Lysarmatur til 52 l

Hei.
Jeg har en wromak 52l (h35, d30, b50 cm).
For øyeblikket har jeg en "lampe" med en vanlig 40w pære. Dette er jo ikke helt ideelt for et akvarie. Sånn som det er nå så kommer det hele tiden litt mer alger på plantene mine og roten som utgjør innredningen. Har ikke vært ekstremt flink til å vedlikeholde med gjevne vannbytter for tiden "mye stress med eksamener", men kan det hjelpe i forrhold til alger med riktig lys. Har ellers overdimensjonert filtrering og har ikke noe problemer med vannverdier, men kunne vært flinkere med rutine.

Er det noen som har tips på et armatur som ser fint ut og passer på bredden 50cm
Jeg er vel helst ute etter LED. Har sett på et led armatur som ser ideelt ut "aqualighter", men tror 30 cm blir for kort og 60 cm for langt til å stå på kanten når akvariet er 50 cm.

Plantene er 3 anubias batteri nana og har kun moderat lysbehov. Har ikke noen umiddelbare planer om mer planter da jeg liker akvarier som ser litt minimalistisk innredet ut

Legger ved noen bilder. Ser jo ikke veldig fin ut den lampen jeg har.
Nei, en vanlig pære er langt fra ideelt til akvarium. Det er alt for lav lystemperatur, og den utvikler mye varme. Kanskje denne kunne være noe ? Den butikken er veldig grei å handle fra, og du kan bare skrive til dem på engelsk hvis det er noe du lurer på.

Ellers syns jeg nok "minimalistisk" er tatt litt vel langt her...må jo tenke på de levende vesenene som lever der også. De trenger planter å gjemme seg i. Og planter er med på å bruke opp avfallsstoffer i vannet. Men manglende vannbytter og slamsuging fører til mye oppsamlete biologiske forbindelser som er namnam for alger.
Hei.

Den var fin den lampen du linket til der
Når du sier det så er det kanskje litt vel minimalistisk ja. Skal en tur til Webzoo om en ukes tid, så da kan jeg se etter noen flere røtter å ha oppi. To av anubiasene er store nok til å kunne deles og når jeg ordner bedre lys så kanskje de vokser til litt mer.

De har jo allerede vokst til fra et veldig oppspist utgangspunkt.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap