Utvendig filter. pumpestørrelse i forhold til akvarievolum

Hei, har en invendig pumpe i ett 125 liters akvarie. Diverse maller, noen øksefisk, slørhaler, siamesiske algespisere og verdens mest sosiale skalare (kommer og hilser hver gang jeg snur meg og ser på akvariet.

Pumpen lager nå stygge lyder, og jeg tenker det er best å bytte den ut før den tar kveld. Har fått det for meg at en utvendig pumpe er bedre enn en invendig, så det er det jeg har tenkt å gå for.

Men, skal jeg kjøpe en pumpe for akvarier opp til (ca) 150 liter, eller skal jeg gå for en som er hakket større, f.eks. en for opp til (ca) 250 liter?
Ikke se så mye på hvor stort kar et filter er anbefalt for. Se på pumpekapasitet. Trekk fra 25%, som er det som blir borte når du putter filtermedier i bøtta. Tallet du får bør være minst 3-4 ganger akvariets volum per time.
OK, så for mitt 125 liters akvarium ser jeg etter en pumpe med kapasitet på ca 5 - 600 liter/time?
Jeg ville sagt 700 liter. De fleste utvendige filter er det jo også mulig å strupe ned hvis strømmen skulle bli et problem. Kjøp et filter på ca.700l, med størst mulig filtervolum. Jo mer filtervolum, jo bedre plass til gode filtermedier...og desto bedre filtrering.
Vær også obs på hvordan du bestykker filteret, maximum mekanisk filtrering før vannet når biologiske filtermedier.
Tilfeldig bekjentskap
© Holger Lockertsen
Reklame for plussmedlemskap