Forsvarlig sammensetning?

Jeg tar denne her, siden jeg stadig opplever at jeg har bomma på "selvfølgeligheter" og beregninger:

Forsøker å omrokere meg frem til en fornuftig fordeling av fisk mellom to akvarier. Siste i en lang rekke er at jeg vurderer å flytte 3 velvoksne SAE fra 180-liters til 450-literskaret. 450-literskaret har nå:

11 Kileplettrasbora
11 serpatetra
2 scalarehunner
2 black molly
4 otto
8 kuhliål
3 golden nugget
4 hypancistrus contradens
4 ancistrus + en god del små kids.

Akvariet er høyt (75 cm). Utvendig og innvendig pumpe. Blir det for mye med de tre glupske siameserne også her? Er det noen variabler jeg overser? Takknemlig for alle innspill!
Tja, det er ganske høy belastning i det karet, med så mange store maller. Egentlig vil jeg si det er fullt. Lurer også på hva i all verden mollyene fjør i et kar med fisker som stort sett vil ha surt vann ?
De kom med i et mallekjøp fra privatperson, som ørsmå babyer. Godt voksne nå. PH litt høy, dvs 7.0.

Litt høy belastning, ja? Kjøper nok den, selv om jeg håpte på annet svar, for det virker som 180 liter er i minste laget for dem, og de plager hannscalaren i det akvariet en god del.
Eldre SAE er noe noen møkkafisker...aggressive, sære og sure.
Hei,

Fiskesammensetningen her er eksempel på at det er lurt å lese seg litt opp FØR beboerne anskaffes. Bare for å ta ett eksempel: rasbora og tetra passer ikke bra sammen med black molly. For å ha et godt liv trenger de vidt forskjellige vannverdier.

Stephan
Stephan Sandemose
Hei, Fiskesammensetningen her er eksempel på at det er lurt å lese seg litt opp FØR beboerne anskaffes. Bare for å ta ett eksempel: rasbora og tetra passer ikke bra sammen med black molly. For å ha et godt liv trenger de vidt forskjellige vannverdier. Stephan


Hei! Leste du det over? Mollyene kom altså med i en bøtte maller kjøpt privat, som nyfødte babyer som har vokst opp med PH 7.0 hos meg. Som altså er PHen i akvariet. De er halvannet år gamle nå.

Så dette er altså komplett uansvarlig, og viktigere å svare på enn spørsmålet jeg stilte. Ville du hevet mollybabyene i dass når du overtok dem, du? Eventuelt prøvd å gi dem bort som nyfødte, eller kanskje latt dem bli litt større, se at de trivdes, og så gitt dem bort? Er det umulig for black molly å trives på PH 7.0? Er det umulig for tetraer?
Det er forskjell på å trives og å overleve. For oss som står på utsiden av glasset og ikke kan kommunisere med dem som er på innsiden, kan det være vanskelig å vite hva som er hva.

Ellers er utblåsningen ditt ikke egnet til å invitere til svar neste gang du trenger det.


For øvrig mener jeg at Dagbladet og VG skal leve så lenge de har lesere og at det er dumt å ville sensurere (legge ned) aviser man ikke liker.
Vel, utblåsningen min var myntet på en som følte det var på sin plass å irettesette fremfor å svare, selv om jeg hadde forklart grunnen til at jeg hadde mollyer over. Og Dagbladet og VG har ikke livets rett i nåværende form, de er egnet til å fordumme befolkningen mer enn å berike den. Men å sensurere noen kommer selvfølgelig ikke på tale, det får bli opp til avisene å utslette seg selv ved å fortsette i samme tralten.

Du har selvfølgelig rett i at det er vanskelig å vurdere trivsel. Det er lettere å vurdere van(n)trivsel. Kanskje trives de ikke særlig godt tross vannverdier som er innenfor de anbefalte for samtlige fisker i akvariet. Har du noe innspill angående å overføre 3 SAE til dette akvariet? Er du enig i at det er mer enn fullt nok som det er? Absolutt ikke for å betvile Silvershaded, men jeg oppfattet det som at det kunne være i grenseland.
Sigmund - ex 530
Det er forskjell på å trives og å overleve. For oss som står på utsiden av glasset og ikke kan kommunisere med dem som er på innsiden, kan det være vanskelig å vite hva som er hva. Ellers er utblåsningen ditt ikke egnet til å invitere til svar neste gang du trenger det. For øvrig mener jeg at Dagbladet og VG skal leve så lenge de har lesere og at det er dumt å ville sensurere (legge ned) aviser man ikke liker.


Støtter du forøvrig at nybegynnerinnlegg besvares slik her inne? Her dreide det seg jo ikke akkurat om en stor gullfisk i et kjøkkenglass eller noe... Igjen - ingen av fiskene er utenfor anbefalte vannverdier så vidt jeg kan se, hvilket gjør Stephan Sandemoses innlegg temmelig unødvendig og nokså nedlatende/ufint. Slik jeg leser det. Forklar meg gjerne hva jeg misoppfattet her.
Årsaken til at jeg mener det er fullt, er ikke bare fiskemengden i seg selv. Det har også noe å gjøre med mulige problemer med akkurat eldre SAE. De kan som sagt være bøllete, og det er ikke ideelt.
Men det er naturligvis DIN avgjørelse. Jeg gikk bare ut fra at du ønsket synspnnkter, siden du spurte.

