Discus

Hei, har hatt diskusen min nå en uke i et bb kar, med mer enn nok filtreing, det som bekymrer meg er tilstanden på fisken. Bytter 10% vann hver dag, mater med oksehjerte, discus grandulat og noe mygglaever. Dem virker helt totalt uinterresert. Alle vann verdier er bra.
De er mørke i fargene pg holder seg i et hjørne. Har oppservert at når lyset er av kommer dem fram å plukke rester fra bunnen, heiv oppi 4stk 2cm ancistrus som kan hjelpe til å rydde litt så ikke allt maten muggner. Hva gjør jeg glat?

De er folkka sammen i et hjørne puster en del og mørke i fargene. 5cm fisk som jeg liksom prøver å fore opp her.
Det er nesten umulig å svare på.

Men jeg tror et viktig spørsmål blir :
Hvor mange 5 cm fisk har du?
Det er vell stor sjanse for at feilen ligger der.
6 stk 5 cm discus har vanskligheter for å trives, og ikke minst vokse seg store da det er liten kamp om maten.

5 cm er ganske lite.

Hvor mange av den størrelsen man bør ha sammen varrierer med flax, vær og vind, men jeg ville ikke prøvet på noe under 12-15 stk i den størrelsen(helst mer).

Hvis du har muligheter til å skaffe noen fler, ville jeg gjort det.
Så får du heller selge unna når du ikke har plass lenger.
Prøv å dempe belysningen eller ha oppi noen flyteplante eller annet som skjermer dem litt.
Ganske intr. Jeg har 720l med innvendig bakgrunn. Vi har tenkt på 10-12 stk på samme str. Blir det for lite da? Har i grunn tenkt og ha inn annen fisk i tillegg.
Kjøper du fisk i den størrelsen, bør prioriteten være å fore dem opp slik at de blir flotte.
Fore opp 5 cm discus i 720 liter med annen fisk ville jeg styrt langt unna.

Fisk på den størrelse trenger MASSE foring 4-5 ganger om dagen og masse nytt vann hver eneste dag.

112-160-250L med 15-20 fisk eller mer er et godt utgangspunkt.
Går fint ann å bruke 112 litern til de er 7-8 cm så ville jeg brukt 250L til videre foring.
Under veis, ville jeg luka ut noen etter som de vokser, men det er viktig at det er kamp om maten. også høyere temperatur enn voksen discus trenger de for at de skal spise godt (31-32 grader) da dette øker metabolismen.

Hvis et kjedelig barbunn akvarie (altså uten sand, planter og pynt) virker avskrekkende, ser det faktisk ganske flott ut med et slikt akvarie med en fin red moor rot som blikkfang med mange små discus. Så kan man etterhvert som fisken vokser stelle til som man vil.

Har satt opp tempen fra. 27 til 30 og slått av lyset. Har bare lys på i rommet.
Da virker dem mye mer glade og svømmer rundt. Dette er et bb kar.

Har prøvd å ta ut det ene røret i armaturen men da vil ikke det andre tenne, dette er et juwel armatur
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap