Vannbytte hver dag, fortsatt høye verdier

Hei jeg er relativt ny her på forumet, dvs jeg har lest opp og ned i mente de siste 2-3 ukene, og har lært masse alt. Et flott forum.

For 4 uker siden fikk jeg et 60 liters akvarium av naboen, i flytteprossessen tømte han hele karret for vann, og da vi gikk igjennom rutiner skyldte han filtrene in springen.

Videre fikk jeg beskjed om at jeg skulle skylle filtrene i springen ca en gang i måneden, og vannbytte med slamsuging en gang hver 1 1/2 måned.

Jeg fant dette forumet ca 1 uke etter at jeg fikk akvariumet da jeg syntes at fiskene lå og vaket i overflaten mye og corydorasene var lite aktive.

Jeg skjønte fort at bakteriefloraen i karret jeg hadde muligens hadde fått seg en knekk, så jeg begynte å skifte 30% vann hver dag. I tillegg kjøpte jeg noen vanntester (dråper) PH, NO2 og NO3.

Fiskene sluttet å ligge å vake i overflaten og corydorasene ble aktive og virket glade igjen. Jeg byttet ut to av 3 filtersvamper i filteret siden de var sorte og jeg hadde lest at kullfilter kunne gjøre større skade enn nytte etter kort tid. I tillegg til det byttet jeg bunnlaget fra grov grus til biltemasand, da jeg hadde lest at denne sanden var den beste for bartene til Corydorasene.

Nytt filter ble også kjøpt og innstallert sammen med det gamle filteret, etter at jeg hadde krystet de gamle (og relativt nye) i en bøtte og latt den nye pumpen gå i bøtta til vannet var klart. Nå har jeg to pumper gående sammen i karret da jeg ikke har turt å fjerne det gamle enda, jeg har hatt de gående sammen i ca 2 uker nå.

Da jeg fikk karret var det ingen levende planter i det, så jeg kjøpte 4 planter også.

Etter mitt siste besøk på dyrebutikken i et forsøk på å få kjøpt NH3/NH4 dråpetester, forteller han bak disken meg at jeg ikke må finne på å skifte vann så ofte, jeg har skiftet hver dag etter at jeg oppdaget fiskene vake, og siden det har blitt gjort så mye endringer i karret på så kort tid hadde jeg tenkt å skifte 30% vann hver dag i 8 ukers tid så filteret fikk tid til å gå seg til igjen. Han sier at jeg ødelegger balansen i karret og at jeg må slutte å bytte vann umiddel bart.

Etter to dager syntes jeg at jeg ser forskjell på Corydorasene igjen, de ligger og puster tungt liksom på bunn, og Ottoene gjør det samme. Jeg tester for Nitritt og Nitrat og får null utslag på nitritt men ganske høyt på nitrat et sted mellom 25 og 50 mg/l, det er tetra tester.

Jeg bytter først 30% av vannet, og tar en ny test. Noe lavere nå, men fortsatt ikke nede i 12,5. Jeg bytter igjen 30% på kvelden.
Dagen etter måler jeg høyt igjen mellom 25 og 50, og bytter 30% og måler etter ca 15 min, fortsatt høyt så jeg bytter nye 30%. Nytt vannbytte igjen en gang igår og den er et sted mellom 12,5 og 25.

Så kommer mitt spørsmål, jeg beklager så langt innlegg forsøkte å gjøre det kort.

Om jeg ikke får utslag på nitritt så funker vel filtrene? Men hvorfor så høyt nitrat selv ved daglig vannbytte? Har jeg kanskje for mye fisk?

Fisker jeg har:

- 8 Panda Corydoras
- 7 Guppy
- 2 Otto
- 2 siamesiske algespisere
- 2 sugemaller
- 1 platy

Mer info som kan være nyttig:

Jeg forer to ganger om dagen. På morgenen flakfor, og litt Tetra Cichild mini granules.
På kvelden Tetra Wafere mx - 3 4 stykker. Tre fire kvelder i uka legger jeg i tillegg i 1 tetra pleco tablett. Og en til to ganger i uka forer jeg med litt mygglarver eller Artemina. Ca to ganger i uken får de 3 moste erter.

Etter de høye nitratverdiene har jeg bare foret annenhver dag og myyye mindre.

Håper noen kan hjelpe meg.

Hva slags merke er testene dine ? Har du Tetra-tester, er oppløsningen såpass dårlig at du kan ha nitritt og testen viser det ikke.

Du har stor belastning i det lille karet, så jeg forundres ikke over at det er litt problemer. Det opprinnelige filteret har tydeligvis tørket ut under flyttingen...det skal dessuten IKKE skylles i springen, men i akvarievann. Også feil å bytte så mye filtermedier på en gang. Det kan være den svarte matten bare var svart blåfilter, og ikke kullfilter...jeg vet ikke hvilke filtre du har.

Du har gjordt helt riktig med å bytte vann ! For all del, lær deg like godt først som sist å ikke stole på folka i dyrebutikken. Du har jo et helt nytt kar, og ingen "balanse" å ødelegge. Når karet er oppegående, er det bare bra å bytte 1/3 vann hver uke. Men filteret behøver ikke røres før du ser at sirkulasjonen blir merkbart dårligere. Og det skal som sagt krystes/ristes forsiktig, i akvarievann.

Hvis du ikke får nitrat ned til under 20, er det nok fordi du har mye biologisk avfall i karet. Dette skaper både ammoniakk, nitritt og nitrat. Det vil gå nedover etter hvert, hvis du slamsuger godt og får orden på filteret. Men nitrat alene er ingen grunn til panikk, så lenge det ikke blir altfor mye over 20ppm. Hjelpen mot nitrat er mer hurtigvoksende planter ! De forbruker nitrat og fosfat og hjelper til med nitrogensyklusen i karet.
Silver shaded
Tusen takk for raskt svar

Ja jeg har Tetratester.

Hvor mange fisker bør jeg ha?
Bør jeg ha flere planter?
Jeg har to hurtigvoksende, den ene heter vasspest og den andre heter Limnophila sessiliflora. Også har jeg to sakte voksende Anubias barteri var. nana
Jeg har ikke villet sett inn noen fler så Panda panser-mallene får litt plass og bevege seg og barte seg på


Jeg har nå to pumer/filtere som går samtidig det ene fulgte med akvariet så det vet jeg ikke hva heter, tror det er en juwel pumpe, men syntes ikke den lagde nok bevegelse i vannet så jeg kjøpte en ny. Satte inn et Eheim Puckup 160 filter.
Når disse to er oppe og går igjen vil de klare å holde unna med så mye fisk i karret tror du? Er det greit å la begge gå samtidig til den ene "tar kvelden", eller kan det blir for mye bevegelse i vannet?

Da fortsetter jeg å skifte vann hver dag, til verdiene går ned. Holder det med en gang selv om verdiene fortsatt ikke er nede på 12,5?

Skal få bestilt meg JBL tester så jeg har det som viser mest nøyaktig.


Du bør ihvertfall ikke ha flere fisker.
Anubias er sentvoksende planter som ikke bruker mye næring. DE to andre er fine som forbrukere av overskuddsnæring. Og vasspest er i tillegg en plante som er fin fordi den lager desinfiserende type stoffer. Og som sagt er det absolutt å anbefale å ha fler hurtigvoksende planter hvis du har problemer med nitrat-verdien. Så ja, du bør ha flere ! Plant dem i grupper langs kantene, så blir det nok av lekeplass til coryene.

Bare la begge filtrene gå sammen, du. Du merker på fiskene om det er for mye strøm. Strøm er greit nok, så lenge det fins noen rolige tilfluksteder bak f.eks. røtter eller steiner som bryter opp strømmen.

Som allerede sagt, ikke bekymre deg altfor mye nitrat-verdien. Nitrat skader ikke fiskene så lenge det ikke er mye over 20ppm. Ikke noen spesiell grunn til at den verdien må være under 12.5 ! Det er mye viktigere å holde øye med ammoniakk og nitritt. Men slamsuging er viktig, for innvendige filter er ikke alltid like gode på å fjerne 'grums' og slikt avfall. Med flere hurtigvoksende planter og litt tålmodighet retter nok ting seg til etter hvert. Og JBL dråpetester er en god ide
Tilfeldig bekjentskap
© Geir Kristiansen
Reklame for plussmedlemskap