Hjelp til fiskevalg

Hei

Holder på å kjøre inn akvariet igjen og nå sitter me å ser på fisk.

Me tenker me skal ha guppy, 2 hanner og 3-4 hoer.
Så vil me ha fembåndsbarbe også, leser at denne ikkje er finnenapper slik som andre barber. Noen som har erfaring her med tanke på å sette disse i kar med guppyer?
Me ønsker også å ha noen sterbas pansermalle, men har ikkje sand i akvariet. Har en ganske finkornet grus, vil dette gå bra, eller må eg berre kutte pansermallen? Og kor mangen bør eg ha?

Er det nokon som har innspill på ein slik sammensetning?

Eventuelt andre alternativer me kan ha i eit 60l akvarium? Alle innspill tas imot med takk!
Hvor stort er akvariet ditt, og hva slags vannverdier har du i krana ?
Prinsipielt er ikke barber noen god løsning sammen med guppy, men mulig det kan fungere hvis begge artene lever "på kanten" av sine foretrukne vannverdier.

Vil ikke anbefale pansermaller på grus, de har et iboende instinkt til å rote i bunnlaget sile sand gjennom gjellene, og bør få forhold som tillater det, etter min mening.
akvariet er 60l

er usikker på vannverdiene, hadde tenkt å høyre med betjeningen i dyrebutikken. Men det eg har funnet av div. søk er at Ph ligger på ca. 7.5 med et bløttvann med Gh på rundt 4.

Då må nok pansermallene sløyfes i dette karet...
Anbefaler at du skaffer deg dråpetester (JBL) selv...uten dette er det svært vanskelig å kjøre inn akvariet skikkelig og vite når det er klart. Og innkjøring tar jo sin tid, regn med minst 5 uker hvis du ikke kan få filtergrums fra noen med et friskt og fungerende kar.
Satte det opp i midten av nov. å kjøper fisk når me kjem heim etter jul, så rekner med det skal gå bra med innkjøringa.
Får se om eg ikkje må kjøpe dråpetester og, kor lenge held desse? har nokre rester som eg brukte i 2012, kan desse nyttast ennå, eller går di ut på dato? har blitt oppbevart kaldt og mørkt.
Hva kjører du inn karet med ?

Det skal være datostempel på dråpetestene, men tror ikke jeg ville brukt tester som har stått i 2 år.
Det bare tusler og går...
Har oppi planter og slikt... har også oppi litt tørfor i ny og ne. Så tenkte eg å tilsetta litt og litt fisk med en ukes tid mellomrom. Dette har virket for meg før. I forbindelse med at me skal vekk i jula, så passar det ikkje med salmimetoden vil eg tru?

Får se etter
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap