. Får vann fra offentlig kilde.

Jeg personlig mener det kan komme av for dårlig lys. Siden plantene også sliter litt med å vokse. Eheim pumpa blåser oksygen ned i vannet så oksygen er det greit med.

Men siden de snakket om kobber i dyrebutikken, med tanke på at Ancistrusene ikke tåler akvariumet mitt. Så ville jeg høre litt om hva dere andre mente.

Disse algene har ikke lagt seg på grusen eller glasset. Er nøye med å ta glasset innvendig ved hvert vannbytte. De angriper bare plantene. Legger seg et brunt belegg på bladene som er lett å gni av
Skaff deg snegler som spiser alger, tiger, sebra hårsnegler, antennesnegler og epler spiser alger...jeg har også slike brune på noen planter og sneglene spiser det av...jeg har disse for salg inne på rubrikk...sikker på det vil hjelpe deg
Ok prøve det skal sjekke rubrikken din
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap