Syk kampfisk

Jeg har en kampfisk som i de siste dagene har vært sløv og oppført seg merkelig, som for eksempel ligge opp-ned i akvarie. Til tross for dette har den klart å få i seg mat ved fôring, frem til idag. Den holder til i et 120-liters selskapsakvarium, og jeg har hatt den siden mars i år. I dag oppdaget jeg at den hadde hvite prikker på hodet. Når jeg såg nærmere på den så så det ut som at det var løse skjell. Dagen før den ble syk ble tre kileflekkrasbora flyttet over til akvariet fra et annet akvarie. Disse kileflekkrasboraene var nylig anskaffet, men en etter en døde, så i forsøk på å redde de resterende, ble de tre kileflekkrasborane flyttet over til 120-liters akvariet. Samme dag døde alle tre, og jeg oppdaget at kampfisker spiste av den ene kileflekkrasboraen før jeg fikk tatt den døde ut. Jeg lurer på om dette kan ha sammenheng i at kampfisken har blitt syk? Ingen av kileflekkrasboraene hadde samme sympomer eller oppførsel som kampfisken har nå, men kampfisken ble syk allerede dagen etter dette. Jeg lurer også på hvilken sykdom kampisken kan ha, og hva jeg kan gjøre for å redde den? Bildene jeg har lagt til er ikke særlig tydelige, men som sagt ser det mer ut som det er skjellene som er i ferd med å falle av, enn at det er et belegg på hodet.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap