Hjelp hvor får eg tak i lysrør til jebo akvarium?
Eg har et Jebo New R 362 95l. Er de noen som vet henne eg kan få tak i lys rørene til de eller de er noen som he de slengende hjemme til mg ? De er jo veldig spesielle mål på lyse De er t8 578mm 10000k så har eg 20w dr nå men må eg ha 20w igjen å hva står egentlig 10000k for? Ser på amazon.com at de he noen lys men de er fra 20000k og oppover. Hva e best i et 90 l kar?
Postet 22.12.14 kl 04:26
Det er vanlig T8, så du trenger ikke dem som er merket med JEBO.
Men, Webzoo og Aquamanias har lysrør, for å nevne noen.
20W, blir etter lengden på røret. og K står for kelvin, lys temperaturen, fargen på lyset. Noen planter krever mer kelvin andre er ikke så nøye på det. Så du må se an hvilke planter du har. NB! husk å bytt tenneren sammtidig.
Men, Webzoo og Aquamanias har lysrør, for å nevne noen.
20W, blir etter lengden på røret. og K står for kelvin, lys temperaturen, fargen på lyset. Noen planter krever mer kelvin andre er ikke så nøye på det. Så du må se an hvilke planter du har. NB! husk å bytt tenneren sammtidig.
Postet 22.12.14 kl 08:55
Dette kan du ikke regne med å finne i kjede-dyrebutikker, vil jeg tro. Men du kan bestille det fra Dahl's Dyrerike.
Som du ser, er dette røret på 7200K. Dette er lys som tilsvarer dagslys/sol, og er det som er best for ferskvannsplanter. Høyere kelvin-verdi er mere egnet til saltvannskar, passende til koraller og andre levende vesener i saltvann.
Kelvin-verdien er et mål for fargetemperaturen på synlig lys. Det defineres som den temperatur et ideelt svart legeme må varmes opp til for å avgi lys som matcher lyskildens. Lys over 5000K kalles gjerne kaldt lys og ser "hvitt" ut. Fargespekteret inneholder mer blått jo høyere opp man kommer på skalaen. Vanlige glødepærer har lys med mye lavere fargetemperatur, og inneholder masse rødt og gult (varmt lys).
Edit : Når det gjelder ulike planters lyskrav i ferskvann, går ikke dette på K-verdi men på PAR ("styrke"/mengde) på lyset.
Tror heller ikke du finner 20W rør som passer hos Webzoo og Aquamanias.
Som du ser, er dette røret på 7200K. Dette er lys som tilsvarer dagslys/sol, og er det som er best for ferskvannsplanter. Høyere kelvin-verdi er mere egnet til saltvannskar, passende til koraller og andre levende vesener i saltvann.
Kelvin-verdien er et mål for fargetemperaturen på synlig lys. Det defineres som den temperatur et ideelt svart legeme må varmes opp til for å avgi lys som matcher lyskildens. Lys over 5000K kalles gjerne kaldt lys og ser "hvitt" ut. Fargespekteret inneholder mer blått jo høyere opp man kommer på skalaen. Vanlige glødepærer har lys med mye lavere fargetemperatur, og inneholder masse rødt og gult (varmt lys).
Edit : Når det gjelder ulike planters lyskrav i ferskvann, går ikke dette på K-verdi men på PAR ("styrke"/mengde) på lyset.
Tror heller ikke du finner 20W rør som passer hos Webzoo og Aquamanias.
Postet 22.12.14 kl 08:56
Endret: 22.12.14 kl 09:04
Postet 22.12.14 kl 14:11
Postet 22.12.14 kl 14:16
Postet 22.12.14 kl 14:22
Postet 22.12.14 kl 14:39
Postet 22.12.14 kl 14:50
Postet 22.12.14 kl 15:27
Den lengden du oppgir er jo ikke veldig langt unna et standard 18W T8 rør. Disse ble før solgt som 20W. Du har sikkert et slikt i huset et sted så du kan se om det er samme lengde. I så fall har Biltema udmerkede rør med 6500k fargetemperatur til en hyggelig pris. Tenneren du viser bilde av er nok en standard tenner for single rør. De finner du mange steder, til og med i den lokale dagligvaren. Pass på at det ikke står serie på den du kjøper da det er for to rør i serie på samme ballast.
Postet 22.12.14 kl 16:38
Postet 22.12.14 kl 17:46
Postet 22.12.14 kl 19:28
Postet 22.12.14 kl 19:30