Ellers var svaret angående mollyene greit nok. Ikke min sak å påstå at du må kvitte deg med dem.
SilverShaded
Årsaken til at jeg mener det er fullt, er ikke bare fiskemengden i seg selv. Det har også noe å gjøre med mulige problemer med akkurat eldre SAE. De kan som sagt være bøllete, og det er ikke ideelt.


Skjønner. De er ikke fryktelig bøllete, men bøllete nok til at scalarehannen virker stressa og blek mye av tiden på tross av saklige vannverdier og omgivelser ellers. Tenkte at det kanskje ville gå bedre i et 450-literskar, tross mange fisk der. De er jo ganske store, SAE-ene, så kanskje bøllingen kommer av for lite svømmeplass? Dvs at den er litt utilsiktet?
Kanskje scalarene ville likt seg bedre i litt lavere pH. Og nettopp scalarene kan bli stresset av SAE-oppførsel...de trives med rolige fisker. Og du ser det jo selv, tydeligvis.

Tror egentlig ikke at større plass vil forandre så mye på hvordan SAE oppfører seg i dette tilfellet. Jeg har opplevd noenlunde det samme med dem.
Den er god, da forblir ting som de er. Skulle ønske jeg kunne gitt dem bort, egentlig, men det slår så innmari dårlig an i heimen. Det blir jo nesten snørr og tårer av å gi bort lass på lass av ancistruser når de begynner å få størrelse, hver gang. Skal se på muligheter for å senke PH.
SilverShaded
Kanskje scalarene ville likt seg bedre i litt lavere pH. Og nettopp scalarene kan bli stresset av SAE-oppførsel...de trives med rolige fisker. Og du ser det jo selv, tydeligvis. Tror egentlig ikke at større plass vil forandre så mye på hvordan SAE oppfører seg i dette tilfellet. Jeg har opplevd noenlunde det samme med dem.


Har du forresten noe innspill angående dette med vannverdier? Så vidt jeg kan se, er de alle innenfor oppgitt skala her på Akvaforum. Nedre sjiktet for mollyene, som jo i utgangspunktet ikke skulle vært i akvariet, men greit innenfor for resten. Trodde jeg, da. Men det kan virke som det er noe jeg ikke har skjønt her?
Og hva er de faktiske vannverdiene, da ?
Skrev til å begynne med at PH er 7.0. GH og KH er begge temmelig lave, og her ser jeg at det skurrer litt for black molly - GH er bare om lag 7.
GH/pH ligger i grenseland for både serpatetra, kuhli-ål og scalare på den ene siden, og molly på den andre siden. Molly er omtrent utenfor, faktisk. Du får trekke dine egne konklusjoner...er det verdt å holde mesteparten av fiskene "på kanten" på grunn av to mollyer..? Min erfaring er slike på-grensen og "innafor"-opplegg ikke så vellykket, siden ingen har det ideelt.
Spørsmålet er om du er i stand til å skape bedre forhold for resten av fiskene hvis du fjerner mollyene, dvs. lavere pH og GH.

Edit : Dette er en avsporing fra temaet, egentlig...det var ikke min mening.
SilverShaded
GH/pH ligger i grenseland for både serpatetra, kuhli-ål og scalare på den ene siden, og molly på den andre siden. Molly er omtrent utenfor, faktisk. Du får trekke dine egne konklusjoner...er det verdt å holde mesteparten av fiskene "på kanten" på grunn av to mollyer..? Min erfaring er slike på-grensen og "innafor"-opplegg ikke så vellykket, siden ingen har det ideelt. Spørsmålet er om du er i stand til å skape bedre forhold for resten av fiskene hvis du fjerner mollyene, dvs. lavere pH og GH.


Det er egentlig litt tilfeldig at verdiene havnet der - jeg startet med springvannet mitt, og kjøpte fisk ut ifra verdiene. Men GH later til å ha steget en del, det var lenge siden sist jeg målte akkurat den.

Men angående PH og GH som er så vidt innenfor grensen - vil fiskene alltid ha verdiene "midt på spekteret"? Eller er de i naturen å finne over hele spekteret?
Trix
Men angående PH og GH som er så vidt innenfor grensen - vil fiskene alltid ha verdiene "midt på spekteret"? Eller er de i naturen å finne over hele spekteret?


Saken er heller den at vannverdiene varierer noe gjennom årstidene. Det vil si at i kortere perioder kan de gå i vann som er i grenseland både på over- og under-siden av middelverdiene. De er ikke like happy med grenseverdier på konstant basis. Vi burde egentlig være flinkere når det gjelder å variere litt...men bedre å konstant kjøre 'safe' på midten enn på grenseverdier. Dette er ihvertfall min personlige mening. Og jeg kan ikke råde noen ut fra annet enn egen kunnskap/erfaring. Men enhver akvarist må ta ansvar selv for egne valg
Tilfeldig bekjentskap
© Tina Arntsen
Reklame for plussmedlemskap